• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beater? Dags att komma ut ur garderoben...

Klarar du av att VERKLIGEN använda en beater som en beater?

  • Jaja, det är ju självklart! Dings slipar man ju bara bort med vinkelslipen

    Röster: 90 60.0%
  • Nja. Jag säger att det är en beater, men det innebär att jag har den på kontoret

    Röster: 40 26.7%
  • Öh, är du helt från vettet människa?! Man vårdar väl sina klockor som sina barn?

    Röster: 20 13.3%

  • Totala väljare
    150

Randel

Cartier
En uppdatering från trådskaparen till denna tråd: I ett försök att skaffa en riktig beater, för annat än bara kontorstrakterande, köpte jag en begagnad Tudor Black Bay som redan varit med om en del. Det kändes verkligen kanon, och som att det var en klocka jag inte behövde vara SÅ rädd om utan som kunde agera lite slit-och-släng-objekt som omväxling till min GMT IIc. Men...det var "all fun and games" tills jag insåg att jag helt enkelt inte trivdes med den. Det är rent objektivt en fantastisk klocka på många sätt, men jag klickade inte med den.

Så, nu har jag en oerhört romantisk dröm om att köpa en Sea Dweller (16610)! Jag menar, hur mycket stabilare kan en beater bli egentligen?! Jakten är nu igång på att hitta en beggad 16610 som förhoppningsvis kan bli en schysst beater.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Har dragit igång en omfattande renovering hemma där me, myself and I är den som ska göra allt hårt arbete. Som beater tänkte jag köra min Blumo på gummi [emoji2]


ImageUploadedByTapatalk1428085672.815387.jpg


Ser fram emot lite sköna battlescars!
 
Det här med beaters tror jag är skapat för att ni skall kunna sälja vidare även misshandlade klockor ;)

Dings, repor, glasskador mm. är inte snyggt och jag ser inte att det skulle tillföra ngt. mervärde för uret.
En proviniens av oförsiktighet får mig att backa i en köpsituation.

Personligen är jag inte hård mot de ur jag äger, oavsett prisklass.
Mina föräldrar har lärt mig att vara rädd om även de döda tingen jag äger/förvaltar.
 
Beater i all ära men det där gör ont i mitt studenthjärtat... ;)
Äh, den där dinkan ska va med mig läääänge.. Det är klart den ska åldras med mig!
Skulle kännas sorgligt att köpa något så dyrt och inte kunna använda det till vad den faktiskt är till för.
En Sub hör inte hemma i sin låda, eller bakom skrivbordet.
Den är byggd för att ta stryk och vara med på äventyr!!
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Använder min Orient ray som beater så behöver inte spilla några tårar ens om man slinter med vinkelslipen och skär av länken. Haft tankar på att skaffa en Smp eller en BB som beater, hade nog varit lite mer försiktig med en sådan till en början.
 

meo_swe

Audemars
Det här med beaters tror jag är skapat för att ni skall kunna sälja vidare även misshandlade klockor ;)

Dings, repor, glasskador mm. är inte snyggt och jag ser inte att det skulle tillföra ngt. mervärde för uret.
En proviniens av oförsiktighet får mig att backa i en köpsituation.

Personligen är jag inte hård mot de ur jag äger, oavsett prisklass.
Mina föräldrar har lärt mig att vara rädd om även de döda tingen jag äger/förvaltar.
Visst ska man vara rädd om sina ägodelar, men att inte våga ha klocka på sig när man t.ex. cyklar, eller badar är bara dumt imo. Klarar rolex sub att misshandlas som tjänsteklocka av royal navy klarar den av att åka lite cykel.
Jag har köpt mina klockor för att använda dem. Visst, alla klockor används inte till alla tillfällen, men mina vardagsklockor skall fan tåla att både cykla, bada, vara aprak och boxa bus på näsan.
 
Visst ska man vara rädd om sina ägodelar, men att inte våga ha klocka på sig när man t.ex. cyklar, eller badar är bara dumt imo. Klarar rolex sub att misshandlas som tjänsteklocka av royal navy klarar den av att åka lite cykel.
Jag har köpt mina klockor för att använda dem. Visst, alla klockor används inte till alla tillfällen, men mina vardagsklockor skall fan tåla att både cykla, bada, vara aprak och boxa bus på näsan.


Det är som med det mesta här på KS. Vi har lite olika syn på saker och ting.
Jag växte upp på 60 och 70-talet. Övervägande del av de klockor som fanns att tillgå, för en rimlig peng, stod det waterresistant på. De klarade väl ett stilla sommarregn.
Min morbror, urmakaren, sålde inte dykarur då det inte var någon efterfrågan samt då de var betydligt dyrare än andra ur.
Många använde fortfarande fickur till vardags.
Uppväxten präglar oss, jag känner inte ngt. speciellt behov av hög vattentålighet hos mina ur.
Skall jag bada använder jag ngt. av mina 4 ur med WR 100 eller 200m.
Skall jag arbeta hårt tar jag min Citizendykare.
Den är 38 x 11mm och inte ivägen som t.ex en Seiko SKX.
Inga dings efter 1:a årets användning och det känns bra.
 

Apansson

Torpare
En klar förbättring!
Du har verkligen blivit Rolexifierad av din DD ;) Gått från Omega till Rolex helt
Mja, som klocka tycker jag nog rent objektivt att ATn är snyggare än exp2an - men då min stålis är något som kommer bäras till vardags och till lite mer casual kläder så kände jag att jag ville ha något som står ut lite mer för sig själv. ATn är en bättre OWG-klocka, men kände inte att den kom till sin rätt i en duo med en day-date. Sen är ju Rolex alltid Rolex.
 
Topp