• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BCF-auktion -> vintagegtg13/5

Mr Chance

Kalmar
Som traditionen påbjuder vankas auktion till förmån för Barncancerfonden även vid denna mögelträff, en auktion lika storstilad som förra gången. För storstilad var den, jag menar vem vill inte ha ett skinnato eller ett icke fungerande reseväckarur från Seiko :bored: :D.
Vem blir först med att lägga ut ett objekt till auktion?

BCF vintageauktionens pengar kommer såklart oavkortat gå till just Barncancerfonden.

Reglerna är enkla;
- Du har något roligt klockrelaterat som du kan tänka dig auktionera ut till BCF's förmån.
- Posta en eller två bild(er) på objektet.
- Kort beskrivning.
- Utgångsbud.

För allas trevnad försöker vi hålla denna tråd kladdfri, MEN, BUDA GÄRNA DIREKT I TRÅDEN! Let's slå rekord i insamlade pengar till BCF!

Vänligen
@Gummo och @Mr Chance
 
Senast redigerad av en moderator:

Gummo

Joker
2-Faktor
Fuck... kommer nog ångra mig men Ok då. Vi kör vafan!
Eterna tank, troligen 30.tal. Sets, Winds, Ticks... Kan gvs kolla lite närmare hur den håller tiden senare och mäta storleken.
IMG_0746.JPG
IMG_0746.JPG
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Vintagedykare från franska Nadexo. Automatare med samma boett från som t.ex. Heuer 844 eller den på forumet kända Guymo:n. Härligt kupat plexi och lagom patina. Kronan är en bronsvariant nu och troligen inte original men en ny stålkrona följer med. Håller tiden bra men har en tendens att stanna lite då och då, mao skulle en service sitta fint. Kommer på ett finfint Nato i passande fransk militärstil. Utrop 1000 kr

IMG_1103.jpg
 

fc2

Rolex
Dags för mitt bidrag. Jag har gått och klurat länge på att auktionera bort en fin Lemania som jag haft flera år, men jag har aldrig fått tummen ur men nu kom ett utmärkt tillfälle.

Klockan:
Lemania, time-only, förmodligen sent 50-tal. Diametern är optimala 35-36 mm.
Urverk: Manuell, cal. 3000, liten subsekund. Ett kanonverk som satt i många Lemaniaklockor från den är tiden. Lätta att serva.
Skick: Klockan har legat orörd i min klocklåda i 3-4 år och jag köpte den av vad som förmodligen var första ägaren. Visare och tavla är original. Krona och bandstift är enligt min gissning även de från när klockan var ny. Aldrig polerad, alla kanter är skarpa. Repa i glaset. Boetten har lite små repor här och var vilket tyder på att den använts till vardags men inte mycket mer. Tavlan har en fin patina och har fått en jämn gräddfärg. Siffrorna, hajtandsindex samt visare har en guld-bronsfärg, och siffrorna har ett lite udda utseende. Bandhornen är även de av det lite mer roliga slaget. Eftersom jag aldrig använt klockan har jag ingen aning om den håller tiden men det lilla jag testat den så tickar den på fint utan minst tvekan.
Tillbehören: Klockan kommer med flexbandet som fanns med när jag köpte den (det är även kört i ultraljudstvätt 3 ggr så det är renare än på flera årtionden). Utöver det skickas två nya Natoband med. Ett i Navy Grey och ett i BCF's färger. Sedan tillkommer även en låda i två delar med kudde, där lådan dock inte är original men som är av vettig kvalitet och som jag fick med när jag köpte en fligthmaster för flera år sedan.
Utropspris: Jag sätter 1500 kr som utrop baserat på Kaplans utrop på liknande som ligger kring 1000-1500 kr, men eftersom det är en auktion för BCF siktar jag på det högre beloppet.

Mina fotokunskaper är undermåliga i de bästa av dagar och allt foto sker i läget 'Auto' i dåligt ljus så ha överseende.

