• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beco Fancy Brick (BOXY) watch winder / klockuppdragare - första intryck

mykie

Omega
Har precis investerat i 4st Boxy-kuber i olika färger och tänkte dela med mig av mitt första intryck.
Namnet på dom nya färgglada kuberna är Beco Fancy Brick, men det står fortfarande Boxy på fronten.

color.jpg

Kuberna är individuellt inställbara för CW, CCW eller biderectional med en switch i botten.
TPD går att ställa i 15 steg från 650 - 3600 med dippswitchar i botten på kuben.
Dom snurrar ett varv åt gången, så:
650 TPD har en intervall om 133 sekunder vilket innebär 1 varv på 10 sek och vila 123 sekunder.
3600 TPD har en intervall om 24 sek vilket innebär 1 varv på 10 sek och vila i 14 sek.
Dip.jpg

settings_dip.jpg


Jag har kuberna i sovrummet ståendes på en hylla ca 1 meter ifrån sängen. Dom låter så pass lite att jag måste anstränga mig för att höra dom när jag ligger i sängen. Så ljudnivå = väldigt låg, men dom hörs om man är precis bredvid dom.
Respektive kub har en on/off switch på framsidan, om man bryter huvudströmmen så återgår kuben i det läge som den var i när strömmen bröts.
Detta kan vara bra om man t.ex. skulle vilja sätta en timer på kuberna för att kanske bryta strömmen när man ska sova (inte för att det behövs).
Jag har köpt till brickan med 4 platser, på dessa 4 kan man sedan stacka med 2 lager till, så totalt 12st på en bricka och en strömadapter.

Svarar gärna på frågor om någon undrar över något.
 

mykie

Omega
Dom var verkligen tysta! Kan det bero på att ljudet stängs in av bubblan?
Nä, plastbubblan gör ingen större skillnad, är nog tänkt som dammskydd. Men kolla när det är inzoomat på Kinetic klockan, där hör man bättre hur den låter om man har huvudet precis bredvid. Min mobilkamera har svårt att fånga ljudet eftersom det är så lågt.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Är det en kudde som man sätter klockan runt? Verkar vara gjord i nåt skumgummimaterial?
 

Espresso

Cartier
Roliga boxar. Lite knöligt att ställa in TPD med dip-switchar dock.

P.S.
Hade det varit fredag så hade jag skrattat gott åt "bid-erectional". Men det är ju tisdag så jag småler bara ;)
På ett sätt lite knöligt men det ger ju bra noggrannhet. Jag har en winder från rapport som kostade en slant men som inte alls har den detaljstyrningen av TPD vilket känns lite trist såhär i efterhand. Men möjligt att en digital lösning hade varit att föredra.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
På ett sätt lite knöligt men det ger ju bra noggrannhet. Jag har en winder från rapport som kostade en slant men som inte alls har den detaljstyrningen av TPD vilket känns lite trist såhär i efterhand. Men möjligt att en digital lösning hade varit att föredra.
Det blir ju bara jobbigt om man har olika klockor på samma box och behöver byta TPD. Jag har en Wolf med digital inställning +/- 50 men så har mina klockor inte någon dedikerad plats i windern.
 

mykie

Omega
Är det en kudde som man sätter klockan runt? Verkar vara gjord i nåt skumgummimaterial?
Yes, det är skumgummikudde och det går att montera klockan åt båda hållen beroende på storlek på handled. Finns även att beställa extra småkuddar om man har väldigt taniga handleder.
kudde.jpg
kudde-med-klocka.jpg

Det blir ju bara jobbigt om man har olika klockor på samma box och behöver byta TPD. Jag har en Wolf med digital inställning +/- 50 men så har mina klockor inte någon dedikerad plats i windern.
Tycker den får en clean look utan massa rattar och knappar på fronten, inte särskilt jobbigt att lyfta kuben för att ändra inställning (tycker jag).
Men föregångaren Boxy Classic har switchar på fronten och den är kompatibel med dom nya Fancy Brick, dock bara 3 inställingar för TDP, 672, 960 och 1248.
Boxy_classic.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tycker den får en clean look utan massa rattar och knappar på fronten, inte särskilt jobbigt att lyfta kuben för att ändra inställning (tycker jag).
Men föregångaren Boxy Classic har switchar på fronten och den är kompatibel med dom nya Fancy Brick, dock bara 3 inställingar för TDP, 672, 960 och 1248.
Boxy_classic.jpg
Jag förstår vad du menar även om det inte blir så rörigt på fronten. Kuberna är ju "roligare" än en svart läder-box, men min viktigaste variabel var att kunna ställa in så att den inte snurrar på natten även om den är tyst som musen. Jag tittade på kuberna men valde Wolf.

DSC_0713-01.jpeg
 

Kai

Rolex
Du är fortfarande nöjd med windern?
Är på jakt efter en själv och min bättre hälft gillade denna.
 

