• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BCU Horology eller IHU Urmakarskolan?

Hej!

Jag är ny här på KS, så vet inte riktigt hur sidan fungerar eller vart man ska posta sina inlägg för att dom ska hamna rätt, men jag gör ett försök.

Hur som helst, jag är en 23åring från Västerås med ett stort klockintresse. Sökte till Birmingham City Universitys Horology kurs och kom in, men nu börjar jag fundera på Urmakarskolan i Motala istället.
Har tittat och tänkt på skolan i Motala i över 3år men aldrig sökt, mestadels för att planen var att flytta till London. Kollade runt lite på vad det fanns för möjligheter i England när det gäller urmakarutbildning och hittade då BCUs Horology kurs. Sökte till den och kom in. Anledningen att jag nu funderar på Urmakarskolan i Motala är för att den är kostnadsfri och den i Birmingham kostar £9000/år, men även för att den i Motala är WOSTEP certifierad.
Målet med att jag vill gå utbildningen är att jag i framtiden vill bo i London och jobba med att tillverka egna klockor. Har ännu inte sökt till skolan i Motala, så vet överhuvudtaget inte om jag kommer in eller inte, men vill gärna ha lite vägledning om jag ska skicka in ansökan eller inte

Så till frågan,
Ska jag köra på skolan i Birmingham eller chansa och söka till den i Motala?

/ En förvirrad ungdom
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Hej!

Jag är ny här på KS, så vet inte riktigt hur sidan fungerar eller vart man ska posta sina inlägg för att dom ska hamna rätt, men jag gör ett försök.

Hur som helst, jag är en 23åring från Västerås med ett stort klockintresse. Sökte till Birmingham City Universitys Horology kurs och kom in, men nu börjar jag fundera på Urmakarskolan i Motala istället.
Har tittat och tänkt på skolan i Motala i över 3år men aldrig sökt, mestadels för att planen var att flytta till London. Kollade runt lite på vad det fanns för möjligheter i England när det gäller urmakarutbildning och hittade då BCUs Horology kurs. Sökte till den och kom in. Anledningen att jag nu funderar på Urmakarskolan i Motala är för att den är kostnadsfri och den i Birmingham kostar £9000/år, men även för att den i Motala är WOSTEP certifierad.
Målet med att jag vill gå utbildningen är att jag i framtiden vill bo i London och jobba med att tillverka egna klockor. Har ännu inte sökt till skolan i Motala, så vet överhuvudtaget inte om jag kommer in eller inte, men vill gärna ha lite vägledning om jag ska skicka in ansökan eller inte

Så till frågan,
Ska jag köra på skolan i Birmingham eller chansa och söka till den i Motala?

/ En förvirrad ungdom


Hej och välkommen till Klocksnack!

Jag kan tyvärr inte ge dig några goda råd gällande val av utbildning men jag vill ändå skriva en rad och uppmuntra dig att fortsätta arbeta mot din dröm. Låter som en otroligt spännande framtid!

Oavsett vilken utbildning det bilr hoppas jag att du stannar kvar här på KS och berättar hur det går!

Mvh
Taxman
 

Depp-Erik

Cartier
Välkommen hit! :)

Efter att ha läst ditt inlägg undrar jag vad det är som talar för Birmingham egentligen? Det är ju kostsamt och det är ju inte London som är ditt mål.
 

tictac62

Cartier
Hej!
Är urmakare och gick utbildningen i Borensberg, jag rekommenderar Urmakaskola i Motala, är ju Wostep certifierad, bra lärare och fina nya lokaler, var på skolan i höstas och tittade på lokalerna, ljus, fina trevligt. Tag kontakt med skolan och åk dit på studiebesök.
 
Välkommen hit! :)

Efter att ha läst ditt inlägg undrar jag vad det är som talar för Birmingham egentligen? Det är ju kostsamt och det är ju inte London som är ditt mål.

