• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beatersökande blev samling....

larra64

Rolex
Insåg plötsligt att antalet dykare växt. Jag har köpt på mig möjliga beaters lite löpande då möjligheten kommit och här är vi nu. Plötsligt har jag fem stycken på länk och inser att det faktiskt är en liten samling.
Skälet nu att jag sammanställer dem är lite grann att visa att det faktiskt finns mycket beater att få för en realtivt liten peng som är pålitliga arbetshästar.
Den består av tre klassiker och två microbrands, en av dem quartz, fyra automatiska.
På bilden har jag lagt in en G-shock DW-004 som storleksjämförelse.
Här kommer de i växande prisklass:
Casio MDV 106: Sprang på den med blå bezel och länk i somras i Rhodos i stort sett samma pris som den svarta säljs med gummi i Sverige av gråsäljare. Har faktiskt aldrig sett just den här till salu i Sverige, konstigt nog, utan bara svart med gummi. Borde kunna vara en presumtiv storsäljare, pålitligt quartzverk. Mycket bang för pengarna.
Aragon Divemaster automatic: Störst på alla sätt. 45 mm. Blå tavla och bezel. Tung. Det finns också en 50 millimeters. Jag som har drygt 20 centimeters handled tycker att den känns på gränsen. Den känns som ett alternativ till en G-Schock. Har kört med den i simbassängen där den fungerar bra. En katastrof för den som vill kunna köra en beater under skjortan också…
Orient Blue Mako: Trevlig pålitlig arbetshäst, men kanske lite anonym. Dock mångsidig för den som vill kunna köra samma klocka i alla lägen.
Seiko SKX009: Klassiker. Älskar klockan, men gillar absolut inte den rassliga länken. Tror att den skulle bli mer använd på gummi, som jag nu överväger att köpa. Bäst lume.
Aramar: Köpt i december. Nu tydligen slutsåld. Dyrast, ungefär dubbelt upp vad Makon brukar kosta, tung, och den klocka som känns gedignast. Svart länk. Visst, kanske lite för mycket Tudor/Steinhart-vibbar, men jag tycker den är snygg och den funkar i alla lägen.
Mångsidigast av klockorna här år utan tvekan Orient och Armar som jag tveklöst också kör med kavaj och skjorta. Också. Speciellast är Aragon som efter en veckas test ersatt G-shocken. Den känns som om den skulle kunna bli överkörd av både det ena och det andra och fungera ändå.
Breddklockorna är Casion och Seikon, bägge kan nog ses lite som klassiker.
Ingen av de fem är något dumt val för pengarna, om man kan acceptera deras egenheter och möjligheter.
Men inser att någon här kommer att få lämna...
beat.jpg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Kul samling.
Gillar Androiden (minns inte vad de heter numer ) som är ett kul udda val, och dessutom ett riktigt lyckat sådant.
Sen Orienten såklart eftersom det är mitt gift.
 
Topp