• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bedrägeri?

Hej

Jag har ett delikat klockproblem och jag är i behov av rådgivning. Jag äger en Tag Heuer som jag förlorade i somras. Jag badade vid min kompis lantställe och under lite skojbrottning i vattnet gick spännet upp och jag tappade klockan. (Spännet var lite dåligt)
Jag gjorde en förlustanmälan och fick via försäkringen ersättning för en ny klocka, jag valde en annan modell.
En vecka senare lyckades min vän hitta klockan med hjälp av snorkel och cyklop och jag har behållit båda.
Min första Tag Heuer var en 30-års present och har stort affektionsvärde för mig. Nu behöver den service samt ett nytt batteri men eftersom den är förlustanmäld kan jag inte lämna in den.
Jag funderar på att meddela försäkringsbolaget att jag återfått klockan men vet inte vad som händer då. Om dom kräver tillbaka pengarna för den nya klockan förlorar jag ganska mycket pengar utan att, i mitt tycke, gjort något fel. Om jag inte gör någonting blir min första klocka liggandes oanvändbar vilket känns dumt samtidigt som jag kanske gör mig skyldig till försäkringsbedrägeri?

Är det någon som vet vad som gäller kring detta? Hur tycker ni att jag bör agera?

Tacksam för svar...
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Om jag inte missuppfattat något så är klockan inte längre din utan försäkringsbolagets, möjligen att du kan (beroende på försäkringsbolag och person) göra någon form av "deal" då klockan du återfunnit antagligen inte har samma värde längre som den hade när du förlustanmälde den.

I vilket fall som helst så hade jag inte tvekat med att berätta historian för försäkringsbolaget, antagligen så kommer du få betala tillbaks hela eller en del av försäkringspengarna du fick alternativt ge dom den gamla klockan. Så både lagligt och moraliskt så tycker jag att man skall göra rätt för sig även om det finns mycket att säga om försäkringsbolag. Karma!

Någon mer lite mer kunskap får gärna rätta mig gällande hur det är tänkt att fungera i sådana situationer mot försäkringsbolagen...
 
Jo, helst vill jag berätta som det är men först vill jag veta vad som kommer att hända.
Somliga i min närhet hävdar att försäkringsbolaget kommer att återkräva pengarna för den nya klockan och därför har jag tvekat. Min ekonomi är lite ansträngd för tillfället.
Ni verkar tro att dom kommer att återkräva någon av klockorna vilket känns mer ok. Tror ni att lösningen blir godtycklig eller finns det klara regler för denna situation?
 

hedbrg

Panerai
Det är människor på försäkringsbolag med, det mesta är godtyckligt. Skulle det vara så att dom vill ha pengarna tillbaka går det säkerligen att diskutera sig fram till en lösning där dom godtar ena klockan istället.
 

Clocksauce

Cartier
Du kommer inte att bli krävd på några pengar. Rent juridiskt så äger försäkringsbolaget din borttappade klocka då du har erhållit ersättning så jag hade ringt dem, berättat som det var och eventuellt lämnat in den nyfunna klockan.
 

Daniel J

Omega
Du kommer inte att bli krävd på några pengar. Rent juridiskt så äger försäkringsbolaget din borttappade klocka då du har erhållit ersättning så jag hade ringt dem, berättat som det var och eventuellt lämnat in den nyfunna klockan.

Exakt så...
Den gamla klockan kan man säkert köpa loss till dagsvärdet på den.
Dvs vad den är värd i det skick den är i just nu.
Försäkringsbolaget är inte intresserad sv att äga en klocka i servicebehov.

Hur som helst ägs den av bolaget och dom bör meddelas.
Alternativt lämna in den som hittegods jos polisen.
 

Frosse

Cartier
Utöver den moraliska aspekten kan det vara bra för din premienivå att höra av dig till försäkringsbolaget, risken är stor att premien har höjts iom priset på klockan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul med en moralisk fråga för en gångs skulle. Utgår man från etik så borde du självklart ringa. Hur stort värde är det vi pratar om?
En batteridriven Tag är ju inte värd multum direkt. Att byta batteri är en baggis och billigt så den kostnaden eller problematiken ser jag inte som något som bör påverka hur du ska agera. Snackar vi om en gammal dykar-Tag för 2000kr som dessutom behöver "service" så är det ju så lite pengar att jag inte tror att f-bolaget kommer bemöda sig med att kräva pengar av dig.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Nej, men om man ringer och säger "klockan som jag förlustanmälde är hittad av en kompis på hans landställe" så tror jag knappast de kommer fråga: "-Jaha, när då, du har väl inte suttit på klockan i flera månader?"

