• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Begagnat, känna och klämma?

Richie

Audemars
2-Faktor
Nytt år och nya idéer! :)
Är sugen på nytt, men är främst ute efter begagnat då jag inte vill ta första värdetappet så tänkte höra med er som handlar mycket begagnat hur ni går till väga vid köp av en klocka ni aldrig sett/kännt på irl?

Tog en chansning när jag köpte min stålfisk då jag aldrig hade sett en irl, men nu när suget efter nästa klocka kommer vill man gärna prova runt lite innan man handlar..
Framförallt om jag ev. ska flippa min nuvarande klocka för att finansiera nästa köp är det ganska surt att få hem något man är missnöjd med och precis ha avverkat något man egentligen tyckte om..

Går i tankarna mellan lite olika klockor jag är sugen på och det är ju rätt svårt att utgå endast från bilder på en klocka..
Men det känns ju skitdumt att åka till AD bara för att prova runt och ha inställningen att man ska köpa beggat, eller detta är normalt att göra så? vad tycker AD's om sånt?

Känns inte heller så schysst mot en privatperson att åka och klämma på klockan och sen skita i det eftersom den kanske inte var vad man tänkt sig? man vill ju som säljare helst ha en seriös köpare, ödsla sin tid på folk som inte vet vad det är dem ska köpa är kanske inte så spännande:p

Har funnit mitt klockintresse ganska nyligen så har inte hunnit med så många klockaffärer, därav min kanske lite udda fråga? men är tacksam för alla svar :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Om du seriöst funderar på en beg klocka som en privatperson säljer är det bara att ordna upp ett möte med denne. Så länge man inte är otrevlig eller lovar något man inte håller så skulle jag som säljare aldrig kunna bli ond på en potentiell köpare som inser att uret inte motsvarade köparens förväntningar. Det är helt enkelt en del av säljar/köparförfarandet. Att däremot gå in till AD för att klämma på något ur när man aldrig tänkt köpa av dem känns fel enligt mig. Lycka till!
 

Lalas

Cartier
Förhoppningsvis har du väl någon hum av vilken typ av klocka du är ute efter, nog kan du gå och prova hos AD om det är en aktuell modell, de är nog vana att inte alla köper - dessutom kanske du då känner att nytt kan vara av intresse. Även vid begagnataffär tycker jag att man måste kunna prova innan köp - kanske passar inte den tilltänkta modellen dig alls. Du kan ju vara tydlig med att du vill prova modellen innan du bestämmer dig... Sen blir det så klart svårare om du tänkt köpa från ex utländsk handlare på Chrono24.

Lycka till!
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Att däremot gå in till AD för att klämma på något ur när man aldrig tänkt köpa av dem känns sådär bra enligt mig. Lycka till!
Precis så känner jag också, känns väldigt oschysst att ta upp dennes tid när jag ändå har för avsikt att köpa begagnat..
Däremot har du kanske rätt om att det är en del av privatförsäljningen, är nog skillnad på säljare från detta forum och säljare på blocket också.. Medlemmarna här verkar mer förstående för sånt :)
 
Senast ändrad:

Richie

Audemars
2-Faktor
Edit: vad är det för klockor du har som potentiella framtida inköp?

Asså jag är väldigt kluven, det snurrar ständigt massa tankar i huvudet och eftersom jag som sagt varken sett eller provat någon av dessa irl är det ju jättesvårt! Men jag utgår efter utseende som jag har sett på bilder :)
PO 8500, Explorer II och slutligen 116610
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Om man går till AD och provklämmer/känner/bär klockor med inställningen från början att man ändå ska köpa klockan någon annanstans tycker jag inte är schysst.

Urhandlaren finns där av en anledning - för att kunna tjäna ihop till sitt levebröd genom att sälja, reparera osv det vi älskar och värdesätter högt - dvs klockor. De betalar dyr hyra för sina lokaler, kämpar hårt för att kunna gå runt.

Det är lika illa som folk (ja jag känner några) som går till JC och provar jeans i en halvtimme med ett hjälpsamt butiksbiträde, för att sen gå hem och lägga en beställning online för att tjäna in ett par hundralappar.

Sen är det väl inte hela världen om man nu inte köper en klocka man provat hos AD - men jag tycker inte man ska gå in där med inställningen från början att man inte ska köpa klockan där.

GTG med privatpersoner är nog den rätta vägen att gå :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Håller med om vad folk säger till viss del.

