• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bedrägeriförsök?

SPW

Basic
Hej! Satt ut min Iwc på blocket och efter 2 min ringde en kille och var intresserad (misstänkt redan där). Han sa att han vill ha den men att hans Swish inte funkar (har hört den förut). Han föreslog då att vi kan gå till hans bank (Danske bank) och göra upp affären. I mina öron låter det ju som en scam då detta med falska banköverföringar verkar vara det vanligaste sättet att blåsa folk på. Men... om vi träffas på hans bank och gör en regelrätt banköverföring (har Handelsbanken) borde det ju vara safe? Vad har ni för tankar om detta? Tänker han stå runt hörnet och stjäla klockan ur händerna på mig eller är han i maskopi med bankmannen? Dela gärna era tankar... :)

Hej! Satt ut min Iwc på blocket och efter 2 min ringde en kille och var intresserad (misstänkt redan där). Han sa att han vill ha den men att hans Swish inte funkar (har hört den förut). Han föreslog då att vi kan gå till hans bank (Danske bank) och göra upp affären. I mina öron låter det ju som en scam då detta med falska banköverföringar verkar vara det vanligaste sättet att blåsa folk på. Men... om vi träffas på hans bank och gör en regelrätt banköverföring (har Handelsbanken) borde det ju vara safe? Vad har ni för tankar om detta? Tänker han stå runt hörnet och stjäla klockan ur händerna på mig eller är han i maskopi med bankmannen? Dela gärna era tankar... :)

Be honom ta ut överenskommet belopp från danske Bank och att ni möts på Handelsbanken och gör en direktinsättning på ditt konto. Och om han svarar att han inte vill gå med så mycket kontanter kan han ju alltid beställa en postväxel, även den kommer in på ditt konto omedelbart om ni gör upp affären på HB.

Be honom ta ut överenskommet belopp från danske Bank och att ni möts på Handelsbanken och gör en direktinsättning på ditt konto. Och om han svarar att han inte vill gå med så mycket kontanter kan han ju alltid beställa en postväxel, även den kommer in på ditt konto omedelbart om ni gör upp affären på HB.
Låter ju vettigt! Han pratade först om att han ville betala cash. Tack för fint förslag.:)

Hur kan Swish inte funka?

Swish låg faktiskt nere i tisdags under ganska många timmar och hade störningar under onsdagen.
Många transkationer som genomfördes blev försenade. Vi har ganska frekventa störningar hos bankgirocentralen som får effekt på swish.

Edit: men för att förtydliga - det osar scam oavsett.

Hur kan Swish inte funka?
Ja, det undrar jag också!

Det kanske finns Swish-konton med begränsningar eller liknande, jag har ingen aning, men är han sen seriös spekulant kan han väl fixa det? Jag laddade ned och började använda Swish i samband med min första klockaffär då säljaren önskade det, tog typ fem minuter.

Men som alltid, Googla spekulanten, hans mobilnummer och adress osv. Det brukar gå att få en bild av hur seriös en person är ganska snabbt. Får jag inte rätt vibbar av en köpare så åker jag inte ens ut och möter honom, betydligt lättare att backa ur en affär på ett tidigt stadie snarare än att åka och möta en person man ändå är lite osäker på.

Ja, det undrar jag också!

Det kanske finns Swish-konton med begränsningar eller liknande, jag har ingen aning, men är han sen seriös spekulant kan han väl fixa det? Jag laddade ned och började använda Swish i samband med min första klockaffär då säljaren önskade det, tog typ fem minuter.

Men som alltid, Googla spekulanten, hans mobilnummer och adress osv. Det brukar gå att få en bild av hur seriös en person är ganska snabbt. Får jag inte rätt vibbar av en köpare så åker jag inte ens ut och möter honom, betydligt lättare att backa ur en affär på ett tidigt stadie snarare än att åka och möta en person man ändå är lite osäker på.
Jag har för mig att det är möjligt att kunna ta emot betalningar via Swish utan att kunna skicka. Har något att göra med att man ej har bank-id installerad på sin mobila enhet. Kan ha fel. Oavsett låter det lite väl omständigt att springa till hans bank..

• Like
Reactions: SPW
Gå till banken som han vill. Men där ber ni personalen ringa över pengarna till ditt konto. Då ska de komma in direkt.
Går han inte med på det här är det scam och lämna inte banken förr ens du ser pengarna på kontot!

Gå till banken som han vill. Men där ber ni personalen ringa över pengarna till ditt konto. Då ska de komma in direkt.
Går han inte med på det här är det scam och lämna inte banken förr ens du ser pengarna på kontot!
Precis. Gjort div bilaffärer på detta vis tidigare. Går smidigt. Handelsbanken bekräftar telefonledes att pengarna finns samtidigt som du står på köparens bank.

