• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver datering och info om Omega-klockor

Hej på er som kan Omega och er andra!
Jag behöver eran hjälp med att kunna identifiera mina två Omega-klockor.
Den första är en Seamaster manuell klocka med mycket patina på urtavlan. På verket (284) står det 160 52292 och på insidan av boetten står det 2933-1 SC. Om jag har klurat ut det rätt så är denna klocka av årsmodell 1958. Stämmer detta?
Har ni någon annan intressant information om detta ur så får ni mer än gärna dela med er.



Den andra är en modernare Seamaster Quartz. Invändigt på locket står det CD 196 0282. På verket står det 1432. Jag såg på en tabell på nätet att CD stod för "cap yellow gold 14k". Klockans "hus" är två färgat. Översta mot glaset är "guld" och undre mot boeten är "stål". Menas "cap yellow gold 14k" att den övre delen av "huset" är av 14k guld? Kan någon upplysa mig om vilket år denna klocka är tillverkad?
Har ni någon annan intressant information om detta ur så får ni mer än gärna dela med er.

 

tdn-dk

Panerai
Hej!

Der er något som inte stämmer, ref. 2933 er denne:



2933 er inte en Seamaster och en 2933 har cal. 267 med sub sekundviser. Din har cal. 284 och centrum sekundviser.

Jeg tror desværre det er et frankenwatch. Om det en Seamaster tavla och urværket fra en andan Omega der er sat i et en 2933 boett eller det bakboett fra en 2933 der er sat på en Omega Seamaster vet jeg inte.

Mvh. Thomas
 
Hej!

Der er något som inte stämmer, ref. 2933 er denne:



2933 er inte en Seamaster och en 2933 har cal. 267 med sub sekundviser. Din har cal. 284 och centrum sekundviser.

Jeg tror desværre det er et frankenwatch. Om det en Seamaster tavla och urværket fra en andan Omega der er sat i et en 2933 boett eller det bakboett fra en 2933 der er sat på en Omega Seamaster vet jeg inte.

Mvh. Thomas


Lägger upp en bild på "locket". När jag granskar bilden ser jag att det står 2938-1 och inte 2933. Ursäktar att jag rör till det.
 
Tack tdn-dk för bekräftelsen på det ena uret!
Känns bra att den inte var en frankenwatch.

Någon som vet något om quartz'en?
 
Topp