• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beater 2-6k

Knugen

Panerai
2-Faktor
Tjenis!
Är i behov av en beater som jag kan använda vid allt från snickeri och målande till badande. Ja, en klocka jag inte behöver vara allt för rädd om och kan använda där jag helst undviker mina vanliga klockor.

Specifikationer:
Tillverkare:
Erkänd klocktillverkare, såklart. Seiko är intressant, men öppen för andra alternativ
Urverk: Helst automatisk, men finns det någon quartz som är vrålcool överväger det estetiska
Storlek: 38-42 cm i diameter
Prisklass: 2-6 k
WR: Minst 200m
Färg: Spelar ingen större roll, men helst svart eller blå
Ny/Beg: Spelar ingen roll

Jag ser gärna att klockan inte är lika vanlig som t ex SKX och Orient Ray/Mako, utan att för den delen bli allt för svår att få tag i.
Några modeller jag fastnat för rent estetiskt, men backat för pga storleken, är följande:

Seiko Sumo

sumo.jpg



Seiko Marinemaster

mm.jpg


Seiko MM "Tuna"

tuna.JPG




Bomba gärna med förslag och bilder. Dela gärna med er av egna erfarenheter av olika modeller.
Ovan nämnda modeller är alltså inte tre alternativ som ska "röstas" mellan, utan bara till för att ge er en bild av vad jag tycker är en snygg "beater", som sedan kan hjälpa er med att komma med förslag till mig.

Trevlig helg!
/Knugen
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Mitt internet är för segt nu för bilder men jag köpte en Certina DS Action (quartz) och den har varit helt grym som vardagsbeater. Tror Action Diver med automatverk, ETA 2824-2 har jag för mig, ligger på gränsen för budgeten ny men en begagnad får du ju tag i. Hade normalt kört på Seiko nuförtiden men jag tycker att länkarna oftast är bra mycket stabilare och fina på de schweiziska motsvarigheterna. Seikos länkar kan kännas lite flimsy och lätta i jämförelse tycker jag. Ska du ändå ha klockan på gummi/NATO eller inte bryr dig jättemycket om känslan i länken så skulle jag köra på en Sumo eller ännu hellre en Shogun (i titan - cool som fan). Ska du köra på länk och vill ha en så schysst länk som möjligt tycker jag Certina i den prisklassen.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Mako XL då?

Så jäkla vanliga är väl inte Orient? Utanför forumet i alla fall.

Kanske en Squale?
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Mitt internet är för segt nu för bilder men jag köpte en Certina DS Action (quartz) och den har varit helt grym som vardagsbeater. Tror Action Diver med automatverk, ETA 2824-2 har jag för mig, ligger på gränsen för budgeten ny men en begagnad får du ju tag i. Hade normalt kört på Seiko nuförtiden men jag tycker att länkarna oftast är bra mycket stabilare och fina på de schweiziska motsvarigheterna. Seikos länkar kan kännas lite flimsy och lätta i jämförelse tycker jag. Ska du ändå ha klockan på gummi/NATO eller inte bryr dig jättemycket om känslan i länken så skulle jag köra på en Sumo eller ännu hellre en Shogun (i titan - cool som fan). Ska du köra på länk och vill ha en så schysst länk som möjligt tycker jag Certina i den prisklassen.

Tanken är att den ska sitta på länk eller gummi. Sneglat lite på DS Action och har för mig den ligger runt 5k ny? Kanske har fel. Sedan är den väl 43cm har jag för mig, så kanske lite för stor. Det är för övrigt skapar Seiko som märke, ett större sug i mig än Certina.
Sett att du har en Tuna - upplevs den så stor som den mäter? Tycker den är sjukt cool, men diametern skrämmer mig.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Tanken är att den ska sitta på länk eller gummi. Sneglat lite på DS Action och har för mig den ligger runt 5k ny? Kanske har fel. Sedan är den väl 43cm har jag för mig, så kanske lite för stor. Det är för övrigt skapar Seiko som märke, ett större sug i mig än Certina.
Sett att du har en Tuna - upplevs den så stor som den mäter? Tycker den är sjukt cool, men diametern skrämmer mig.
Certinan bärs inte så stort. Du har ju större handleder än mig men certinan satt bra på mig när jag provade.

Finns på Magnussons att prova!
 

JE89

Cartier
mina beaters flr tillfället. alla går nog att hitta inom pris intervallet 2-6k, osäker vad wilsons 2k diver ligger i för pris (klocka nr2)
nr1: helson sharkdiver 42mm WR:500m Pris: cirka 3,5k.
Nr:2 wilson watch works diver 45mm WR:2000m Pris: osäker, finns bara som beg. dock många andra micromärken som användersamma boett.
Nr3:moddad 6309:a
Nr4: en sbbn017 just nu sitter ett blekt insert som skall bytas tillbaka till orginal.

