• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BCF-auktion @ Vintage-GTG 4/5 (Budgivning)

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
bob.png


Alright. Här har vi alltså det viktigaste...
Budgivningstråden!


Tre alternativ finns för budgivning:

- På plats på GTG:n. Men eftersom vi vet att alla som ville inte fick plats och heller inte alla kunde...

- Här i tråden - fram till 17.00 på dagen, d.v.s. 4/5.

- Live(ish). Detta blir ju ett vågspel som riskerar haverera deluxe. Men vad fan - vi provar! :)
Kommer gå till så att man deltar via en Whatsapp-konversation på den faktiska kvällen (be there or be square). Man behöver alltså vara okej med att dela med sig av sitt telefonnummer till mig (och alla andra som kommer att delta i konvon). Av anledningen inom parentes - endast medlemmar med hundra inlägg eller fler via Whatsappen.
Har ni inte det så får ni dessvärre sköta budgivningen här i tråden.
Skicka ett PM till mig om ni vill vara med live (fast på distans).
Reserverar mig också för att kunna neka deltagare även om >100 inlägg.

Totalt ramlade det in 45 (nåja, 46 - om man räknar den jag missade tills jag gjorde sammanställningen.
Säljer vi bara allt för utrop så kan BCF inkassera 5 292 kr bara där.
Och allt kommer att säljas. Bara inte precis till utrop!

För fler bilder (och i något enstaka fall också lite extra info) - checka in inlämningstråden.
https://klocksnack.se/threads/bcf-auktion-vintage-gtg-4-5-inlämningstråden.110951/

Mer info kommer...
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
01_frer.jpeg

01

Skänkt av: @frere
Utrop: 200 kr

Atlantic Världsmästarur Jet Super
Utmärkt boett och väldigt fin tavla. Minutvisarens lume ligger dock lös på tavlan och bör nog blåsas bort innan klockan används. På nytt tvådelat nato.



02_analogue.jpg

02

Skänkt av: @ANALOGUE
Utrop: 100 kr

Skön poor mans blueberry. Kvartsdykare med blå insert och skön Michelinlogga i riktigt bra skick - nästa Pan Am? ;)
Den klarar hela 5 ATM, mäter 38mm utan krona (skruvad), 41mm lug to lug, 20mm mellan bandhornen.



03_pjw.jpeg

03

Skänkt av: @PR1973
Utrop: 100 kr

Ingen däckklocka men väl en klassisk MRP SA dykare. En gul City quartzdykare. Föreligger helt klart servicebehov, den går för fort, kronan är trist och lite ny lysmassa skulle väl heller inte skada. Men den är gul och den är inte ful :)


04.jpeg

04

Skänkt av: @PR1973
Utrop: 200 kr

Även om man inte är lika insnöad på Heuer som jag så är det här en riktigt trevlig bok :)
Autavia Chronographs 62-85 av Richard Crosthwaite och Paul Gavin. Mycket fakta och mycket bilder. Ca 220 sidor. Det här är andra utgåvan.


05.jpeg

05


Skänkt av: @PR1973
Utrop: 50 kr

Ett Jeager-Lecoultre reseetui. Med originalbox och allt.


06.jpeg

06

Skänkt av: @PR1973
Utrop: 50 kr

Har du en Rolex? Klart du skall ha en Rolex nyckelring då! Följer med ett nyckel/passerkorts/vad-du-vill band också.


07.jpg

07

Skänkt av: @Highvalley
Utrop: 50 kr

Cool racinglänk i stål från franska Chatenoud. Verktygslös längdjustering, fjädrande ändlänkar, fjädrande spänne. Nära nyskick, men eftersom det varit monterat vill jag inte kalla det “NOS".


08.jpeg

08

Skänkt av: @Anders Forsberg
Utrop: 100 kr

Ett stycke @Aurum-klocka och således ett stycke forum-historia. Även om den är en smula modern så är den ett måste för en riktig forumit!


09.jpg

09

Skänkt av: @Marli
Utrop: 100 kr

1 st watchwinder, Rapport of London, https://www.rapportlondon.com/evo-cube-watch-winder-glacier-white.html
Komplett med förpackning och nätaggregat. OBS det finns en spricka i lacken / trät vid en a hörnet - inget som påverkar funktion och syns inte vid normal användning men jag vill påpeka detta.



