• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beater till min bror

Hallå alla.
Jag går i klockköpartankar till min brorsa när han fyller år. Min bror är ingen kontorssnubbe utan han jobbar i produktionen på ett sågverk, är i skogen och fäller träd och tar till vara på veden, skruvar bilar och traktorer vid behov, svetsar, jagar älg och håller på med tävlingsskytte. Då och då drar han på sig laggen och åker både på längden och tvären. Och han behöver uppgradera sig från sin Ur&penn-klocka, tycker i alla fall jag.

Klockan ska klara av nämnda aktiviteter men också vara smidig så den inte blir trång under en arbetshandske. Jag har funderat på en Seiko SKX men den blir ju rätt så hög. Har ni bra tips? Prisklass 3-5k.

Skx 031/033?
Squale 1521?

downloadfile.jpg

20170822_145007.jpg

20170912_191721.jpg

Standardtipset brukar vara att använda uret.se och deras söktjänst. Snabbkoll med quartz och saphirglas verkar ge certina men också Victorinox i en uppsjö av varianter. Ett bra ställe att starta iaf.

Quartz eller mekaniskt? Quartz är tåligare mot vibrationer, stötar osv men mekaniskt känns en aning roligare i de flesta fall. Smaksak såklart men hursom..
Casio GW 5600
Seiko Alpinist
Seiko 7C43-7010
casio-gshock-gw-s5600-carbon-fiber-1.jpg

MD-8780_20150618152732_32e7a3fbf5acf1f0.jpg

P9211981.JPG

Som tidigare författare nämnt så är quartz mer stöttåligt än mekaniska urverk. Är inte förtjust i quartz själv och tycker att Seiko sarb017 Alpinist låter som ett bra alternativ med brasklappen att det inte är den mest robusta av de alla. Mina 2 ören. Annars en Seiko SKX007. Har en sådan och det är inga problem med höjden förutom när man har skjorta.

Seiko Sumo är väl betydligt lägre än en SKX? I så fall säger jag Seiko Sumo!
Fast egentligen kanske den där Victorinox som @jabla misshandlar ogenerat titt som tätt inför allmänhetens ögon skulle kunna vara nåt. Har dock ingen koll på mått eller pris på den.

Efter att min genomgått en rätning av en brygga, renovering av ett gästrum, skytte, stenhård träning, svetsning, trädfällning, en rejäl vurpa på rullskidorna, bilmek och nu under veckan att dränkas i blod och avföring från en fälld älg så blir det en SKX007 till brorsan. Tack för alla tips. Mitt sug efter vissa av dessa ökades markant kan tilläggas.

Tillbaka
Topp