• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Begagnad Rolex Datejust 70-80 tal

Vaniljglass

Finns dessa i både vintage och nya så att säga?

Det är ju iaf glasklart att det är en DJ man vill ha. Började läsa ett par sidor i DJ tråden som länkades här, känns som man kan plöja alla 200 sidor plus.
Dyker upp mer och mer och mer info och modeller.

Jag skulle stasat på en ny 36mm DJ 116242 (18karat vitgulds fluted bezel)
Finns massa olika färgkombinationer att välja på samt oyster- eller jubileelänk
Retail: 70tkr.

IMG_2457.PNG
IMG_2459.PNG

Alternativt en ny 34mm oyster perpetual 114200 (bär lika stort som 36mm vintage datejust har jag hört)
Finns även här olika färgkombinationer.
Retail 45tkr.
IMG_2460.PNG
IMG_2461.PNG

Vintage DJ i all ära men jag skulle rekommendera att köpa nytt med motivation att framförallt länken på rolexklockor idag är en heeeeeeeeelt annan nivå än på vintagerolex. Ny rolex är överlag mycket mer robust och kommer därav hålla mycket längre och klara av mycket tuffare tag.

Vaniljglass

Finns dessa i både vintage och nya så att säga?

Det är ju iaf glasklart att det är en DJ man vill ha. Började läsa ett par sidor i DJ tråden som länkades här, känns som man kan plöja alla 200 sidor plus.
Dyker upp mer och mer och mer info och modeller.
Dessa är gamla. Vet inte vad du menar riktigt när du undrar om de finns som nya?

Kanske uttryckte mig lite märkligt.
Tänkte bara om bilderna du visade var en 2018 eller en 1970. Men det var gamla då och dom är supersnygga.

Grå eller blå urtavla lutar det åt iaf.

Och köper man vintage kan man slå till på båda :p
Går även fint att köpa en tavla hos AD. Vet inte exakt vad de kostar för dj

Det är lite som med gamla och nya bilar, för de som gillar ”klassiker” är det extra roligt med en gammal bil, eller en vintage Datejust men den som inte är utstuderat intresserad av klockor tror jag har mer glädje av en sexsiffrig (=modern) Datejust eftersom de är förtrollande perfekta i sin mekaniska känsla.

Jag gillar vintage och trivs jättebra med min 35 år gamla Datejust (som väl är halv-vintage i alla fall) men om någon blir nyfiken och vill klämma på den blir de alltid och undantagslöst besvikna, den känns billig och enkel.

Samma sak med en äldre bil, skjutsa en ”vanlig” människa i en Porsche eller vad det nu är från 1985 så blir de rätt så besvikna.

Jag planerar att köpa en nyare eller helt ny Datejust med samma ”spec” som den jag har nu (blå urtavla, guld/stål) men det är på intet sätt en ersättare, utan bara ett komplement även om de ser ungefär likadana ut på bild.

CCA29C2B-F54D-4DEC-AF7E-C78E21FB00AD.jpeg
Jag måste slå ett slag för fyrsiffrig DJ. Det är väldigt mysigt med plexi och lite sladdrig jubilee. Vill du ha en lite mer dressad variant så tycker jag om den matta tavlan med romerska siffror. Den var inte så populär och är lite mer ovanlig. En del tycker att den är tråkig men personligen tycker jag att den gör klockan något mer diskret. Men det är ju så klart en smaksak. Oavsett så är en vintage DJ väldigt mycket tidlös design för pengen.

Dessa 2 är nog min smak av DJ om man ska gå på nya modeller.
Snyggt med romerska siffror.

Tänkte åka in till butiken och prova.

Storleksmässigt är ju också en smaksak men spontant känns 36 ganska litet? Men det kanske är snyggt på?

ref:116200 den mörka
ref: 116234 den vita

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    65.6 KB · Visningar: 6
  • 1.jpg
    1.jpg
    42 KB · Visningar: 2
Tillbaka
Topp