Bild på hela setet:
IMG_3262.JPG


Närbild:
IMG_3263.JPG


Handledsbild:
IMG_3264.JPG


Bilderna gör inte klockan rättvisa och repan i glaset ser oproportionerligt stor ut, ha det i åtanke.

Så, buda på!
 

holma20

Panerai
:pompus:Slänger in tre vintage dinkor till :)
Oris
Fungerar och går ändrar datum som den ska,

Facit , fungerande och ändrar datum korrekt ,

Buler, fungerar när kronan är utdragen men stannar när den trycks in , ändrar datum korrekt ,
Härlig linnetavla

Start bud 100kr

IMG_6431.JPG
IMG_6437.JPG
IMG_6428.JPG
IMG_6439.JPG
IMG_6429.JPG


Säljes som paket !
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Lägger ut en av mina favoriter, delad glädje är den bästa glädjen som det heter :)

Grym klockan som fungerar utmärkt, under dessa snart 2 år som jag har hållit på med klockor så har denna får stanna längst vilket säger en del om den. Personliga favoriten är tavlan och dess struktur.

Kommer headonly och startpriset ligger på 560kr.
Då jag bor i Göteborg och inte kommer kunna delta på eventet så får jag skicka iväg klockan till köparen.
IMG_20170505_193537_514 (1).jpg
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Enicar med röd, oklar tavla.
Går som en påse nötter men blir kool på klockbilder, kommer generera massa likes och följare på Insta!
Kommer på bandet enl. bilderna, förmodligen mer värt än klockan:)
IMG_4858.JPG

IMG_4859.JPG

Startbud för hela klabbet: 40:-
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Cointray gjort av mig. Handsytt /handmålade kanter. Tärnsjöläder / Tärnsjömocka.

IMG_20170506_101754.jpg
IMG_20170506_101814.jpg

Brukar sälja dem för 1500:-
Börjar på 100:-.
Om budgivningen går över 1000:- får högsta budet välja en valfri som jag gör och nummer två får den färdiga. Dvs. En budar 1001 och den andra 1000. 1001 får en custom och 1000 får denna.
 

fc2

Rolex
Nu börjar det hända lite i tråden, trevligt. Hur många objekt brukar det vara på dessa auktioner? Är auktionen endast för de som är på plats eller kommer den livesändas här på KS för att på så sätt öka antalet som kan vara med och buda?
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Nu börjar det hända lite i tråden, trevligt. Hur många objekt brukar det vara på dessa auktioner? Är auktionen endast för de som är på plats eller kommer den livesändas här på KS för att på så sätt öka antalet som kan vara med och buda?
Man kan lägga höga förbud :)
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Rensningen fortsätter och tycker att BCF självklart ska ha en del av kakan :)
Två klockor ska aktioneras ut i förmån för BCF.
Först ut:
20170507_225658.jpg

Walker skindiver som har gott om patina vilket ger klockan bara en massa extra charm.
Går jätte fint och håller även tiden dock saknar den vridring. Kommer på ett blått nato.

Tvåa ut:
20170507_225350.jpg

En guldig Seiko dressare med champangefärgad tavla i nyskick med box! Mäter ca 34mm och klockan har inte en ända repa eller dinga och glänser jätte fint i ljuset. Fick ett nytt batteri i julas och går som en kvarts ska.
Tänkte mig 99kr klockan i utropspris :)
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Svalan Sportsman med zon-tavla. Lagom skitig tavla. Kommer på ett 18 mm nato. Okänd servicehistorik. Fungerar. Har dock inte mätt gångavvikelsen något närmare. Får återkomma med den infon. Utrop: 50 spänn.
20170429_120243-01.jpeg
Får tyvärr informera om att klockan håller tiden rätt dåligt. Tappar flera minuter per dygn. Ser dock ingen anledning att sänka utropet eftersom den skitiga tavlan väger upp nackdelarna med den dåliga tidhållning ;)
 
Topp