• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Begagnad Rolex SD vad tänka på innan köp

KlasK

Cartier
2-Faktor
Tänkte köpa min första "riktiga" klocka. Har en känsla av att det inte blir den enda :)
Hur som har snöat in på Rolex och då Sea dweller.
Nu räcker inte budgeten till en ny så jag har kollat på bättre begagnade 1-10 år gamla.
Efter att läst runt i olika trådar här på KS inser jag att det inte är helt lätt att veta om man blir blåst eller inte.
Kan någon dela med sig av råd, tips erfarenheter länka till en tråd där ämnet avhandlats mm.
Än så länge har jag ingen specifik klocka i åtanke så jag kan inte länka till någon specifik.
Vad jag undrar är vilka frågor ska jag ställa för att få reda på att klockan är schysst.
Hur vanligt är det med utbytta delar i urverket boostat urverk så att den klarar spec för ett par månader och sedan rasar mm.
Jag tänker mig en klocka som är max 10 år gammal.
Tacksam för hjälp
 

JohnDoe

Rolex
Tänkte köpa min första "riktiga" klocka. Har en känsla av att det inte blir den enda :)
Hur som har snöat in på Rolex och då Sea dweller.
Nu räcker inte budgeten till en ny så jag har kollat på bättre begagnade 1-10 år gamla.
Efter att läst runt i olika trådar här på KS inser jag att det inte är helt lätt att veta om man blir blåst eller inte.
Kan någon dela med sig av råd, tips erfarenheter länka till en tråd där ämnet avhandlats mm.
Än så länge har jag ingen specifik klocka i åtanke så jag kan inte länka till någon specifik.
Vad jag undrar är vilka frågor ska jag ställa för att få reda på att klockan är schysst.
Hur vanligt är det med utbytta delar i urverket boostat urverk så att den klarar spec för ett par månader och sedan rasar mm.
Jag tänker mig en klocka som är max 10 år gammal.
Tacksam för hjälp
Tyvärr är nog en klocka som är max 10 år gammal aldrig servad så det första du får göra är att serva den. Räkna in det i priset så slipper du bli besviken. Eller köp en äldre som är nyservad hos AD med garanti. Är den "servad" av icke auktoriserad rolex urmakare så har de inte möjlighet att köpa originaldelar.
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Aha tack
Med andra ord så kanske det är bättre att köpa en oservad och räkna in kostnaden för service i priset.
Hittat en del på Chrono24 från Italien från de större handlarna därifrån. Tror inte de är AD som om det står att den är servad kanske jag inte ksn lita på att det är orginaldelar om något är utbytt vill säga.
 

JohnDoe

Rolex
Aha tack
Med andra ord så kanske det är bättre att köpa en oservad och räkna in kostnaden för service i priset.
Hittat en del på Chrono24 från Italien från de större handlarna därifrån. Tror inte de är AD som om det står att den är servad kanske jag inte ksn lita på att det är orginaldelar om något är utbytt vill säga.
Exakt så, finns lite trådar här där vi "översatt" c24 annonserna, typ nyservad= öppnat o sprayat med 5-56, box=hittade en plastlåda i soptunnan, certifikat=klart jag har en skrivare osv :)
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Synd att det ska vara en sån djungel och särskilt med Rolex eller så får jag skylla mig själv att de är just Rolex jag snöat in på.
Hur som kommer inte köpa än på ca 6 månader, sparar, så jag har tid att läsa på.
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Jo det måste man göra problemet ät att det kan vara svårt stt avgöra om det är schysst.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Synd att det ska vara en sån djungel och särskilt med Rolex eller så får jag skylla mig själv att de är just Rolex jag snöat in på.
Hur som kommer inte köpa än på ca 6 månader, sparar, så jag har tid att läsa på.
Mmmm... och ändå är Rolex lättare än många andra pga sin konservativa produktutveckling med få serier och långa livscykler. Det finns massor att läsa på nätet och inte minst på detta forum finns många kunniga medlemmar.
Det är ett stort beslut du ska ta så ta det lungt och fortsätt och bygg kunskap så du känner dig trygg den dagen du tar steget. Det är när man hastar fram ett beslut man riskerar att göra misstag. Om du sen ser till att ha marginal för en relativt snar service så behöver du inte oroa dig i onödan för det heller. Förr eller senare måste trots allt en mekanisk klocka servas.
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
@ Ville_W
Ja det är ett stort beslut det är en lång process för mig först så surfade jag runt gick och provade kollade priser mm innan jag bestämde mig vilken klocka som jag ville ha. Vilket är bra nu vet jag vad man får för vilka pengar och hur länge det tar innan den blir min.
Är inte så orolig för att jag råkar köpa en fake klocka där kan jag alltid få tips och råd när jag väl har ett exemplar i sikte.
Det var när jag läste på här jag insåg att det går att putsa upp ett urverk att vara i bättre skick än det är som jag insåg att jag kan bli blåst på skicket . Iofs ingen större fara om det dkulle hända med marginal i budgeten går ju det att snabbt lämna in den på en service hos en AD för att få urverket ok igen.
 

Knypplarn

Cartier
Tycker du ska vidga perspektivet en aning. Det viktigaste när man köper en Sea Dweller är att den har två röda linjer med text på tavlan. ;)
 
Topp