10.jpeg

10

Skänkt av: @PR1973
Utrop: 100 kr

Måste finnas ett fickur på en välrenommerad auktion :) Oavsett om du längtar tillbaka till kalla krigets dagar eller tillbringar dagarna i frack så är det här uret för dig!
Mina kunskaper i ryska och kyriliska alfabetet är för dåliga för en översättning men logotypen (tjusigt emaljerad) på framsidan är i alla fall Inrikesministeriets. Har säkert tilldelats någon lagom högt uppsatt byråkrat för lång och trogen pappersvändartjänst. Uret tickar på fint och inhandlades av mig i fd. Östberlin strax efter murens fall.



11.jpg

11

Skänkt av: @Highvalley
Utrop: 50 kr

En till racinglänk från franska Chatenoud. Fjädrande ändlänkar, verktygslös längdjustering, fjädrande spänne. Begagnad men mycket nära nyskick.


12.jpg

12

Skänkt av: @Highvalley
Utrop: 50 kr

NOS band från Hirsch i äkta krokodil. 16 mm öppna ändar som passar även fasta bandstift. Längden tror jag är den som Hirsch kallar medium. Väldigt grönt och därmed väl lämpat för firandet av Saint Patrick's Day. :D


13.jpg

13

Skänkt av: @Highvalley
Utrop: 50 kr

NOS Hirsch Atlantis 20 mm. Vattentåligt hajskinnspräglat någonting, jag gissar läder av något slag iallafall? Längden tror jag är medium.


14.jpeg

14

Skänkt av: @Teletomte
Utrop: 100 kr

Fick utlåtande från urmakaren idag på följande mögeldykare. Skänkes därför som ett renoveringsobjekt(den tickar dock på för det mesta, men stannar emellanåt)
Utlåtandet lyder:
”Din Technos där har många rätt knepiga fel. Kronan fäster dåligt. Tavelpelaren är av. Någon har använt en skruv för tavelpelaren som skadat fjäderhuset och klockans automatverk är defekt. Det finns säkert fler fel.. Ska klockan lagas kostar det massor och tavlan får då delvis fästas med taveltejp”
Skänkes head only



15.jpeg

15

Skänkt av: @denjohan
Utrop: 100 kr

En Seiko från 1968 på manliga och charmiga 32 mm. Handjagad, funkar helt ok men blir nog ännu bättre efter en ruckning. Med en helt ny milanese.



16.jpeg

16

Skänkt av: @denjohan
Utrop: 50 kr

Och om någon vill ha en accessoar till så finns också ett snyggt i princip oanvänt paracordarmband i svart och beige med knapp från försvarets gamla uniformer.



17.jpeg

17

Skänkt av: @Cougan
Utrop: 100 kr

Det gör jag!
*Se inlämningstråden för kontext! ;)


18.jpg

18

Skänkt av: @OddD
Utrop: 150 kr

Inser att dessa 2 måste lämna samlingen, då den växer för mycket och dom lär aldrig bli iordninggjorda i min ägo. Först en Tissnis "halv"dykare runt 36mm.
Den snurrar och funkar att ställa, datumet byter vid 12 ganska exakt. Sekundvisare driver på som vanligt men minut och timvisaren står still, kan driva på 20-25 minuter ibland om allt är helt rätt men väldigt sällsynt. Ganska trött i boetten och plexit men ändå ett charmigt bruks slit-o-släng skick tycker jag.
Andra renoveringsobjektet är en röd fransman vid namn Elves. En spricka i glaset annars ett bra och trevligt skick. Storlek lite mindre runt 34 mm Lite liknande fel på denna, sekundvisaren tickar på som vanligt men minutvisaren är lös vilket gör att det står still (sånär som på selundvisaren) i visarna.
Hur bra dom håller tiden och vad gångreserven är har jag ingen aning om då detta inte kunnat kollat upp.



19.jpeg

19

Skänkt av: @ittam
Utrop: 100 kr

Quartz-DS. 35mm. Håller tiden helt ok, hel och fin tavla med ”pärlemoreffekt” i vissa ljus (svårt att fånga på bild). Boett i helt ok skick. Datumvisning fungerar, men ställer inte helt perfekt så går som renoveringsobjekt. Även lite trög vid tidställning. Natobandet ingår....


20.jpg

20

Skänkt av: @Pete11
Utrop: 100 kr

Jag har denna Genta-inspirerade Dugena som bara ligger och värmer klocklådan.
Den har ett ETA 954.111 som går bra och har ganska nytt batteri. Ibland slirar quickset av datum och den är så långt ifrån tät man kan tänka sig och därför funkar den illa med min livsstil. Boettlocket är löst nog att man kan öppna med en nagel och tavlan har lite prickar.
Sån där justerbar länk som säkert passar upp till 20cm handled.



