• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bedrägeriförsök...

Rivalen

Rolex
Är du på riktigt? Om du faktiskt är det så kan jag tala om att de som skrevs av herrarna ovan med största sannolikhet skrevs med glimten i ögat och med vad som kan kallas en form av ironi, det är ganska lätt att utläsa när det används "hehe", smileys etc. Man kan läsa mer om detta fenomen här: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ironi

Att disskutera saker på internet, i det här fallet klockor utan att kunna avläsa ironi, skämt, överdrifter etc. är inte lätt och brukar i de flesta fall sluta med en besvikelse, nu började din resa på forumet tydligen som en besvikelse men hoppas att du stannar och lär dig en massor om klockor och/eller delar dina kunskaper och allt som hör där till. Det är grymt kul!

Välkommen

Var sitter den riktigt stora GILLA knappen? Asplund - mycket väl formulerat och vänligt och korrekt.

TopperHarley - när man kommer snett på det på ett så i grunden trevligt och vänligt forum som vårt så finns en regel att följa. Gör om - gör rätt, så är snart detta missförstånd glömt och du kan känna dig riktigt varmt välkommen till vår gemenskap.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Fick precis ett mail av säljaren.

"Hej! Har varit tvungen att åka iväg på jobb utomlands och är åter inom 1 vecka,har ett par stycken som visat
intresse för klockan. Om du är seriös så kräver jag en handpenning på 10 000 kronor som skall betalas genom en säker betaltjänst för bådas trygghet.
Jag är åter på fredag morgon och affären kan genomföras på fredag eller måndag.
MVH Cleas Von Arnold"

Låter så jävla bluff att det inte är sant. Så kära KSare vad tycker ni jag ska göra. Konfrontera direkt eller leka dum och gå med på det, be honom skicka uppgifter osv som jag lämnar till polis?
 

Galaxy

Rolex
Fick precis ett mail av säljaren.

"Hej! Har varit tvungen att åka iväg på jobb utomlands och är åter inom 1 vecka,har ett par stycken som visat
intresse för klockan. Om du är seriös så kräver jag en handpenning på 10 000 kronor som skall betalas genom en säker betaltjänst för bådas trygghet.
Jag är åter på fredag morgon och affären kan genomföras på fredag eller måndag.
MVH Cleas Von Arnold"

Låter så jävla bluff att det inte är sant. Så kära KSare vad tycker ni jag ska göra. Konfrontera direkt eller leka dum och gå med på det, be honom skicka uppgifter osv som jag lämnar till polis?


Jag skulle gå via polisen, hoppas bara det går att bevisa att han verkligen är en bedragare och inte säger att han bara lånat bilder eller dylikt.
 

Boris Balkan

Fark you!
Fick precis ett mail av säljaren.

"Hej! Har varit tvungen att åka iväg på jobb utomlands och är åter inom 1 vecka,har ett par stycken som visat
intresse för klockan. Om du är seriös så kräver jag en handpenning på 10 000 kronor som skall betalas genom en säker betaltjänst för bådas trygghet.
Jag är åter på fredag morgon och affären kan genomföras på fredag eller måndag.
MVH Cleas Von Arnold"

Låter så jävla bluff att det inte är sant. Så kära KSare vad tycker ni jag ska göra. Konfrontera direkt eller leka dum och gå med på det, be honom skicka uppgifter osv som jag lämnar till polis?

Stavade han "sitt" namn fel i originaltexten? Jag undrar hur han förklarar att han behöver handpenning om ni ska ses på nymans för att göra upp affären. Vore kul om du spelade dum och fick så mycket uppgifter det går men kommer polisen göra något ändå? Jag menar innan ett brott begåtts?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Fick osså detta mail:

Hej! Har varit tvungen att åka iväg på jobb utomlands och är åter inom 1 vecka,har ett par stycken som visat
intresse för klockan. Om du är seriös så kräver jag en handpenning på 10 000 kronor som skall betalas genom en säker betaltjänst för bådas trygghet.
Jag är åter på fredag morgon och affären kan genomföras på fredag eller måndag.

MVH Cleas Von Arnold
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Stavade han "sitt" namn fel i originaltexten? Jag undrar hur han förklarar att han behöver handpenning om ni ska ses på nymans för att göra upp affären. Vore kul om du spelade dum och fick så mycket uppgifter det går men kommer polisen göra något ändå? Jag menar innan ett brott begåtts?

Juggemaffian, Boris. De enda som kan lösa denna typen av brott. You know it.
 

morrism

Audemars
Fick precis ett mail av säljaren.

"Hej! Har varit tvungen att åka iväg på jobb utomlands och är åter inom 1 vecka,har ett par stycken som visat
intresse för klockan. Om du är seriös så kräver jag en handpenning på 10 000 kronor som skall betalas genom en säker betaltjänst för bådas trygghet.
Jag är åter på fredag morgon och affären kan genomföras på fredag eller måndag.
MVH Cleas Von Arnold"

Låter så jävla bluff att det inte är sant. Så kära KSare vad tycker ni jag ska göra. Konfrontera direkt eller leka dum och gå med på det, be honom skicka uppgifter osv som jag lämnar till polis?

Polisen kommer inte göra ett skit...
Om han inte redan förekommer i en utredning
 

Wi

NLA
2-Faktor
Killen har inte koll på vilka han skickar mailet till. Fick samma mail igen och några minuter efter fick jag ett annat:

Jag frågade efter fullständigt namn och kontouppg för att skicka pengar. Svar:

"Hej! blocket varnar om att man skall lämna ut sina kontouppgifter via nätet därför får vi köra via payson , dessutom blir det säkrare för din del också. Behöver ditt namn adress samt mail så skickar jag det till de , så kontaktar de dig med instruktioner."