Kai

Rolex
Blev ett köp för mig med. Måste säga att jag är mycket nöjd hittills! Jag som har taniga handleder (16 cm) upplever kuddarna något stora. Löste det genom att sätta hårband runt kudden som drar åt kudden och därmed minskar storleken.
20170620_165536.jpg
 

ElSensei

Omega
2-Faktor
Tack för en grym mini-recension av Beco's modulwinders - precis vad jag ville/behövde veta innan jag lägger en beställning! :D
 
  • Like
Reactions: Kai

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Någon som testat batteridrift? I så fall, hyr länge räcker batterierna till en box? Funderar på om jag ska "ge upp" och köpa mig en winder, behöver dock kunna köra batteridrift.
 

Espresso

Cartier
Någon som testat batteridrift? I så fall, hyr länge räcker batterierna till en box? Funderar på om jag ska "ge upp" och köpa mig en winder, behöver dock kunna köra batteridrift.
Vet inte hur det är på just den modellen som beskrivs ovan, men jag har en swiss kubic masterbox. Den körs på batterier och ska ha en livslängd på ca 1,5 - 2 år vid normal drift.
 

Kai

Rolex
Någon som testat batteridrift? I så fall, hyr länge räcker batterierna till en box? Funderar på om jag ska "ge upp" och köpa mig en winder, behöver dock kunna köra batteridrift.
Vet tyvärr inte, men jag gillar winder starkt. Så skönt att kunna rotera klockor utan att behöva ställa om tiden. Bara datum ibland...
 

mykie

Omega
Någon som testat batteridrift? I så fall, hyr länge räcker batterierna till en box? Funderar på om jag ska "ge upp" och köpa mig en winder, behöver dock kunna köra batteridrift.
Har inte testat då det kräver ett externt batteripack som jag inte har, men det ser ut att vara väldigt lång drifttid på 4 batterier. Upp till 1 år!

No power outlet? No problem! BOXY BATTERY PACK and you can store the Boxy Fancy or Boxy Classic watch winders in your safe or dresser. Battery pack runs on 4 D batteries, with a battery life of up to one year. The LED light on the battery pack will illuminate red when it’s time to replace the batteries. Dimensions: Maße: 42 x 145 x 68mm.
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Hej,
Är du fortfarande nöjd med dina watch winders? Jag tycker de verkar toppen och verkar passa mitt ändamål bra.
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Hej,
Jag beställde 4st och har nu haft dem i ca 2-3 veckor. De är, för mig, helt ljudlösa (jag kanske inte har en 15-årings hörsel längre) och jag gillar att de är i moduler så de är lätta att flytta och ta ur och i klockorna. Det är skönt att slippa ställa datum mm varje gång man byter klocka. Nu ska det bara installeras ström i det stora kassaskåpet på jobbet. Vet inte om det finns ngt hål någonstans men annars får det bli ett batteripack. Det finns som tillbehör såg jag men jag skulle vilja ha någon lösning med ett uppladdningsbart pack. De ska drivas med 3,3V och jag tänkte mig ett litium-jon ack på 3,7-4,2V så jag behöver någon form av transformator. Någon som har några tips?
 
  • Like
Reactions: Kai

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Har precis investerat i 4st Boxy-kuber i olika färger och tänkte dela med mig av mitt första intryck.
Namnet på dom nya färgglada kuberna är Beco Fancy Brick, men det står fortfarande Boxy på fronten.

color.jpg

Kuberna är individuellt inställbara för CW, CCW eller biderectional med en switch i botten.
TPD går att ställa i 15 steg från 650 - 3600 med dippswitchar i botten på kuben.
Dom snurrar ett varv åt gången, så:
650 TPD har en intervall om 133 sekunder vilket innebär 1 varv på 10 sek och vila 123 sekunder.
3600 TPD har en intervall om 24 sek vilket innebär 1 varv på 10 sek och vila i 14 sek.
Dip.jpg

settings_dip.jpg


Jag har kuberna i sovrummet ståendes på en hylla ca 1 meter ifrån sängen. Dom låter så pass lite att jag måste anstränga mig för att höra dom när jag ligger i sängen. Så ljudnivå = väldigt låg, men dom hörs om man är precis bredvid dom.
Respektive kub har en on/off switch på framsidan, om man bryter huvudströmmen så återgår kuben i det läge som den var i när strömmen bröts.
Detta kan vara bra om man t.ex. skulle vilja sätta en timer på kuberna för att kanske bryta strömmen när man ska sova (inte för att det behövs).
Jag har köpt till brickan med 4 platser, på dessa 4 kan man sedan stacka med 2 lager till, så totalt 12st på en bricka och en strömadapter.

Svarar gärna på frågor om någon undrar över något.

Tack för en fin och inspirerande recension.:)
 
Topp