• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Begagnad Rolex Datejust 70-80 tal

Hej alla!

Först vill jag säga att jag är helt ny här så om det finns en tråd om detta så ber jag om ursäkt i förväg. Försökte söka men hittade inte direkt just detta.
Och hoppas det är i rätt forum?

Till sak då.

Det är dags för mig att unna mig en lite finare klocka som jag känner att jag kan trivas med både till vardags men också till kostym/skjorta och då har just en Rolex Datejust fastnat hos mig. Tycker dom är stilrena och inte sådär blaffiga vilket passar just mig.

Dock vet jag inte alls vad som är rimligt att betala tex? Förstår att det beror på skick , årsmodell etc men säg att den är någonstans där på 70 eller 80 talet.
Jag tror ni här på forumet har stenkoll på vilken klocka det är utan att ens googla.

För att göra det lite roligare tänkte jag göra det runt jul som en julklapp till mig själv.
Jag har en klockbudget på kanske 70.000 kr.

Bör det landa nånstans runt 30-40.000? Eller upp mot 70.000?

Är den klockan ens värd att köpa om servicehistoriken är bra eller skulle ni satsa på någon annan som ser liknande ut?
Sen finns det ju massor att tänka på när man köper beggat men det får bli då.

Tack så länge!

Hej alla!

Först vill jag säga att jag är helt ny här så om det finns en tråd om detta så ber jag om ursäkt i förväg. Försökte söka men hittade inte direkt just detta.
Och hoppas det är i rätt forum?

Till sak då.

Det är dags för mig att unna mig en lite finare klocka som jag känner att jag kan trivas med både till vardags men också till kostym/skjorta och då har just en Rolex Datejust fastnat hos mig. Tycker dom är stilrena och inte sådär blaffiga vilket passar just mig.

Dock vet jag inte alls vad som är rimligt att betala tex? Förstår att det beror på skick , årsmodell etc men säg att den är någonstans där på 70 eller 80 talet.
Jag tror ni här på forumet har stenkoll på vilken klocka det är utan att ens googla.

För att göra det lite roligare tänkte jag göra det runt jul som en julklapp till mig själv.
Jag har en klockbudget på kanske 70.000 kr.

Bör det landa nånstans runt 30-40.000? Eller upp mot 70.000?

Är den klockan ens värd att köpa om servicehistoriken är bra eller skulle ni satsa på någon annan som ser liknande ut?
Sen finns det ju massor att tänka på när man köper beggat men det får bli då.

Tack så länge!
En fin DJ typ 1601 går på minst 30+, då utan cert. Med cert, fint skick etc landar du nog på 35. Mkt klocka för pengarna.

Nyservad är aldrig fel men jag tar hellre fint skick oservad än risigt skick med servicehistorik. Om du köper en ”servad” så ska säljaren kunna styrka det.

Du kommer (med hjälp) hitta en superfin fyr - eller femsiffrig Datejust för dom pengarna (40)

Men varför inte köpa en ny? (50-60)

Du har ju budget för en ny. Känns det inte roligare med en ny då? Kul att få vara första ägare och sätta sina egna märken i klockan. Slippa oroa sig för service, om det är utbytta delar osv.

Snabba svar! Vad kul, tack för det!

30+ känns väldigt överkomligt och ganska "billigt" i min tanke.

Jag är som sagt inte så haj på detta utan har precis satt mig in i vad jag är ute efter men den enda anledningen sådär är väl att jag har lite samma tänk som när jag köper ny bil med värdeminskning men det kanske inte riktigt funkar så med en Rolex?

Sen finns det såklart ett par modeller inom just DJ men tänker mig inget vräkigt guld utan clean stål.

Kan man få en ny för 50-60 alltså?
Har kikat lite på tex Nymans ur och där ligger det mkt högre än så.

Men som sagt det jag tänker på där är en eventuell värdeminskning om man kanske vill byta klocka efter 2-3 år eller så

Men som sagt det jag tänker på där är en eventuell värdeminskning om man kanske vill byta klocka efter 2-3 år eller så
Det beror på modell. 116200 kan du få ny för de pengarna. Kanske även 116234 men då är det 65-70.
Du lär ju inte gå back mer än 4 siffrigt om ens alls.

Hos gråhandlare får du absolut en ny för dom pengarna

Vilken modell vill du ha? Färg/länk/bezel?

Då fick man ju en liten tankeställare helt klart.

Men ni som är kunniga inom detta.
En ny är alltid en ny, det är känslan också att öppna en ny box.
Nu kanske jag tjatar om värdeminskning etc men om en bra beggad av "rätt" modell landar runt 40? Och en ny runt 65-70.
Vilken hade ni själva valt?

Nu kanske jag tjatar om värdeminskning etc men om en bra beggad av "rätt" modell landar runt 40? Och en ny runt 65-70.
Jo men du får göra lite jobb själv.
Vill du ha en superfin vintage från 1980 för 35 eller vill du ha en superfin nyare modell begagnad för 45? Eller en helt ny för 55-60?