jag skulle ha satsat på någon tuna om jag vore du, perfekt som beater tex 007,017,015
image.jpeg
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
mina beaters flr tillfället. alla går nog att hitta inom pris intervallet 2-6k, osäker vad wilsons 2k diver ligger i för pris (klocka nr2)
nr1: helson sharkdiver 42mm WR:500m Pris: cirka 3,5k.
Nr:2 wilson watch works diver 45mm WR:2000m Pris: osäker, finns bara som beg. dock många andra micromärken som användersamma boett.
Nr3:moddad 6309:a
Nr4: en sbbn017 just nu sitter ett blekt insert som skall bytas tillbaka till orginal.

jag skulle ha satsat på någon tuna om jag vore du, perfekt som beater tex 007,017,015
image.jpeg

Hur upplever du storleken på Tunan? Jag har cirka 18.5cm handleder. Vill helst inte att klockan ska bära mig, utan givetvis tvärtom.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Tanken är att den ska sitta på länk eller gummi. Sneglat lite på DS Action och har för mig den ligger runt 5k ny? Kanske har fel. Sedan är den väl 43cm har jag för mig, så kanske lite för stor. Det är för övrigt skapar Seiko som märke, ett större sug i mig än Certina.
Sett att du har en Tuna - upplevs den så stor som den mäter? Tycker den är sjukt cool, men diametern skrämmer mig.
Ah, juste den kanske är 43. Tror min Certina är 42 så trodde de var lika stora. Kanske hade fel om nypris också. Tror det är mycket klocka för pengarna hursomhelst!

På min 17,5cm handled sitter den perfekt. Brukar vanligtvis gilla 38-40mm men i och med att den är lika bred som lång så sitter den riktigt bra (47,7mm). Tror inte man får senaste generationens tonfiskar för 6k, de brukar kosta ett par tusenlappar mer begagnade. Mitt internet är som sagt för segt för att kunna posta bilder nu tyvärr.
 

JE89

Cartier
Hur upplever du storleken på Tunan? Jag har cirka 18.5cm handleder. Vill helst inte att klockan ska bära mig, utan givetvis tvärtom.
Bärs mycket mindre än vad storleken säger då den i princip saknar luggar. jag tycker att längden lug to lug är viktigare än diameter.
har själv 17cm handleder och tycker inte alls att den känns enorm
 
Tja, det blir andra gången jag motvilligt nämner denna. Davosa Ternos med 200 m wr, 40mm i diameter, safirglas, Swiss made av hyfsat känd tillverkare, keramisk dykarring, ETA 2824-verk, skitbra länk, skitbra lume. Ligger under 7000 nya och begagnade runt 3000. Utmärkt kvalitet rakt igenom för priset och kommer i en snygg box. Närmaste jämförbara klocka är Longines Hydroconquest, en klocka som i några avseenden faktiskt får spö av Ternosen.:)

Men...

Det finns en anledning till att priset är lågt...

Davosa har inte tagit fram designen, de har snott Rolex design rakt av. Således blir klockan billigare. Dessutom är boetten identiskt med Squale 20 atmos har jag för mig, alltså framsvarvad av någon kines i stora volymer. Inget eget där heller alltså. Så frågan du måste ställa dig är om bang for the buck uppväger genvägarna och den etiskt svårsmälta designstölden.:confused:

davosa.jpg
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur upplever du storleken på Tunan? Jag har cirka 18.5cm handleder. Vill helst inte att klockan ska bära mig, utan givetvis tvärtom.

Här är en av mina gamla på min 18,5cm handled. Tycker de sitter helt perfekt.


Vill du ha en mindre klocka så finns ju SBCM023, den är 38mm och lite halvjobbig att hitta.
 

Knugen

Panerai
2-Faktor

Här är en av mina gamla på min 18,5cm handled. Tycker de sitter helt perfekt.


Vill du ha en mindre klocka så finns ju SBCM023, den är 38mm och lite halvjobbig att hitta.

Ser verkligen inte ut som 48 cm din handled. Kanske inte ska vara rädd för att gå upp ett snäpp i storlek, då jag bara ska använda den under vattnet och i slitsamma miljöer. Hur är originallänken? Bör man köra gummi?
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Ah, juste den kanske är 43. Tror min Certina är 42 så trodde de var lika stora. Kanske hade fel om nypris också. Tror det är mycket klocka för pengarna hursomhelst!

På min 17,5cm handled sitter den perfekt. Brukar vanligtvis gilla 38-40mm men i och med att den är lika bred som lång så sitter den riktigt bra (47,7mm). Tror inte man får senaste generationens tonfiskar för 6k, de brukar kosta ett par tusenlappar mer begagnade. Mitt internet är som sagt för segt för att kunna posta bilder nu tyvärr.

Du får hemskt gärna, när ditt internet tillåter, slänga upp ett par wrist shots =)
 

_jonte

Patek
Ser verkligen inte ut som 48 cm din handled. Kanske inte ska vara rädd för att gå upp ett snäpp i storlek, då jag bara ska använda den under vattnet och i slitsamma miljöer. Hur är originallänken? Bör man köra gummi?
Håller med ovan, Tuna bärs väldigt litet. Särskilt de tunnare med quartz.
Föredrar själv gummi på Tuna.
 

Mvnordlander

Cartier
Marathon Divers Quartz. 300m och cirka 5000kr. Tror Amerikanska armén använder sig av dom. Borde överleva snickeri och bad.
 
Topp