Tack så mycket!
En av anledningarna till att jag överväger Birmingham är för att jag är en storstadsmänniska. Motala är mindre än staden jag bor i nu vilket känns liite jobbigt. En annan anledning är att jag gillar den engelska kulturen bättre än den svenska.
Det som tar emot mest är hur mycket skolan i Birmingham kommer att kosta när jag vet att det finns en kostnadsfri i Sverige.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tänk långsiktigt. Vad ger dig bäst anställningsmöjligheter?
Även om du vill ha en egen firma så lär du kanske behöva ett annat yrke parallellt, i alla fall i början. Sen handlar ju branschen även om kontakter och rätt certifiering och kvalitetssäkring, vilket jag tror är lättare att få om man läser en erkänd utbildning. Nu är ju jag inte ens i närheten av branschen, men så är det ju i alla branscher.

Utbildningar som kostar kommer man ju i princip alltid in på.
 
Hej!
Är urmakare och gick utbildningen i Borensberg, jag rekommenderar Urmakaskola i Motala, är ju Wostep certifierad, bra lärare och fina nya lokaler, var på skolan i höstas och tittade på lokalerna, ljus, fina trevligt. Tag kontakt med skolan och åk dit på studiebesök.

Tack för svar!
Har lite bråttom, sista ansökningsdag är 15e april!
Jag är osäker på vilken skola som ger bäst framtidsutsikter, i Birmingham får man en BA Hons degree i watchmaking. Har försökt söka efter vad som väger starkast men det är svårt att hitta något.
 
Tänk långsiktigt. Vad ger dig bäst anställningsmöjligheter?
Även om du vill ha en egen firma så lär du kanske behöva ett annat yrke parallellt, i alla fall i början. Sen handlar ju branschen även om kontakter och rätt certifiering och kvalitetssäkring, vilket jag tror är lättare att få om man läser en erkänd utbildning. Nu är ju jag inte ens i närheten av branschen, men så är det ju i alla branscher.

Utbildningar som kostar kommer man ju i princip alltid in på.

Jag har försökt söka på vad som skulle ge bäst framtidsmöjligeter men har inte kommit fram till något, skolorna verkar även inrikta sig på ganska olika saker när det gäller vad man lär sig. Skolan i Birmingham är den första i världen (som jag förstår det) som har en degree i Watchmaking, vet dock inte om det är bra eller dåligt att det inte finns någonannanstans.
Har även hört av mig till British School of Watchmaking som även har WOSTEP men där kommer jag inte in eftersom det finns en sån utbildning i landet där jag redan bor. Den kostade också men var bara på 2år.
 

Henkesson

Omega
Jag går själv i tankarna om att söka till Urmakarskolan i Motala. Kanske redan iår. Så nu i veckan var jag på provapåkurs på skolan. Jag fått en bra bild utav hur skolan är! Lokalerna är fräscha. Lärarna är jättebra, trevliga, väldigt hjälpsamma och pratglada.
Vi pratade mycket med eleverna som går där nu, och jag tror inte att det var en enda som var just ifrån Motala. Utan de kom spritt utöver hela landet plus ettpar från norge. Detta gör ju också att det blir en riktigt härlig sammanhållning i klasserna! Jag tycker helt klart att du skall söka till Motala! Utbildningen är gratis.Och det enda man betalar för är personliga verktyg och kurslitteraturen. Ett stort lycka till!:)
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Hör av dig till Birmingham och säg att du skulle vilja komma i kontakt med någon tidigare student. Fråga sedan ut denna grundligt.
 
Hör av dig till Birmingham och säg att du skulle vilja komma i kontakt med någon tidigare student. Fråga sedan ut denna grundligt.

Jag har kollat lite på facebook på personer som går på skolan nu, dom verkar nöjda och om man läser på skolans hemsida, http://www.bcu.ac.uk/courses/horology-ba , så verkar den ju bra. Men det är ju mycket pengar det handlar om. Går jag den i Motala behöver jag inte låna något alls!
 

noxela

Omega
Tack för svar!
Har lite bråttom, sista ansökningsdag är 15e april!
Jag är osäker på vilken skola som ger bäst framtidsutsikter, i Birmingham får man en BA Hons degree i watchmaking. Har försökt söka efter vad som väger starkast men det är svårt att hitta något.