Det är en väldigt stor skillnad på en 1601 och en 116200 till exempel.
Tänk ut lite vad du är ute efter så kan vi hjälpa dig bättre.
Det blir liksom svårt att svara på dina frågor när du jämför en 30 år gammal Rolex mot en ett år gammal Rolex.

Fixxxer

Tack för det!

Jag ska göra det. Märker bara nu när ni skrivit att det är mkt att tänka på, välja mellan och inte bara "jag vill ha en DJ".

Tack för era bra svar! Jag ska försöka känna och klämma på olika.

Återkommer gärna när jag bestämt mig för om det blir vintage eller ny.

Fixxxer

Tack för det!

Jag ska göra det. Märker bara nu när ni skrivit att det är mkt att tänka på, välja mellan och inte bara "jag vill ha en DJ".

Tack för era bra svar! Jag ska försöka känna och klämma på olika.

Återkommer gärna när jag bestämt mig för om det blir vintage eller ny.
Bra!
Jag menar det verkligen för din skull. Eftersom det finns så enormt många olika Datejust-kombinationer (tavla/länk) samt olika modeller över olika årtal så gör du dig själv en tjänst om du lägger ner lite tid på att hitta det du verkligen vill ha.

Därefter hjälper vi dig gärna!

En vintage DJ är bra mycket mysigare än en modern på flera olika sätt... Skulle jag köpa en DJ idag, så skulle jag satsa på en ännu äldre än 70-tal, med alpha-/dauphine-visare istället för de lite halvtråkiga raka visarna.

En vintage DJ är bra mycket mysigare än en modern på flera olika sätt... Skulle jag köpa en DJ idag, så skulle jag satsa på en ännu äldre än 70-tal, med alpha-/dauphine-visare istället för de lite halvtråkiga raka visarna.
Smak o tycke. Jag tycker tex en äldre (4-siffrig) DJ är otroligt tråkiga.
Därför borde TS lägga mer tid på att komma på vad han vill ha.

Värdemässigt är en 1601 nog ditt bästa alternativ. Kolla in på köp och sälj här finns alltid ett par ute. Mycket bra första steg in i Rolex världen

Du kommer (med hjälp) hitta en superfin fyr - eller femsiffrig Datejust för dom pengarna (40)

Men varför inte köpa en ny? (50-60)
Du har ju budget för en ny. Känns det inte roligare med en ny då? Kul att få vara första ägare och sätta sina egna märken i klockan. Slippa oroa sig för service, om det är utbytta delar osv.
Gud vad tråkiga ni är. :)

Håller dock med @Fixxxer om att @Slips och ur får göra lite research själv för att få någon kvalitativ hjälp. Finns ett helt forum att läsa in sig på, med en helt egen tråd för Datejust. Återkom när du har något slags kött på benen.

@Slips och ur

Om du söker på mina startade trådar så hittar du några trevliga DJ som jag nyligen sålt. Priserna har dock dragit iväg en aning sedan försäljningen. Saknar dem och är på jakt efter något liknande. :)

Tack alla för svar!
Kan inte vara lätt att ha och göra med en färsking :)

Men som sagt jag ska undersöka lite närmre vad jag verkligen är ute efter.
Jag var först inne på en Submariner men tycker DJ är mkt snyggare till skjorta och kostym och inte lika sådär skrikande Rolex även om dom är snygga.

Köp och sälj här ska jag verkligen kolla in också! Och som Vaniljglass skrev där om en tråd om DJ. Tack!

Tack alla för svar!
Kan inte vara lätt att ha och göra med en färsking :)

Men som sagt jag ska undersöka lite närmre vad jag verkligen är ute efter.
Jag var först inne på en Submariner men tycker DJ är mkt snyggare till skjorta och kostym och inte lika sådär skrikande Rolex även om dom är snygga.

Köp och sälj här ska jag verkligen kolla in också! Och som Vaniljglass skrev där om en tråd om DJ. Tack!
Här är tråden
https://klocksnack.se/threads/datejust-och-date-tråden.6866/

Gud vad tråkiga ni är. :)

Håller dock med @Fixxxer om att @Slips och ur får göra lite research själv för att få någon kvalitativ hjälp. Finns ett helt forum att läsa in sig på, med en helt egen tråd för Datejust. Återkom när du har något slags kött på benen.

Tråkig kan du vara själv :D
Få Rolex man föredrar moderna före vintage men datejust på superjubilée är en av dem

• Like
Reactions: S.N
det ligger ju en riktigt fin vintage 1601 wideboy på köp och sälj delen eller så kollar du gripenbro.se han brukar ha flera snygga vintsge DJ inne

Tror gamla datejusts ofta upplevs trötta för att de nästan alltid är i halvdant skick och har silvriga sunbursttavlor.

Finns dock sjukt mycket bra gammeldatejusts som enligt mig är väldigt mycket roligare än nya.
Undantag finns det alltid ;)
Men kostar oftast därefter med..
Screenshot_20180726-121024_Chrono24.jpg

Vill du se lite sportigare ut kan du även överväga Oysterlänk.
Jubilee-länken som gärna förknippas med DJ är trevlig och bekväm men den osar verkligen gubbe.
(inget illa menat kära jubilée-länk ägare, jag har själv en sån)

Tillbaka
Topp