Vad tycker ni jag ska göra?
Vill ju egentligen konfrontera honom, men får hellre uppg. som antingen blocket eller polisen kan behandla.
Vad tycker ni?
 
Jag blev utan svar.. Jag var väl inte för "på" helt enkelt.

Smart att vagga in oss i en falsk trygghet som var sugna... Bra pris, Semi-Schtekigt namn, Danderyd, sen att affären skulle göras upp på Nymans! Gör att det känns bra på något sätt! Nu har man lärt sig av det här kan jag säga :D
 

morrism

Audemars
Killen har inte koll på vilka han skickar mailet till. Fick samma mail igen och några minuter efter fick jag ett annat:

Jag frågade efter fullständigt namn och kontouppg för att skicka pengar. Svar:

"Hej! blocket varnar om att man skall lämna ut sina kontouppgifter via nätet därför får vi köra via payson , dessutom blir det säkrare för din del också. Behöver ditt namn adress samt mail så skickar jag det till de , så kontaktar de dig med instruktioner."

Vad tycker ni jag ska göra?
Vill ju egentligen konfrontera honom, men får hellre uppg. som antingen blocket eller polisen kan behandla.
Vad tycker ni?

Hur funkar payson? Fortsätt och se vad du kan få ut, sen kontakta payson så de kan spärra honom
 

Mr.Chang

Audemars
Tyckte detta forum verkade intressant för att diskutera klockor, men ångrade mig efter denna tråd. Seriöst. Börja diskutera grov misshandel som om det vore legitimt. Vem äger ett slagträ i Sverige egentligen? Baseball är inte en jättestor sport i detta land. Ekonomisk brottslighet är självklart inte accepterat det heller, men har pengar större värde för er än en annan människas liv? Vill ni minska på ekonomisk brottslighet, så sälj en klocka eller betala skatt för att minska på inkomstklyftor.
Killen tar redan del av min skatt i form av socialbidrag säkerligen!:D:D:D
 

Wi

NLA
2-Faktor
Hur funkar payson? Fortsätt och se vad du kan få ut, sen kontakta payson så de kan spärra honom


Payson vet jag inte. Men med paypal räcker det att jag har säljarens mailadress. Skickar från mitt paypal-konto till hans mail.
Om jag förstår hans upplägg så ska jag skicka till payson konto som är rätt att regga med ny mailadress och inge personuppg?
 

morrism

Audemars
Payson vet jag inte. Men med paypal räcker det att jag har säljarens mailadress. Skickar från mitt paypal-konto till hans mail.
Om jag förstår hans upplägg så ska jag skicka till payson konto som är rätt att regga med ny mailadress och inge personuppg?

Kontakta payson och be de låsa killens e-post adress då?
 

Wi

NLA
2-Faktor
Killen slingrar sig..
Mailade precis payson för att se om de kan göra något med den information som jag fått. Hänvisade även till den här tråden.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
försök till bedrägeri ligger ju nära till hands... sen om det går att bevisa är ju en annan femma
Än så länge verkar vi inte ens var på ett försök. Men det kan lätt ändras, beror ju på vad som händer.
Menar bara att de är lätt att tycka massa om saker och ting, utan att känna till rekvisit för brott och täckningsprincipen.(jag vet, lät lite nödig....)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Än så länge verkar vi inte ens var på ett försök. Men det kan lätt ändras, beror ju på vad som händer.
Menar bara att de är lätt att tycka massa om saker och ting, utan att känna till rekvisit för brott och täckningsprincipen.(jag vet, lät lite nödig....)

han har ju uppenbarligen försökt förmå Wii att föra över 10 000 kr till sitt konto. Frågar du mig så är försökspunkten uppnådd. Hela resonemanget bygger ju dock på att han aldrig tänkt fullfölja affären. dvs både de objektiva och subjektiva rekvisiten för brottet är uppfyllda. Men som jag sa, polisen ska ju bevisa att så är fallet, vilket kanske inte alltid är så enkelt:)
 

morrism

Audemars
han har ju uppenbarligen försökt förmå Wii att föra över 10 000 kr till sitt konto. Frågar du mig så är försökspunkten uppnådd. Hela resonemanget bygger ju dock på att han aldrig tänkt fullfölja affären. dvs både de objektiva och subjektiva rekvisiten för brottet är uppfyllda. Men som jag sa, polisen ska ju bevisa att så är fallet, vilket kanske inte alltid är så enkelt:)


Då måste ju polisen bevisa att han inte har en Rolex till salu, hur ska de göra det? Husrannsakan? Om han säger att den ligger hos en vän? Gör de husrannsakan där också?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Då måste ju polisen bevisa att han inte har en Rolex till salu, hur ska de göra det? Husrannsakan? Om han säger att den ligger hos en vän? Gör de husrannsakan där också?

ja, det är ju det jag menar. Men man kan ju i det här stadiet ha anledning att anta att ett brott föreligger, vilket innebär att polisen har en skyldighet att utreda saken. Han har ju, om jag förstått saken rätt, skickat samma mail till flera personer och uppmanat dem att betala in handpenning.... Sen om polisen orkar bry sig eller inte vågar jag inte uttala mig om, det handlar väl om vem som tar emot samtalet kan jag tänka mig
 

Wi

NLA
2-Faktor
Än så länge verkar vi inte ens var på ett försök. Men det kan lätt ändras, beror ju på vad som händer.
Menar bara att de är lätt att tycka massa om saker och ting, utan att känna till rekvisit för brott och täckningsprincipen.(jag vet, lät lite nödig....)


Är det inte ett försök? Han har copy-paste skickat sitt mail och uppmanat folk skicka 10k sek till sitt konto. Bara här på KS är det 2-3 som fått samma mail om att skicka pengar. Detta är väl ett försök till bedrägeri?
 
Topp