• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Begagnad Rolex eller Ny Sjöö Sandström

TompaC

Rolex
2-Faktor
Hej alla klockfantaster!

Var inne på Jarl Sandin i Göteborg och fick prova på den nya Worldtimern samt royal Classic II.

Jag hade till den punkten varit säker på att en vintage Rolex Datejust skulle vara nästa inköp, men fan sicka ur det var..

Sitter på tåget nu och försöker tänka på vilket ur som passar in bäst i min vardag. Om någon här äger en SjööSandström Eller en DJ så får ni gärna säga era för/nackdelar som ni upplever med era klockor! Tacksam för all hjälp jag kan få!!
Då man är ung student räcker tyvärr inte budgeten till alla tre :p


Tack på förhand

//Theo
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Vad är din budget? Deras nya worldtimer verkar vara riktigt bra (jag har inte testat) & om du gillade den säger jag kör. Jag skulle i alla fall ha väldigt mycket mer glädje av SS än en Datejust, förutsatt att det inte är sexsiffriga Datejust som du kollar på, men då är priset minst det dubbla mot SS.

Worldtimern är i alla fall riktigt bra på nato, läder & länk av det jag har sett. Knip en!
 

TompaC

Rolex
2-Faktor
Min budget ligger på runt plus/minus 20k beroende om man hittar rätt ur.

Explorer ll är också i åtanken nu haha..

Fick klämma på både Royal Classic samt Worldtimern och tyckte båda var grymma, men lutar mer åt Royal Classic om det blir en SS pga enkelheten och designen.

En datejust har jag hört är ett säkert köp. man inte är nöjd så skulle man kunna sälja den för samma peng.

Någon som äger en Royal steel Classic som kan lämna lite kommentarer om klockan?

Skall försöka leta upp en urmakare i Göteborg som har en DJ inne så man skulle kunna få klämma lite på den, anledningen att det lutar åt SS är ju att jag faktist få ha den på handleden.
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Min budget ligger på runt plus/minus 20k beroende om man hittar rätt ur.

Explorer ll är också i åtanken nu haha..

Fick klämma på både Royal Classic samt Worldtimern och tyckte båda var grymma, men lutar mer åt Royal Classic om det blir en SS pga enkelheten och designen.

En datejust har jag hört är ett säkert köp. man inte är nöjd så skulle man kunna sälja den för samma peng.

Någon som äger en Royal steel Classic som kan lämna lite kommentarer om klockan?

Skall försöka leta upp en urmakare i Göteborg som har en DJ inne så man skulle kunna få klämma lite på den, anledningen att det lutar åt SS är ju att jag faktist få ha den på handleden.
Bergströms har flera inne. Var där igår!
 

Floffen

Panerai
Jag har en Royal Steel Classic, den mindre varianten. Samma typ av klocka som DJ helt klart. Tycker SS är trevligt, men en stor nackdel enligt mig är att länken inte är avsmalnande utan lika bred hela vägen runt. Detta gör att den känns lite klumpig, trots att själva klockan är förhållandevis liten.

Dock tycker jag ändå att det är ett roligare val än en gammal DJ som enligt mig är väldigt gubbigt.

image.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Min budget ligger på runt plus/minus 20k beroende om man hittar rätt ur.

Explorer ll är också i åtanken nu haha..

Fick klämma på både Royal Classic samt Worldtimern och tyckte båda var grymma, men lutar mer åt Royal Classic om det blir en SS pga enkelheten och designen.

En datejust har jag hört är ett säkert köp. man inte är nöjd så skulle man kunna sälja den för samma peng.

Någon som äger en Royal steel Classic som kan lämna lite kommentarer om klockan?

Skall försöka leta upp en urmakare i Göteborg som har en DJ inne så man skulle kunna få klämma lite på den, anledningen att det lutar åt SS är ju att jag faktist få ha den på handleden.

Den springande punkten är väl om du helst vill ha nytt eller begagnat. Eftersom det verkar som att du vill ha din klocka nu så blir ju valet S&S om du föredrar nytt och DJ om du vill ha begagnat. Worldtimern kan du nog inte hoppas på att hitta begagnad på ett bra tag, och RC:n är inte heller helt enkel att få tag på i jämförelse med en DJ.

Fördelen med nytt är ju också att du slipper tänka på service, bra vattentäthet plus att du får garantier på klockan. En DJ har ju som många redan påpekat ett mer stabilt värde, däremot är det svårare att vara hundra på hur och när du måste serva, så det kan komma att bli en kostnad.

