• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

[Bedrägeri] Lämna inte ifrån er klockan bara sådär

KenKun

Patek
2-Faktor
Klocksnackare, varje år dyker det upp nyheter och historier om hur folk har blivit lurade på sina klockor efter en klockförsäljning.

Köparen visar att man har fört över pengarna via sin bank. Säljaren sitter sedan hemma och väntar på pengar som aldrig kommer.

Inte första gången någon går på detta, och förmodligen inte sista gången heller.
Var försiktiga, använd Swish, eller lämna bara ifrån er klockan när pengarna verkligen är på kontot.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/brottscentralen/article23528841.ab
 

Maro

Audemars
Alltså den måste folk sluta på på! Det är kanske lätt när man står där och man känner att man litar på personen, men den är så gammal!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Trist. Med tanke på hur mycket det skrivs om bedrägerier och hur man kan skydda sig så börjar jag tycka att de drabbade får skylla sig själv vid sådana här fall. Tack vara alla dessa godtrogna offer så fortsätter ju bedragarna och försöker lura fler.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Vill inte beskylla säljaren, all skuld ligger givetvis hos bedragaren men att inte kolla sitt eget konto innan man släpper iväg klockorna till en random köpare via t.ex blocket låter lite väl naivt.
 
Swish eller cash, det enda som funkar. Lätt att raljera över säljaren, men alla är inte lika bevandrade i branschen. Tycker det är förjävligt att folk har mage att göra så här! Hoppas lkpg-PD får tag på idioten
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Fan va trist att folk inte har bättre koll, bedrägerier kommer alltid fortsätta så länge det finns någon som går på det.

Polisen har ju Reg. nr på Mercan, men antagligen stod den inte på honom.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Om någon inte sett videon:

Skärmklipp.JPG
 

Edin

Panerai
Sålde bilen i helgen som var. Både säljaren och jag hade Handelsbanken och då fick jag pengarna direkt infört på mitt konto vilket jag givetvis kollade att jag fått innan nycklar lämnades över. Andra alternativ i min bok är att kolla runt i bekantskapskretsen om någon har samma bank som köparen och då fråga om man kan ta hjälp av dennes konto vilket funkar lika bra det med.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Från AB-artikeln:
– Det var antingen en falsk överföring eller så drog han tillbaka transaktionen, säger Mikael Månsson, förundersökningsledare på polisens bedrägerigrupp i Östergötland.

Kollade med min bank och enligt dem är inte detta möjligt. Har en överföring skett till fel konto så kontaktar banken mottagaren som alltid är den som skickar tillbaka pengarna. Den som gjorde transaktionen kan alltså inte ta tillbaka något. Om detta stämmer för alla banker vet jag inte men en polis som jobbar med bedrägerier borde ha lite bättre koll.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Från AB-artikeln:
– Det var antingen en falsk överföring eller så drog han tillbaka transaktionen, säger Mikael Månsson, förundersökningsledare på polisens bedrägerigrupp i Östergötland.

Kollade med min bank och enligt dem är inte detta möjligt. Har en överföring skett till fel konto så kontaktar banken mottagaren som alltid är den som skickar tillbaka pengarna. Den som gjorde transaktionen kan alltså inte ta tillbaka något. Om detta stämmer för alla banker vet jag inte men en polis som jobbar med bedrägerier borde ha lite bättre koll.
Det man gör är väl att sätta ett datum på när pengarna ska dras, för då kan man gå in och redigera (byta datum, ändra OCR), eller ta bort överföringen helt och hållet.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Från AB-artikeln:
– Det var antingen en falsk överföring eller så drog han tillbaka transaktionen, säger Mikael Månsson, förundersökningsledare på polisens bedrägerigrupp i Östergötland.

Kollade med min bank och enligt dem är inte detta möjligt. Har en överföring skett till fel konto så kontaktar banken mottagaren som alltid är den som skickar tillbaka pengarna. Den som gjorde transaktionen kan alltså inte ta tillbaka något. Om detta stämmer för alla banker vet jag inte men en polis som jobbar med bedrägerier borde ha lite bättre koll.
Jag har väldigt svårt att tro att pengarna har gått över till säljarens konto. Troligtvis visade köparen upp en kommande händelse/transaktion, som han sedan avbröt. En vän råkade ut för en sådan skojare när han sålde klocka via blocket (han lämnade givetvis inte klockan).
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag har väldigt svårt att tro att pengarna har gått över till säljarens konto. Troligtvis visade köparen upp en kommande händelse/transaktion, som han sedan avbröt. En vän råkade ut för en sådan skojare när han sålde klocka via blocket (han lämnade givetvis inte klockan).
Det tror jag också eftersom det inte går att göra så som polisen beskriver.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det går utmärkt att dra tillbaka en överföring mellan olika banker även efter den är signerad om det inte har skett en settlement mellan bankerna. I exempelvis SEB går det till och med att göra det själv i internetbanken, Swedbank gör det om man ringer kundtjänsten.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det går utmärkt att dra tillbaka en överföring mellan olika banker även efter den är signerad om det inte har skett en settlement mellan bankerna. I exempelvis SEB går det till och med att göra det själv i internetbanken, Swedbank gör det om man ringer kundtjänsten.
Men då har inga pengar kommit in på mottagarens konto.
 

tossefar

Cartier
Kalla det xenofobi eller elitism eller vad ni vill, men jag hade då aldrig lämnat över någon klocka till grabben i videoklippen... Han ser ju inte ens ut att kunna stava till Rolex.
 
Är pengarna inne på mottagarkontot så är dom - går ej att dra tillbaka. Men som ni säger, det finns olika tekniker för att vilseleda säljaren (ändra datum etc) och detta är svårt att skydda sig mot om man är orutinerad. Banken jag jobbar på arbetar mycket med att informera kunderna om hur bedrägerier går till, trots detta så finns det inget hundraprocentigt system. Därför är swish eller kontanter (talar för mig själv nu, banken hatar cash) att föredra. Sen hade jag aldrig heller gjort affär med någon som gav mig minsta lilla tveksamhet (utseende etc). /Bankjuristen

Edit: Ingen regel utan undantag, condictio indebiti osv
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Kalla det xenofobi eller elitism eller vad ni vill, men jag hade då aldrig lämnat över någon klocka till grabben i videoklippen... Han ser ju inte ens ut att kunna stava till Rolex.
Haha same, och då har jag även delvis invandrarbakgrund. Absolut inte xenofobi. Klädstilen, t-shirt med största hugo boss trycket som går att få tag på i kombination med slitna jeans, hoodie och air max, skriker "Jag hänger i <insert centrum till valfri förort> på fritiden".
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Riktigt så enkelt är det dock inte. Finns flera exempel på väldigt "städade" personer som begått bedrägerier.
 
Topp