21.jpg

21

Skänkt av: @Cabooz
Utrop: 100 kr

Tänkte lämna in denna Tissot Jubileum. Tickar på som den ska vad jag har märkt. Mäter 36 mm med krona och 18 mm mellan bandhornen. Lite patina på tavlan.


22.jpg

22

Skänkt av: @Fadershan
Utrop: 100 kr

Slänger in denna fina Certina cal 320 som jag servade i mina första staplande fixarsteg. Den har sedan legat stilla och drar jag upp den så håller den tiden väl. Amplituden kunde varit en smula högre och haltningen kunde finjusterats något men när det begav sig kunde jag inte justera haltning utan en "arm" för det då cal 320 saknar det. Mäter 33mm diameter. (Ex krona såklart).
Skänkes head-only.


23.jpg

23

Skänkt av: @ANALOGUE @Anders Forsberg @Fadershan @virrooo
Utrop: 100 kr

Tropics var ju onekligen några av förra årets stora höjdpunkter och inte ska väl detta året vara något sämre?
Här har vi något som faktiskt är rare - ett stycke NOS 18 mm Tropic Sport i silver! Swiss made och alla rätt markeringar, så klart. Saknar spänne.
Du vet det, jag vet det, Janne Josefsson på teven vet det - med ett silvrigt Tropic Sport till klockan så kommer du att vara en riktig beast på stranden 2019! ;)


24.jpg

24

Skänkt av: @ANALOGUE @Anders Forsberg @Fadershan @virrooo
Utrop: 22 kr

...och inte kan vi nöja oss med ett Tropic heller. Här har vi därför två till!
Båda NOS, båda curved, båda vita. Ett 16 mm och ett 14 mm. Ett med spänne.



25.jpg

25

Skänkt av: @StarMan
Utrop: 100 kr

Ett par vintage gummin. Ett tropic Star 18mm och ett annat som är typ 19mm.


26.jpg

26

Skänkt av: @StarMan
Utrop: 50 kr

Hört att keps är trendigt och det finns faktiskt semi-vintage Tag Heuer.


27.jpg

27

Skänkt av: @PR1973
Utrop: 100 kr

370 sidor med militära ur kan väl passa bra :) Militära klockor från allt från Argentina till Yugoslavien. En stor, tung bok i absolut nyskick.


28.jpeg

28

Skänkt av: @ittam
Utrop: 100 kr

Har du sportklockan som saknar pricken över i’et så kanske en ”raggare” är vad som saknas...
En 16mm med längden 155mm. En 15mm med längden 165mm.
Bör räcka till handleder upp till 190mm, om inte sportisen är riktigt liten.



29.jpeg

29

Skänkt av: @MaBr
Utrop: 100 kr

Stenhård klocka med kanji, applicerade logos och index. Kronan är märkt och tavlan är en riktigt härlig matt blå. Tickar på som den ska och mäter ca. 36mm exkl krona.


30.jpeg

30

Skänkt av: @Hr_Proos
Utrop: 100 kr

Sportur, Birka ca 29 mm. Nytt plexi och nytvättad boett! Verk oservat, men går som en vintageklocka. Kommer på färg-matchat bund från Lofsdalen.
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
31_32.jpeg

31 & 32

Skänkt av: @PR1973
Utrop: 50 kr/st

Lite rallyläder till något lämpligt auktionsfynd eller annat sportur :)
En svart rem med lite orange detaljer av okänt ursprung. Mycket fint skick. 20mm.
En helt oanvänd Heuerville rem. 20mm även den.



33.jpeg

33

Skänkt av: @Hr_Proos
Utrop: 100 kr

NOS-länkar, troligen 70-tal.
Vänster 19mm, höger 20,5mm (flex i låstet)


34.jpeg

34

Skänkt av: @Hr_Proos
Utrop: 100 kr

NOS-länkar, troligen 70-tal.
Vänster 19 mm, höger flex.



35.JPG

35 (och 35,5)
35. Sandoz
35,5. Tropic

Skänkt av: @Strindberg
Utrop: 300 kr / 100 kr

Slänger in ett 19 mm tropic, i stort sett oanvänt, och en Sandoz jump hour-klocka, som tyvärr slirar på minutskivan. Typ NOS.
Tropic vet ni ju hur det ser ut.


36.png

36

Skänkt av: @Hasse Varg
Utrop: 350 kr

Hodinkee Natural Single-Piece Shell Cordovan Watch Strap - 20mm och oanvänt :)


37.jpg

37

Skänkt av: @theargonaut
Utrop: 100 kr

Lätt pyramidformad grön Omegabox ca 50-tal?, saknar klockhållaren.