Du kan alltid söka och se om du kommer in. Du kan bestämma dig senare. Finns väl en sista datum för att tacka ja ifall du kommer in.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tack så mycket!
En av anledningarna till att jag överväger Birmingham är för att jag är en storstadsmänniska. Motala är mindre än staden jag bor i nu vilket känns liite jobbigt. En annan anledning är att jag gillar den engelska kulturen bättre än den svenska.
Det som tar emot mest är hur mycket skolan i Birmingham kommer att kosta när jag vet att det finns en kostnadsfri i Sverige.
Eftersom du har ett bra mål att jobba mot så tror jag inte du skall hänga upp dig på storstad vs. småstad. Det viktigaste är ju utbildningen - om den bästa sedan fås i Motala så är det bara att bita ihop och acceptera livet på slättet i några år. Det går ju bussar och tåg till Linköping - en del av fjärde storstadsregionen ;) Sen kanske boendekostnaden är olika också - vad blir då den totala kostnaden för respektive utbildning?

För några år sedan låg skolan i Borensberg - det är verkligen ett litet ställe.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Har själv varit i tankarna på att sadla om någon gång. Jag hade börjat på hemmaplan. Det finns säkerligen gott om möjligheter att ta nästa steg utomlands vid ett senare tillfälle.
 
Hej och välkommen till KS.

Kan inget om Urmakarutbildningar så det ämnet lämnar jag direkt.

Vad jag vet dock är att Birmingham är en sjukt sunkig stad med låg standard på alla typer av boenden.

Bara för att du söker till utbildningen i Motala så behöver det kanske inte betyda att du måste bo där!? Du kanske kan pendla från en större stad i närheten?

Lycka till med ditt val broder.
 
Eftersom du har ett bra mål att jobba mot så tror jag inte du skall hänga upp dig på storstad vs. småstad. Det viktigaste är ju utbildningen - om den bästa sedan fås i Motala så är det bara att bita ihop och acceptera livet på slättet i några år. Det går ju bussar och tåg till Linköping - en del av fjärde storstadsregionen ;) Sen kanske boendekostnaden är olika också - vad blir då den totala kostnaden för respektive utbildning?

För några år sedan låg skolan i Borensberg - det är verkligen ett litet ställe.

Haha ja jah kanske får bita i det sura äpplet och flytta dit ändå! Boendekostnaden i Birmingham skulle bli ganska hög då hyran ligger på minst £600 i månaden om man inte vill ha låg standard. Har dock ingen som helst koll på vad det kostar i Motala!
 

tissoter

Audemars
Hej och välkommen till KS.

Kan inget om Urmakarutbildningar så det ämnet lämnar jag direkt.

Vad jag vet dock är att Birmingham är en sjukt sunkig stad med låg standard på alla typer av boenden.

Bara för att du söker till utbildningen i Motala så behöver det kanske inte betyda att du måste bo där!? Du kanske kan pendla från en större stad i närheten?

Lycka till med ditt val broder.

Både Norrköping och Linköping finns som nära alt
WOPWOPWOPWOP Inlägg 400! Jag som tänkte det skulle bli en paketöppning men den kommer sen idag!
 

tissoter

Audemars
Bor också i regionen, Så kan verkligen slå ett slag för båda städerna som jag nämnde tidigare. Linköping har dock fördelen att det är mycket mer studenter och mer uteliv om man gillar sånt! Peking är lite lugnare.

Lättare att hitta lägenhet i Peking kontra Linköping, kan ju också vara värt att tänka på!
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Nä, fy fan. Jag har varit i Birmingham vid ett par tillfällen och varje gång säger jag "aldrig mer"!!


Jag har bara bott där 3 nätter. Det som fastnat i minnet är just de sunkiga inpyrda heltäckningsmattorna, en partygata med lika sunkiga studenthak med billiga shots samt ett köpcentrum med en tjur. Nej, Birmingham är inget stad jag gärna skulle vilja bo i.
 
Jag har bara bott där 3 nätter. Det som fastnat i minnet är just de sunkiga inpyrda heltäckningsmattorna, en partygata med lika sunkiga studenthak med billiga shots samt ett köpcentrum med en tjur. Nej, Birmingham är inget stad jag gärna skulle vilja bo i.

I ett av rummen jag bodde i såg det på allvar ut som om någon blivit brutalt kniv- eller yxmördad. Det var blodstänk på både sängar och väggar och man såg hur de försökt gnugga bort det vid städningen av rummet. En helt bisarr upplevelse.
 
Topp