• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bedrägeri? Vad är plotten?

Kettil

Guld
2-Faktor
Fick det här meddelandet från "köpare" på Tratten och blir nyfiken på vad som händer härnäst om jag skulle svara; någon som känner till upplägget?

Hej, jag vill att du ska veta att jag är intresserad av klocka och jag vill köpa den till min brorson som bor i Västafrika, Nigeria för en ceremoni gåva och jag betalar dig ett belopp på 8700 kr plus frakt via posten rekommenderat brev till min brorson i Nigeria och jag betalar via banköverföring, om det är okej med dig, kom snabbt tillbaka till mig så att du kan ge mig dina betalningsuppgifter och jag betalar så snart jag kan. Snälla berätta om det är i gott skick, jag väntar på att läsa från dig. Mvh Lucie

Det kan vara en tredjepartsblåsning. Men afrikaköparna brukar köra med vanlig banköverföring och man får då en bekräftelse av sin bank att det är pengar på väg, men sen tar den någon/några dagar/vecka till innan själva pengarna är överförda på riktigt. Det är under den tiden som det går att dra tillbaka överföringen.

Finns en annan tråd någonstans på forumet som behandlar en liknande blåsning med exakt samma upplägg och nästan identisk text. Hittar den dock inte, kanske är jag lite slö också. Men om jag minns rätt så är det som @yonsson säger någon typ av tredjepartsblåsning, där en tredje person betalar dig för en vara han tror han köper av den andra personen som i sin tur köper din klocka.

Minns att jag fick ett sådant meddelande för ett litet tag sedan, tyckte det var oerhört märkligt men svarade inte.

Snurrig! Bara att skita i det om det känns mysko.. vilket det borde när Nigeria är inblandat med att skicka pengar:)

Får ganska mycket förfrågningar även här på KS av nytt folk som vill köpa både den ena och andra klockan av mig, ger mig dålig smak.. Var försiktiga.
Är det för bra för att vara sant, är det alltid det.

Håller med vad andra sagt. Nigeria har ju fått lite "dålig press" med tanke på Nigeriabreven och olika scams som kommer därifrån. Men jag tror precis vad andra uppgett, att det är en trepartsblåsning.

Fick det här meddelandet från "köpare" på Tratten och blir nyfiken på vad som händer härnäst om jag skulle svara; någon som känner till upplägget?

Hej, jag vill att du ska veta att jag är intresserad av klocka och jag vill köpa den till min brorson som bor i Västafrika, Nigeria för en ceremoni gåva och jag betalar dig ett belopp på 8700 kr plus frakt via posten rekommenderat brev till min brorson i Nigeria och jag betalar via banköverföring, om det är okej med dig, kom snabbt tillbaka till mig så att du kan ge mig dina betalningsuppgifter och jag betalar så snart jag kan. Snälla berätta om det är i gott skick, jag väntar på att läsa från dig. Mvh Lucie
Spelar roll vilket upplägget är, det finns ingen köpare som kommer att betala riktiga pengar för din klocka. Bara strunta i det.

Men jag tror också på en tredjepartsblåsning. De 8700 betalas av någon som också tror att han gör en lite för bra affär när han köper något jättebilligt. Denne kommer sedan att spåra ditt bankkontonummet och vara ganska förbannad när du inte skickar den där oanvända Macbooken som han betalat dig för.

Har varit med om det tidigare, köparen skulle betala med Paypal. Fick efter en dag ett mail om att pengarna inte skulle överföras om jag inte angav kollinumret som har var tvungen att meddela Paypal för att transaktionen skulle genomföras.Jag skulle alltså skicka klockan i förväg, yeah right!
De är duktiga dock, jag fick flera mail som förklarade att pengar var låsta och att de inte skulle få tillbaka de om jag inte angav kollinumret, det var alltså min skyldighet att se till att de inte skulle förlora sina pengar osv osv.
Kan vara samma typ av försök i ditt fall. Jag skulle ange mitt kontonummer (det kan inte hända något med bara den informationen, eller?) och skulle vara tydlig om att klockan skickas först när pengarna finns på konto, punkt slut.

Hur funkar egentligen tredjepartsblåsning annars?

Personligen säljer jag som regel inte till privatpersoner utanför Canada, USA, EU och Australien. För mycket scam.

Tredjepartsbedrägerier görs nästan uteslutande av personer i Sverige. Det är för komplext att få ihop det från utlandet.