38.jpg

38

Skänkt av: @theargonaut
Utrop: 50 kr

Tissotbox, blå, 70-tal?


39.jpg

39

Skänkt av: @theargonaut
Utrop: 50 kr

Travelcase, Longines


40.jpg

40

Skänkt av: @theargonaut
Utrop: 20 kr

Travelcase Certina


41.jpg

41

Skänkt av: @theargonaut
Utrop: 100 kr

ZRC stretchlänk 17-21 mm, NOS-skick i originalförpackning


42.jpg

42

Skänkt av: @theargonaut
Utrop: 500 kr

Original Tropic 20 mm curved ends, NOS-skick


43.jpg

43

Skänkt av: @theargonaut
Utrop: 500 kr

Seiko 6139-6032 Speedtimer -71. Håller tiden bra, och kronografen nollar som den ska. Inre vridring något trög och tenderar att fastna vid ca 57,5-sekundersmarkeringen. Så, för någon att fixa eller undvik helt enkelt att vrida den förbi där. Rätt härjad men rätt cool överlag. Kommer på passande AM-länk moddad med Seikoclasp, samt medföljer extra länkbitar och ett fräscht AM-insert.


44.jpg

44

Skänkt av: @theargonaut
Utrop: 100 kr

Rasslig GF bamboo 16 mm


45.jpeg

45

Skänkt av: @nissehult
Utrop: 50 kr

Gedigen mesh-länk med flygbältesspänne från Strapcode. Mikrojustering på spännet. Länken passar 21-22 millimeters-luggar. Skruven till bandstiftsröret på bilden är borttappad. I övrigt komplett.


46.jpeg

46

Skänkt av: @Rholm
Utrop: 25 kr

Silver mesh 20 mm, tror det köptes här på KS


47.jpeg

47

Skänkt av: @Rholm
Utrop: 50 kr

Svettband från Franska militären kanske, går att omvandla till ett klockarmband 20 mm


48.jpeg

48

Skänkt av: @Rholm
Utrop: 20 kr

Guld mesh 20 mm


49.jpg

49

Skänkt av: @ANALOGUE
Utrop: 100 kr

36mm EPSAboett. Tyvärr fel krona men verkar må bra och är i riktigt bra skick bortsett från några plexirepor man lätt tar bort.


7257499C-E2DE-4A15-9B15-99A52E85F9FD.jpeg

50

Skänkt av: @ANALOGUE @Anders Forsberg @BoEtt @Fadershan @virrooo

Utrop: 1 kr

46 st Rolex-cocktailpinnar


B8DB2B63-94DD-4DA6-8B5C-8480F44E05B1.png

51

Skänkt av: @Vess1an
Utrop: 100 kr

Tissot Antimagnetique med zontavla, 35 mm
 
Senast ändrad:

St Maxime

KS Explorers Club
Så otroligt imponerad av engagemanget hos såväl er som organisera detta ( @ANALOGUE @Anders Forsberg @Fadershan @virrooo - sorry om jag glömt någon), men naturligtvis även av er som bidrar med auktionsobjekt.

Sen är det ju alltid kul med budgivningar:

Kör lite mjukstart här:

Tro lite på alla goda ting kommer i tre så på det sättet känns det ju helt rätt att åtminstone börja med att bjuda utgångspriset ggr 3 på tre saker:

Nr 06 (Rolex nyckelring): 50*3 =150 kr
Nr 08 (Bolm): 100*3 = 300 kr
Nr 21: (tissot): 100*3 = 300 kr

Sorry om jag på ngt sätt missförstått och bjuder i fel tråd eller dylikt:)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Så otroligt imponerad av engagemanget hos såväl er som organisera detta ( @ANALOGUE @Anders Forsberg @Fadershan @virrooo - sorry om jag glömt någon), men naturligtvis även av er som bidrar med auktionsobjekt.

Sen är det ju alltid kul med budgivningar:

Kör lite mjukstart här:

Tro lite på alla goda ting kommer i tre så på det sättet känns det ju helt rätt att åtminstone börja med att bjuda utgångspriset ggr 3 på tre saker:

Nr 06 (Rolex nyckelring): 50*3 =150 kr
Nr 08 (Bolm): 100*3 = 300 kr
Nr 21: (tissot): 100*3 = 300 kr

Sorry om jag på ngt sätt missförstått och bjuder i fel tråd eller dylikt:)

Du har fattat allting helt rätt. :)
Tack för buden!
 
Topp