Om man i förlustanmälan sagt att man tappat den i vattnet kanske det ändå är en legitim fråga av försäkringshandläggaren om denne är någorlunda vaken? Givet årstiden.

Å andra sidan kan man ju svara att den hittades för någon månad sedan, men jag fick just tillbaka den.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om man i förlustanmälan sagt att man tappat den i vattnet kanske det ändå är en legitim fråga av försäkringshandläggaren om denne är någorlunda vaken? Givet årstiden.
Å andra sidan kan man ju svara att den hittades för någon månad sedan, men jag fick just tillbaka den.

Det är ju 10 grader ute. Helt klart bad och mc -väder.
 

JayJay

Rolex
Meddela försäkringsbolaget. Det som sedan sker, sker. Det enda fel du begått är att du inte gjorde detta omgående... men det kanske du inte bör berätta. Rätt ska vara rätt.
 
Tack för all input, jag har fattat ett beslut.
Jag berättar för försäkringsbolaget och hoppas att jag får köpa loss min gamla Tag.
Hoppas nu bara att dom är resonabla och uppskattar ärlighet... Kommer kanske tänja lite på sanningen och säga att jag fick den nyss.
 

Rivalen

Rolex
Om du säger att den legat hemma hos dig ett tag utan att fungera och att en bekant påpekade att det är faktiskt försäkringsbolagets klocka nu, så bryr dom sig väl inte om tidpunkten. Ta dina chanser med det försäkringsbolag som behandlat dig korrekt hittills. Säg att den har affektionsvärde för dig och att du skulle gå till en urmakare och få offert på en service om bara du och försökringsbolaget kunde hitta en bra överenskommelse.
 

Daniel J

Omega
Meddela försäkringsbolaget. Det som sedan sker, sker. Det enda fel du begått är att du inte gjorde detta omgående... men det kanske du inte bör berätta. Rätt ska vara rätt.

Det felet är dessutom så ringa att det helt faller om man själv kontaktar bolaget.

Däremot kanske en anställd på bolaget är klockintresserad och hänger här. Kanske kan du hittas vid en sökning.

Om DOM kontaktar dig kan du hamna på fel dida sv den röda linjen.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Utan att ha någon större erfarenhet så tror jag inte det blir ett problem att komma till en överenskommelse med bolaget.

Det jag ser som kan strula kan vara om bolaget har några principer kring det hela.
om jag förstått det hela rätt har du sålt din försvunna klocka till bolaget och köpt en annan för pengarna. Nu har den gamla "kommit tillbaka" och då vill du ha ett kompispris (sannolikt lägre än det som bolaget köpte den av dig för) för att få köpa tillbaka den.
Känns som om den affärsiden skulle kunna utnyttjas av mindre nogräknade typer för att utöka sitt klockinnehav...

Hursom tycker jag att du skall ringa och förklara. Det är trots allt människor i andra ändan som skrivits tidigare.
 

Sten

Cartier
Ganska märkligt egentligen att folk tycks vara så "moraliska" då det kommer till såna här "småsaker" (utgår i från att klockans värde är ringa). Då det gäller t.ex. abort tycker vi idag att det är helt okej, trots att vi beslutar om liv eller död för en annan individ. Bara en reflektion - och en väldigt OT sådan ;)
 

leicaphile

Panerai
Ganska märkligt egentligen att folk tycks vara så "moraliska" då det kommer till såna här "småsaker" (utgår i från att klockans värde är ringa). Då det gäller t.ex. abort tycker vi idag att det är helt okej, trots att vi beslutar om liv eller död för en annan individ. Bara en reflektion - och en väldigt OT sådan ;)

Abort, religion, politik är alla ämnen som sällan leder till konstruktiva diskussioner utan bara gör folk osams utan att någon ändrar sina åsikter eller sitt troende...
 

Weberg

Audemars
Ring och snacka med dem. Det kommer att lösa sig bara fint och du kommer att sova gott om natten, precis som Karl-Bertil Jonsson.
 
Topp