• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beater-dykare under 5000kr?

Seiko som flera redan har sagt. Kör själv en Padi som semester beater, dyker i och för sig inte mer än i poolen. Kanske lite väl stor men finns andra Seiko-dykare. Annars så är CWC cool och bra klockor. Skulle nästan säga att CWC är roligare för den är inte lika vanlig.

Finns en Longines hydroconquest 39mm ute på tradera såg jag, men antagligen kommer den gå över 5000, men man kan ju testa:)

Orients nya Triton e riktigt prisvärd runt 4-5000. Visserligen 43 mm men gör sig bra ändå på mina kyckling handleder.
84E5BE6C-EE26-4200-9CB3-3EA5CAD41510.jpeg

Tissot Seastar 1000 Powermatic 80 Lite drygt 5 ny oprutat, men verket är intressant och kanske kan vara värt det.

Har tidigare versionen med "gamla" ETA 2824. Helt klart nöjd med klockan.
Det finns både för- och nackdelar med det nya Powermatic 80-verket som är en vidareutveckling av ETA 2824. Powermatic 80 är vad jag tror, ett sätt för ETA att spara in pengar och göra det mer lättservat, samtidigt som det får högre specifikationer och gör det mer attraktivt. Många delar är numer i silikon, som t.ex. gånghjul och gånghake. Det säger sig självt att silikon troligtvis inte får lika lång hållbarhet, men troligtvis väldigt billigt att byta ut. ETA själva påstår att delarna i silikon och lättare material ska spara kraft i löpverket och således ledare till en stabilare gång och högre gångreserv.
Nåja, aldrig ägt en klocka med Powermatic 80 själv, men troligtvis är det ett trevligt bruksverk! :) Har förbeställt den nya Certina DS PH200 som har Powermatic 80. Skall bli kul att testa det.

20180726_130440-jpg.868483

Ta en kik i stora tråden om mikromärken. Där hittar du förutom just makon mycket annat att inspireras av i den prisklassen också :)

Oj vad många små tillverkare det finns. Kul! Nu har jag det jag gör resten av sommaren. Många verkar tillverka homage och jag lite svårt för homage klockor, man vill ju att klockan ska ha lite egen historik att berätta och inte bara plagierar något annat. Mycket därför jag valde att skaffa en moonwatch. Cwc är intressant, det märket har en intressant historik som leverantör till royal navy men dom mekaniska blir lite för dyra för mig.

Seiko är fortfarande på listan men får kolla runt lite mer. Om ni har ngt passande att sälja så skicka gärna ett PM. Jag tänkte lägga ut lite köp annonser så fort jag zoomat in på några kandidater. Tack för alla svar!

Hälsn Fredrik.

Oj vad många små tillverkare det finns. Kul! Nu har jag det jag gör resten av sommaren. Många verkar tillverka homage och jag lite svårt för homage klockor, man vill ju att klockan ska ha lite egen historik att berätta och inte bara plagierar något annat. Mycket därför jag valde att skaffa en moonwatch. Cwc är intressant, det märket har en intressant historik som leverantör till royal navy men dom mekaniska blir lite för dyra för mig.

Seiko är fortfarande på listan men får kolla runt lite mer. Om ni har ngt passande att sälja så skicka gärna ett PM. Jag tänkte lägga ut lite köp annonser så fort jag zoomat in på några kandidater. Tack för alla svar!

Hälsn Fredrik.
Är du helt låst på mekanisk då? Annars skulle du ju lätt kunna stretcha budget något och klicka hem en ny Cwc diver

Jo. Mekaniskt urverk är nog ett krav för mig. Jag är lite nörd på det sättet.
Det svänger ;) Skönt med några quartz i lådan. Framförallt på en beater som kanske används lite sporadiskt. Bara plocka upp och kasta på armen istället för att ställa tid och greja.

Såvida du inte har en schyst winder då, då kan en praktiskt beater även vara mekanisk. Men det är min åsikt :)

Har tidigare versionen med "gamla" ETA 2824. Helt klart nöjd med klockan.
Det finns både för- och nackdelar med det nya Powermatic 80-verket som är en vidareutveckling av ETA 2824. Powermatic 80 är vad jag tror, ett sätt för ETA att spara in pengar och göra det mer lättservat, samtidigt som det får högre specifikationer och gör det mer attraktivt. Många delar är numer i silikon, som t.ex. gånghjul och gånghake. Det säger sig självt att silikon troligtvis inte får lika lång hållbarhet, men troligtvis väldigt billigt att byta ut. ETA själva påstår att delarna i silikon och lättare material ska spara kraft i löpverket och således ledare till en stabilare gång och högre gångreserv.
Nåja, aldrig ägt en klocka med Powermatic 80 själv, men troligtvis är det ett trevligt bruksverk! :) Har förbeställt den nya Certina DS PH200 som har Powermatic 80. Skall bli kul att testa det.
Bra att du sprider denna kunskap. Tyvärr inhandlade jag en Certina men reagerade på det udda snärtiga ljudet urverket gav ifrån sig. Det finns visst med eller utan silikon delar. Men jag är inte rätt person och svara på vad urverken heter förutom Powermatic.

https://klocksnack.se/threads/uppdatering-av-verk-i-en-certina-ds1-powermatic-80.86331/#post-2188755

Lånad bild av Daniel Mathisen
D1FCDB8E-FDB0-4532-BEF8-8DEE1085991D.jpeg

Bra att du sprider denna kunskap. Tyvärr inhandlade jag en Certina men reagerade på det udda snärtiga ljudet urverket gav ifrån sig. Det finns visst med eller utan silikon delar. Men jag är inte rätt person och svara på vad urverken heter förutom Powermatic.

https://klocksnack.se/threads/uppdatering-av-verk-i-en-certina-ds1-powermatic-80.86331/#post-2188755

Lånad bild av Daniel Mathisen
D1FCDB8E-FDB0-4532-BEF8-8DEE1085991D.jpeg

Äsch, du behöver inte ångra dig på grund av det. Jag skulle inte bry mig faktiskt. Det är ändå ett bra urverk som har bra specs.

@JohanSA När du haft ditt Pm 80 verk ett tag kan du väl skriva ett inlägg med dina erfarenheter så långt.

Ja det vore kul. Det är ett tag tills jag får klockan, den släpps i oktober.

Har du någon aning om skillnadnaderna på verket i den jämfört med Mako2? (F6922)

Det sträcker sig tyvärr över mina kunskaper. Triton har ju en powerreserve indikator som komplikation men i övrigt vet jag ej. Äger ingen mako 2 men har bara hört bra om verket. Med det sagt klassar jag dock Triton ett par snäpp högre då den både hållt tiden grymt och har en grym utväxling på handdragning upp till 40 h och känns snarare som en orient star i kvaliteten.

Tillbaka
Topp