• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Baume, Maurice och Frederique

Baume & Mercier, Maurice Lacroix och Frederique Constant.

Detta är tre märken jag har svårt att få grepp om. Och hålla isär.

Det finns enstaka modeller som ser trevliga ut, men de verkar blanda högt och lågt. Även prismässigt.

Kan någon briefa lite om dessa och kanske tillföra mer än Wikipedia :)

B&M: gammalt (omstartat?) respektabelt märke. Lovande, men lite spretigt designmässigt.
ML: Älsklingar hos WatchUWants urmakare. Kolla deras YouTube! Fint dekorerade ETA-verk mest, som jag förstått det. Fyndläge på deras årskalender/flyback kronograf.
FC: Ett relativt ungt företag om jag förstått rätt. Ren design och låga priser. Siktar högre och högre.

Det finns enstaka modeller som ser trevliga ut, men de verkar blanda högt och lågt. Även prismässigt.

Jag håller med, gillar B&Ms design men samtidigt så känner jag att det inte är en riktigt urmakare längre så de i praktiken kör med ETA verk (samtidigt gör ju alla det så det resonemanget kanske inte håller)
BM verkar ju prisvärda om man jämför vilket verk det sitter. Nu har de tagit fram ett eget, frågan är väl som vanligt bara hur in-house det det egentligen är. Posta gärna om du kommer fram till något då jag personligen är riktigt sugen på information om detta märke.

Jag håller med, gillar B&Ms design men samtidigt så känner jag att det inte är en riktigt urmakare längre så de i praktiken kör med ETA verk (samtidigt gör ju alla det så det resonemanget kanske inte håller)
BM verkar ju prisvärda om man jämför vilket verk det sitter. Nu har de tagit fram ett eget, frågan är väl som vanligt bara hur in-house det det egentligen är. Posta gärna om du kommer fram till något då jag personligen är riktigt sugen på information om detta märke.
In-house är ett nytt påhitt, och inget som definierar om ett fabrikat ska kallas urmakare eller inte, då alla samarbetar med extern hjälp på något sätt, med undantag för några få.

Vill du veta mer om Baume & Mercier kan en bra början vara att läsa om Baume Brothers.

Jag är nog bara lite gammaldags och vill ha ett verk som är gjort med kärlek och tradition, men samtidigt får man väl acceptera att idag är det en snygg klocka av ett varumärke man köper och verket något att fördjupa sig i om man vill nörda ner sig.

FC var familjeägt men såldes typ förra året ish och ingår ni en av giganternas koncern. Synd.

Hej
Har väl inte så mycket kunskap vad det gäller dessa...
Men slog till idag på denna Clifton med 50% rabatt hos klockmäster Hansson på Frölunda torg
Ringde dock runt hos en del handlare i Göteborg o Stockholm och fick 3ndast positiva omdömen om B o M
91EBB3C6-4C93-4D27-A9E8-D4949A854CC6.jpeg

Hej
Har väl inte så mycket kunskap vad det gäller dessa...
Men slog till idag på denna Clifton med 50% rabatt hos klockmäster Hansson på Frölunda torg
Ringde dock runt hos en del handlare i Göteborg o Stockholm och fick 3ndast positiva omdömen om B o M
91EBB3C6-4C93-4D27-A9E8-D4949A854CC6.jpeg
Riktigt snygg, bra köp! Kanske får åka förbi Frölunda ;)

Senast ändrad:
Jag är nog bara lite gammaldags och vill ha ett verk som är gjort med kärlek och tradition, men samtidigt får man väl acceptera att idag är det en snygg klocka av ett varumärke man köper och verket något att fördjupa sig i om man vill nörda ner sig.
Då är det Seiko som gäller. Det enda företag som gör allt inhouse.

Du har en Tag Heuer på din profilbild, vilka urverk tror du dom använt i alla år?

Personligen tycker jag FC gör snygga grejer och det verkar prisvärt med flera inhouseverk och spännande R&D.

Jag har däremot lite svårt för att FC envisas med att göra dressare i 42mm. De har ju tex en modell i roséguld med månfas som är grymt snygg, har tunt urverk samt inhouseverk men med en storlek på 42mm och smal glasring går den tyvärr bort för mig.

Du har en Tag Heuer på din profilbild, vilka urverk tror du dom använt i alla år?

Jag vet, är ju lite det jag menar. Jag är själv skenhelig där, pratar kvalitet men lägger hellre till 20k för en Heuer när det är samma urverk i en Hamilton som ser nästan likadan ut.

Det är varumärket och designen som lockar. Lite därför man kan köpa t.ex. B&M. Man får en snygg design med beprövad teknik och ett varumärke som sticker ut lite.

Personligen tycker jag FC gör snygga grejer och det verkar prisvärt med flera inhouseverk och spännande R&D.

Jag har däremot lite svårt för att FC envisas med att göra dressare i 42mm. De har ju tex en modell i roséguld med månfas som är grymt snygg, har tunt urverk samt inhouseverk men med en storlek på 42mm och smal glasring går den tyvärr bort för mig.

Dem gör den ju numera i 38 mm :)

Jag håller med om att FC har en del riktigt snygga dressade klockor. Däremot tycker jag inte det är fel att dom ligger på 40+ sidan som ett billigare alternativ till dom dyrare tillverkarna. Under 40mm finns ju massa ”billiga” dressade. Varje gång någon frågar efter en dressare på 40+ kan man ju inte rekommendera A.Lange ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp