• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Behöver en urmakare för klockstapel!

Hawk100

Silver
Hej.

Finns det någon här på KS som kan tipsa om en urmakare som kan laga stora klockor? Och då menare jag rejält stora......
Klockan på bilden är dubbelsidig, men tidvisningen på ena sidan funkar inte. (Vet inte varför jag inte lyckas vrida bilden?)

Klockstapeln.png

Just för tillfället har vi plockat ner hela klockstapeln så det borde nog vara ett utmärkt tillfälle att passa på att felsöka och laga klockan.
Urverket verkar styras av ett centralt tidsur och är inte så stort. Ryms inne i en "ellåda" med sidor på någon decimeter.

Tacksam för alla tips på urmakare jag kan få.

//H

Hej.

Finns det någon här på KS som kan tipsa om en urmakare som kan laga stora klockor? Och då menare jag rejält stora......
Klockan på bilden är dubbelsidig, men tidvisningen på ena sidan funkar inte. (Vet inte varför jag inte lyckas vrida bilden?)

Klockstapeln.png

Just för tillfället har vi plockat ner hela klockstapeln så det borde nog vara ett utmärkt tillfälle att passa på att felsöka och laga klockan.
Urverket verkar styras av ett centralt tidsur och är inte så stort. Ryms inne i en "ellåda" med sidor på någon decimeter.

Tacksam för alla tips på urmakare jag kan få.

//H
Kolla med urmakarskolan i Motala! http://www.urmakarskolan.com/

Grattis Martin, nästan rätt!! ;)
Där fanns klockan till för några veckor sedan!! Nu är det en parkeringsplats där istället!
Så vart finns klockan nu??? En ledtråd är att det är i närområdet......

Grattis Martin, nästan rätt!! ;)
Där fanns klockan till för några veckor sedan!! Nu är det en parkeringsplats där istället!
Så vart finns klockan nu??? En ledtråd är att det är i närområdet......

Attans, jag får nog se mig besegrad. Förlitar mig på Google Maps då jag är 150 mil ifrån och har svårt att motivera en flygresa för att leka Ture Sventon och leta rätt på klockan :)

Oavsett lycka till med reparationen!

Vänligen,
Martin

Tack Martin!

Jag hade ju gärna sett dig smyga runt här och spana efter "vår klockstapel"!!!

Och tack alla för tipsen jag fått! Jag ska ringa runt lite i morgon och se om jag kan få tag på någon som kan hjälpa oss.

//H

Och tävlingen går vidare.....!!!

Tack Martin!

Och tack alla för tipsen jag fått! Jag ska ringa runt lite i morgon och se om jag kan få tag på någon som kan hjälpa oss.

//H

Framgår ju inte hur specifik man måste vara i sin gissning så jag chansar på att den finns i Stockholm. Prove me wrong... :cool:

Tack Martin!

//H

I kulverten på St:Göran!

Vet att, som tidigare nämnts, westerstrands pysslar med denna typ av ur/klockor. Kan rekomendera att skaffa ett serviceavtal med den firma/urmakare du nu kommer nyttja. Beroende på urets placering/exponering kan det bli dålig stämning om de börjar gå fel / stannar :)

Nu bor jag, precis som majoriteten av Sveriges befolkning, inte i Stockholm men jag antar iskallt att du står för rekad frakt? Jävligt schysst. PMa för leveransadress!;)
Redan skickad med Postmord! Självklart rekad! Borde vara framme om någon månad eller två om Postmord är lika effektiva som vanligt....,,, Jag angav ”Någonstans i Sverige” som adress! Hoppas det var rätt!?!?

Vet att, som tidigare nämnts, westerstrands pysslar med denna typ av ur/klockor. Kan rekomendera att skaffa ett serviceavtal med den firma/urmakare du nu kommer nyttja. Beroende på urets placering/exponering kan det bli dålig stämning om de börjar gå fel / stannar :)
Bra tips!
Tack!

Tillbaka
Topp