Men å andra sidan.. en AD går inte under för att du smiter in för att titta på klockor i 10 minuter.
Vem vet, du kanske får så bra service att du köper nästa klocka där, eller använder dem vid framtida service.

Åk till närmaste butik och titta på det du är intresserad av. Men kliv inte in och kräv full uppmärksamhet i 30 minuter samtidigt som du låtsas att du tänker köpa. :)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Nu kanske du bodde lite off men annars så kan du alltid skicka ett PM till
den som sitter på intressant klocka här på forumet tex, be att få bjuda på kaffe och klämma lite klocka.
Det har jag varit med om både åt ena och andra hållet.
Har samtliga varit trevliga pratstunder.

Hur som helst, lycka till!
/j
 

fredrikb

Cartier
Håller inte med om detta med att man inte ska ta upp ADs tid.

Om jag hade en fysisk butik skulle jag göra allt för att driva trafik in i min butik, och satsa på ett så bra bemötande att konverteringen var så hög som möjligt. Jag skulle önska att alla människor som hade ett klockintresse besökte min butik - om jag bara kunde konvertera några % av dem till att köpa nytt istället för begagnat så skulle det vara en kanonaffär.

Känns inte som att det är sånt tryck inne hos butikerna att de inte skulle klara av att hantera det.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har inte provat någon klocka innan jag köpt den utan litat fullt ut på mått och bilder. Har funkat kanon hittills även om de flesta dyrare klockorna köpts nya (utan påseende)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Jag skäms inte heller för att gå in hos en AD även om avsikten inte är att handla. Precis som fredrikb säger kan det ju, om bemötande, service, pris mm är det rätta, resultera i att det blir köp där. Så var det faktiskt i mitt fall. Jag tänkte först köpa från utlandet men efter att ha varit hos samma AD ett par gånger och kollat på klockan bestämde jag mig för att köpa där istället. Kändes som att prisskillnaden inte motiverade köp från utlandet jämfört med närhet till säljare och personlig service.

Vad det blev? ...Det får ni se i slutet av januari eller förhoppningsvis något tidigare. :D
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Jag har köpt klockor på de flesta sätt och det man enkelt kan säga är att köp utan kläm alltid är mycket riskabelt, samtidigt som det inte är så lätt att göra Ebay-fynd om man måste ha känt på klockan innan ;) En av de finaste klockorna jag haft köpte jag på Ebay utan kläm trots lite suddiga bilder och hade turen att säljaren var helt fantastisk och jag fick en klocka i nyskick + otroligt trevlig mejlkontakt. Jag har också varit med om motsatsen - en italiensk klockbutik som hade strålande fina bilder på en Bratte som visade sig vara hur risig som helst... Med tiden blir man mer erfaren och kan se när det är risky men är man oerfaren får man vara beredd på blåsning om man inte klämmer ordentligt först (och i vissa fall även då).
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Självklart ska du gå in till en AD för att titta på klockorna du är intresserad av. Gud vad en del kryper för handlare på det här forumet!

Jag lovat att ingen AD i världen blir arg på dig för att du går och tittar på klockor utan att köpa. Så lång är inte kön av köpare att de missar någon för att du går in och bara tittar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Självklart ska du gå in till en AD för att titta på klockorna du är intresserad av. Gud vad en del kryper för handlare på det här forumet!

Jag lovat att ingen AD i världen blir arg på dig för att du går och tittar på klockor utan att köpa. Så lång är inte kön av köpare att de missar någon för att du går in och bara tittar.

Det hela handlar om vilken inställning du har som kund, det är långt ifrån en rättighet att bli uppassad hos AD när du inte kommer köpa av denne. Om man hängt med ett tag eller pratat en del med ADs vet man att de inte är jätteförtjusta i däcksparkare som köper hos gråhandlare. Detta är tyvärr ett problem som flera branscher har idag. Butikerna får bekosta personal och lokalhyror för att visa upp varor för folk som sedan köper på nätet för att spara några procent. Sedan håller jag med om att butikerna tjänar på att bemöta de som inte är riktigt envisa eller snåla väl för att få dem att inse mervärdet i att handla i butik. Allt handlar om attityd hos kunderna.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har man ovanstående attityd förstår jag att man har problem med gråhandlarna. ;)
Får man in en besökare har man ett prospekt vilket är det bästa som kan hända. Det är handlarens jobb att göra honom till kund. Antingen direkt eller mer sannolikt senare.