En variant som utländska bedragare använder sig av är att de "råkar" föra över för mycket. Dvs varan kostar 8000kr men överföringen (som är fake) görs på 10.000kr och för att allt ska gå smidigt så är det "bara att betala tillbaka de 2.000kr via Western Union och behålla resten."
Några pengar kommer förstås aldrig.

Senast ändrad:
Det kan vara en tredjepartsblåsning. Men afrikaköparna brukar köra med vanlig banköverföring och man får då en bekräftelse av sin bank att det är pengar på väg, men sen tar den någon/några dagar/vecka till innan själva pengarna är överförda på riktigt. Det är under den tiden som det går att dra tillbaka överföringen.

Kan man verkligen få en bekräftelse av sin bank att pengar är på väg?
Antingen finns de väl på kontot eller inte? Min bank vet väl näppeligen vad som är på väg in (eller ut) från mina bankkonton?
Och finns de på kontot kan jag ju använda eller flytta dem, har svårt att se att de kan dras tillbaka då.

Finns en väldigt underhållande tråd om det där på äldre TimeToTalk där en snubbe postade stenar och lät mottagaren betala frakten, han blev skogstokig och hotade som fan. Det är ingen tredjepart då det rör sig om utlandet, dessa sker som sagt främst i Sverige/norden. Du kommer få info om att pengarna är på väg, du ska posta klockan och pengarna dras tillbaka. Klassisk scam. Förstår inte ens vem som går på det där nu för tiden, då får man skylla sig själv. Men dem har säkert upp emot 10.000 aktiva trådar på gång samtidigt, räcker med att EN ska nappa så går dem med vinst. Görs ofta på internetcafeer i Ghana och Nigeria där dem jobbar i skift.

REK med Postnord AB till Västafrika. What could possibly go wrong.....
Uppenbart försök till bedrägeri. Hade de varit frågan om ett seriöst köp så hade ni med enkelhet kunnat gjort affär här och sedan får personen som mailat dig sköta vidaretransport. Att personen som ska bära den finns i Afrika är en totalt oväsentlig detalj för dig som säljare.
De klassiska Nigeria-breven fungerar nog dåligt nuförtiden och då har dessa aktörer hittat nya jaktmarker.

Kan man verkligen få en bekräftelse av sin bank att pengar är på väg?
Antingen finns de väl på kontot eller inte? Min bank vet väl näppeligen vad som är på väg in (eller ut) från mina bankkonton?
Och finns de på kontot kan jag ju använda eller flytta dem, har svårt att se att de kan dras tillbaka då.
Det beror på vad det är för översättning. Lön och annat kan man se innan. Alla överföringar som ligger vilande går dock att avbryta.

Det beror på vad det är för översättning. Lön och annat kan man se innan. Alla överföringar som ligger vilande går dock att avbryta.

En överföring görs väl antingen i realtid (typexempel inom samma bank) eller inom en definierad tidslucka (typexempel mellan olika banker och nästa bankdag)? Om du har en annan bank än mig och lägger upp en överföring som ska genomföras nästkommande bankdag så kan jag ju rimligen inte se denna transaktion eller pengar såsom varandes ”på väg till mig” via min internetbank, eller? Jag vet att man ser egna betalningsuppdrag innan de har hunnit utföras av sin egen bank och att man innan detta exekverande har möjlighet att avbryta överföringen men det är ju en annan sak. Om nån godtar tex en skärmdump av ett betalningsuppdrag som ej ännu utförts såsom en kvittens på betalning ja då har man ju haf otur i tänket.

Huruvida man kan se överföringar "på G" (är inte 100% själv där) blir dock lite irrelevant eftersom det aldrig har gjorts någon överföring från något annat än Photoshop...

En överföring görs väl antingen i realtid (typexempel inom samma bank) eller inom en definierad tidslucka (typexempel mellan olika banker och nästa bankdag)? Om du har en annan bank än mig och lägger upp en överföring som ska genomföras nästkommande bankdag så kan jag ju rimligen inte se denna transaktion eller pengar såsom varandes ”på väg till mig” via min internetbank, eller? Jag vet att man ser egna betalningsuppdrag innan de har hunnit utföras av sin egen bank och att man innan detta exekverande har möjlighet att avbryta överföringen men det är ju en annan sak. Om nån godtar tex en skärmdump av ett betalningsuppdrag som ej ännu utförts såsom en kvittens på betalning ja då har man ju haf otur i tänket.
Jag håller med dig men det finns ju många sätt att skicka pengar på. Western union, paypal mm.

Förvånar mig inte att dem själva föredrar att använda Western union, paypal mm om man skulle skicka pengar åt andra hållet för att inte bli blåsta ;)

Tillbaka
Topp