Om det känns tryggare för er båda, skaffa dig ett konto hos Danske Bank, https://danskebank.se/privat/bli-ku...TC&gclid=CNCYz8mS5tcCFVfKGQodP70G9w&gclsrc=ds tar 3 minuter enligt dem(vet dock om det är någon kostnad koppplat till att bara ha ett konto men det kanske det är värt). Så kan han göra överföringen direkt till ditt danske bank konto när ni är på banken. Sen för du själv över till ditt vanliga konto. Har själv konton i Nordea, SEB och Swedbank, vilket oftast är det som används. Så om köparen då ber om att få använda bank ditt datt eller dutt så går det att lösa ganska smidigt. Om de kommer med ytterligare ursäkter är det bara att backa.

Kan tänka mig att OM det är en skam så väljer han en bank som inte är så vanlig för att det ska bli så "osmidig överföring" som möjligt. Om du säger att du har ett konto i danske bank kanske han drar öronen åt sig. Om han är ok med det, gå till danske bank. Låt honom göra insättningen, ta en ny kölapp. gå själv och gör överföring/kontroll över ditt konto och sen ger du honom klockan isåfall. Då borde det inte gå för honom att "stoppa överföringen" (såvitt jag vet).

Sen kan du fråga dig själv. är klockan du säljer så populär/bra prissatt att det är rimligt att någon vill köpa den efter 2 minuter på blocket?

• Like
Han har inte hört av sig efter jag skrev att vi skulle träffas på Handelsbanken med cash så han försökte garanterat blåsa mej. Tack för fin input boyz!:)

Jag är allmänt imponerad (läs: förundrad) av hur dyra klockor som flippas med jämna mellanrum. Flera annonser här på KS deklarerar ju att F2F enbart gäller kända profiler (läs: medlemmar). Jag hade varit otrolig försiktig för allt över 20kr... och jag är känd för att vara godtrogen.

• Like
Lita alltid på magkänslan. Du får uppenbarligen "dåliga vibbar" av det här. Kliv av eller diktera dina villkor:stop:, det är du som bestämmer. Har själv sålt till personer utan swish, men då har t.ex. frun/flickvännen (som av någon anledning ofta har bättre koll på sådant:angel:) Swishat över pengen (med tydligt meddelande i appen vad betalningen avser). Sen kan man arrangera överlämningen. Allt som känns det minsta obekvämt för en själv skall man högaktningsfullt skita i. Fick du även napp efter två min. så skulle jag inte vara orolig att det inte finns andra intressenter:cigar:

• Like
Jag har för mig att det är möjligt att kunna ta emot betalningar via Swish utan att kunna skicka. Har något att göra med att man ej har bank-id installerad på sin mobila enhet. Kan ha fel. Oavsett låter det lite väl omständigt att springa till hans bank..
När man lägger upp swisch kan man välja om man vill ha möjlighet att skicka och ta emot eller endast ta emot. Om man vill kunna skicka en swischbetalning kräver detta bank id som i sin tur kräver ett svensk person nr.

• Like

Jag må var dum i huvudet men jag fattar sällan sånt här. Så vitt jag kan se är grundproblemet att folk har panik med att få betalningen på studs. Låter man en betalning gå in på kontot kan inget hända. Det spelar ingen roll om det är via swish, banköverföring, eller annat. Det sprids mer eller mindre myter och vandringssägner om att belopp som gått in på ett konto kan dras tillbaka utan vidare. Naturligtvis stämmer det inte. Man borde förstå det av sig självt, så fungerar det inte. Samhället skulle kollapsa om så vore. Lämnar man exempelvis iväg grejer för en hastigt uppflaschad dump framför ansiktet på en, kanske en riktig inbetalning men utan täckning eller en som inte gått iväg och hinner dras tillbaka innan den överförts, av nåt i en mobiltelefon eller annat får man nästan skylla sig själv. F2f med okända personer som svarar på blocketannonser är antagligen en perfekt situation för olika manipuleringsförsök, vilka verkar lyckas ibland.

Svälter man ihjäl om man inte får pengarna på sekunden eller vad? Låt summan gå in på kontot ordentligt. Det tar högst en vardag, ofta kortare tid. Då är man säker.

Skulle inte lämna ifrån mig nåt till en okänd innan betalningen satt sig på mitt konto.

Som nämnts ovan har Swish faktiskt haft problem de senaste dagarna. Jag drabbades faktiskt själv av detta när jag försökte betala en klocka jag köpt här på forumet, men problemen är nu avhjälpta. Det finns driftinformation för Swish på deras hemsida.

• Like
Som nämnts ovan har Swish faktiskt haft problem de senaste dagarna. Jag drabbades faktiskt själv av detta när jag försökte betala en klocka jag köpt här på forumet, men problemen är nu avhjälpta. Det finns driftinformation för Swish på deras hemsida.
Men har folk inga bankkonton nu för tiden? De flesta människor har väl bankkonto, annars kan man inte heller använda swish.

• Like
Tillbaka
Topp