Gör ett tankeexperiment. Tänk dig att du går upp på morgonen, gör dig i ordning för skola eller jobb, alla rutiner som du normalt brukar göra. Sen tänker du att det sista du gör innan du kliver utanför dörren är att du tar på dig klockan....vilken klocka är det du ser framför dig då?
 
Senast ändrad:

Wiliamo

Panerai
Tycker det är svårt att ställa dem mot varandra som så, just för att det är så olika typer av klockor. Nyköp hos AD är alltid en spänannde och rolig upplevelse, medan en vintage-Rolex aldrig kan gå fel. Det öppnar, som tidigare nämnt, för många fler möjligheter till bandbyte osv på en DJ, med det sagt behöver inte valfri modell från SS vara dålig heller. Jag skulle gått för en DJ just för att jag var lite kluven till den nya Worldtimern om valet stod mellan dessa. En Royal Steel Classic tror jag däremot också är ett ypperligt val, då får du både nyköps-känslan samt den "dressade" känslan på en och samma gång.
 

Hawk100

Rolex
Vill du vara som "alla andra" samt köper klocka som en investering eller med tanken att återbäringen är det viktigaste, Rolex. Då får du dessutom en klocka som även de som inte är klocknördar blir imponerade av. Samtidigt som du får vänja dig vid frågorna: "Är den äkta?" och "Hur mycket kostade den?"

Vill du ha något ovanligare och som känns lite mer personligt och med en rolig lokal koppling, SjööSandström. Men då är det förstås inte många som kommer förstå hur mycket omtanke och pengar du lagt ner på ditt klockköp.....
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Synd att du inte bor i Stockholmstrakten. En tur till Krons hade ju varit ett alternativ till något anorlunda. Sjöö Sandström gör ju en specialare åt Krons för deras 50-årsfirande. Den bygger på Royal Classic 41 mm och blir PVD svart med koppartavla och svart skinband. Heter därför Royal Black Copper. Den släpps inte förän i augusti och inga bilder finns att titta på. Krons har bara en smygtitt på hemsidan som inte säger något. Men klockan är häftig och de visade den på ett event för några veckor sedan där förhandsbokningar kunde göras. 50 ex kommer att göras och bokningar har gjorts.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Om du kan leva med en gammal klocka med rasslig länk, kör på DJ.

Annars är ju Sjöö Sandström ganska fina ur plus att du får äran att plocka ut en ny från AD.
(Garanti, garanterat vattentät m,m)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Båda bra klockor. Om du är i behov av Gmt funktion är ju valet enkelt. Om du vill ha en ny klocka, samma där.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tycker frågan är jätteintressant.
Men jag kan ändå inte rekommendera någon till dig. Det är som att jämföra äpplen och päron. En del vill ha det ena, andra gillar det andra. Däremot vet jag vad JAG gillar och jag hade valt:
DSC_0232-01.jpeg

Gubbig sa någon men det stämmer inte. Däremot klassisk. Frågor som "är den äkta" kan du oxå glömma, folk utanför klocksnack är ointresserade och ser inte ens en rolex.
Lycka till i DINA funderingar.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
om valet står mellan DJ och SS Classic skulle jag valt DJ men om du vill ha en både sportig och halvdressig klocka så skulle jag gå på worldtimern. Jag tror dessutom inte den kommer gå för en tredjedel av nypriset (8000:) begagnad men inte heller behålla värdet lika bra som en Rolex
 

tobb3

Omega
Helt klart roligare med en begagnad DJ, även om jag kan förstå andras resonemang om att den är "lite tråkig". Men den finns ju i många varianter och passar med både länk och armband, sen som sag om man tröttnar kan man sälja utan/eller mycken liten förlust. Så varför inte pröva en DJ och om du inte gillar den så sälj och köp SS?
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Jag tycker frågan är jätteintressant.
Men jag kan ändå inte rekommendera någon till dig. Det är som att jämföra äpplen och päron. En del vill ha det ena, andra gillar det andra. Däremot vet jag vad JAG gillar och jag hade valt:
DSC_0232-01.jpeg

Gubbig sa någon men det stämmer inte. Däremot klassisk. Frågor som "är den äkta" kan du oxå glömma, folk utanför klocksnack är ointresserade och ser inte ens en rolex.
Lycka till i DINA funderingar.
Den där var faktiskt grymt snygg!
 
Topp