Jag tror inte det minsta på att ADs har så mycket att göra att de missar kunder på grund av de som bara tittar. Glöm det.
 

fredrikb

Cartier
Det hela handlar om vilken inställning du har som kund, det är långt ifrån en rättighet att bli uppassad hos AD när du inte kommer köpa av denne. Om man hängt med ett tag eller pratat en del med ADs vet man att de inte är jätteförtjusta i däcksparkare som köper hos gråhandlare. Detta är tyvärr ett problem som flera branscher har idag. Butikerna får bekosta personal och lokalhyror för att visa upp varor för folk som sedan köper på nätet för att spara några procent. Sedan håller jag med om att butikerna tjänar på att bemöta de som inte är riktigt envisa eller snåla väl för att få dem att inse mervärdet i att handla i butik. Allt handlar om attityd hos kunderna.


Så om de hade fått välja hade de inte fått in dessa personer i butiken alls? I sådana fall förstår jag varför de har problem.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Så om de hade fått välja hade de inte fått in dessa personer i butiken alls? I sådana fall förstår jag varför de har problem.

De får väl varje butik själva svara på. Vad jag hoppas är att du inser problematiken? Dagens kunder har ett nytt köpmönster som har och kommer skapa problem. Var vi hamnar vet vi inte än men det har hänt och det kommer hända mer.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Finns väl däcksparkare i alla segment. Inget en handlare dör av. Istället är det hans jobb att se till att du blir kund.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Finns väl däcksparkare i alla segment. Inget en handlare dör av. Istället är det hans jobb att se till att du blir kund.

Precis. Kunden har alltid rätt är min filosofi - jag har flera gånger varit på håret att köpa en klocka men pga dåligt bemötande/service har jag låtit bli och beställt på nätet istället. För en butik måste det enskilt viktigaste vara att se alla som kommer in som potentiella kunder - vad har man att tjäna på motsatsen?
 

Mille79

Trollungen
Mycket överdrivande om pris AD vs. gråhandlare.

Prisskillnaden är inte ett par procent utan 10-30 procent beroende på klocka.

Jag har klämt många gånger hos AD och köpt hos gråhandlare. Aldrig några sura miner.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
De får väl varje butik själva svara på. Vad jag hoppas är att du inser problematiken? Dagens kunder har ett nytt köpmönster som har och kommer skapa problem. Var vi hamnar vet vi inte än men det har hänt och det kommer hända mer.

Problemet uppstår för de handlare som inte inser att de måste ha ett mervärde för att motivera prisskillnaden. Du kan inte sälja dyrare utan att erbjuda något mer.
 

fredrikb

Cartier
De får väl varje butik själva svara på. Vad jag hoppas är att du inser problematiken? Dagens kunder har ett nytt köpmönster som har och kommer skapa problem. Var vi hamnar vet vi inte än men det har hänt och det kommer hända mer.

Visst, jag förstår dynamiken men skulle inte nödvändigtvis kalla det ett problem. Snarare utveckling och visst blir det intressant att se hur det ser ut om ytterligare fem år.

Jag menar bara att så ser ju verkligheten ut. Har man en fysisk butik så får man gilla läget och göra allt man kan för att få in kunderna i butiken och konvertera. Om man däremot gör sig själv lite till offer, klagar över kundernas "felaktiga" beteende och försöker motverka det är man dömd att misslyckas.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Problemet uppstår för de handlare som inte inser att de måste ha ett mervärde för att motivera prisskillnaden. Du kan inte sälja dyrare utan att erbjuda något mer.

Där är ett av flera problem ja.
Visst, jag förstår dynamiken men skulle inte nödvändigtvis kalla det ett problem. Snarare utveckling och visst blir det intressant att se hur det ser ut om ytterligare fem år.
I vissa fall är det ett problem, produkter får köpas i blindo då butiker fått slå igen. I andra fall har det lett till en positiv prispress och kundserviceförbättring. Det viktiga är att man förstår dynamiken och sedan inte står och klagar när lokalerna centrum i de mindre städerna slår igen.
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Vi är väl en del galningar även i söder. Var i söder bor du?
Jag skäms inte för att klämma hos AD, var inne på bergströms i Malmö i måndags. Jag funderar iofs på att köpa nytt... Hukes tog emot oss på senaste GTG, var nog 15 klämmande KSare. Inga problem.
Oj, det här lät intressant med en sådan GTG i Malmö. Får hålla ögonen öppna om en sådan dyker upp igen!
 
Topp