• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver er hjälp

mattande

Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!
Godmorgon mina damer(?) å herrar!

Har blivit erbjuden att köpa denna rolle. Datejust 16013 (som ni förmodligen ser)

Det jag funderar är på hur mycket det är värt att betala.. Förstår att det är svårt genom att se på en bild, men det är vad jag har att gå på nu..Ge mig nåt mellan tumme å pekfinger!

*Vet ingen servicehistorik (troligen ingen)
*Kronan känns fin och inga större fel på den förutom repigt glas
*Tickar på rätt bra utan att släpa efter på tiden osv..
*Uttagen 89 I think
*Box osv är med, har inte rotat i den.

Vänligen ignorera att den är grymt skitig :pirate:

 

Bilagor

  • bild.JPG
    bild.JPG
    135.2 KB · Visningar: 365

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har ingen uppfattning om priset, men kan inte hålla mig ifrån att kommentera skitigheten:

Innan du bär den där, se till att ultraljudstvätta länken. Det är ganska lätt att utveckla kontaktallergi av den där mängden smuts, särskilt då det är någon annans hudavlagrigar och lort. Även om (i stort sett ingen) är allergiak mot stål och guld så kan lorten i porerna (även Rolex har små porer) ge problem.
 

Ryttaren

Rolex
16-18k med cert och box skulle jag säga. Om boetten är i ok skick även i övrigt och länken inte är helt slut. Kolla gärna tidshållningen och amplituden/beat error närmare för att få lite mer ide om ev. servicebehov.
 

Ryttaren

Rolex
Som lite kuriosa så gick 16013 vad jag kunnat hitta över från 14k till 18k guld nångång runt serienummer 8-mil (83-84) så det kan ju ge lite premium mot tidigare varianter. Står normalt i spännet vilken karat det är.
 

mattande

Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!
Härliga svar! Tack för info om allergi grejen, visste inte det.
Känns skönt när ni börjar säga 16-18 för det är vad jag hade tänkt att erbjuda. Samtidigt lockar en ny date-day från tudor också. Men står som sagt i valet och kvalet. Vet inte om det är mer värt att köpa en klocka med 25 år på nacken eller en ny för nästan samma peng.
Jag ska försöka ta reda på vad det står i länken.

Tycker förövrigt denna är en trevlig modell som sitter otroligt skönt på handleden med länken.
 

Ryttaren

Rolex
Härliga svar! Tack för info om allergi grejen, visste inte det.
Känns skönt när ni börjar säga 16-18 för det är vad jag hade tänkt att erbjuda. Samtidigt lockar en ny date-day från tudor också. Men står som sagt i valet och kvalet. Vet inte om det är mer värt att köpa en klocka med 25 år på nacken eller en ny för nästan samma peng.
Jag ska försöka ta reda på vad det står i länken.

Tycker förövrigt denna är en trevlig modell som sitter otroligt skönt på handleden med länken.


Blir nog inte fel oavsett vad du väljer, DateJusten är ju en klassiker som du knappast kommer tappa pengar på, och åldern i sig har ju ingen betydelse mest en smakfråga vilken ref man föredrar. Låt valet mellan TT eller stål avgöra iså fall (förutsatt skicket är bra på DJn)

Är själv sugen på en Tudor Day-Date jumbo.

Lycka till med velandet :)
 

mattande

Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!
Blir nog inte fel oavsett vad du väljer, DateJusten är ju en klassiker som du knappast kommer tappa pengar på, och åldern i sig har ju ingen betydelse mest en smakfråga vilken ref man föredrar. Låt valet mellan TT eller stål avgöra iså fall (förutsatt skicket är bra på DJn)

Är själv sugen på en Tudor Day-Date jumbo.

Lycka till med velandet :)

Jo ett jäkla velande :D
Som det känns just nu så lockar en ny Tudor mer. Men en rolle är ju alltid en rolle. vela vela vela :wtf:
 

mattande

Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!
Beror väl på. Är den inte servad sen 89 så är det dags typ igår...
Är rädd för det.. Vore tråkigt och köpa den för att dra iväg den på service direkt. Har ju 25 mil till sthlm. Vet inte om det finns någon närmre AD?

Känns som 15 bananer kan bjudas..
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Är den helt observad så är det klart den behöver service för att inte crasha under oförutsedd tidpunkt.
Om man inte har koll hur den är servad men den går bra så hade jag inte lämnat in den. Jag menar att man i allmänhet inte ska mecka med grejer som funkar bra...
O sedan är det inte precis gratis att serva Rolex...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Beror ju på vad du menar med "går bra" Ako
Om den är torr på oljor så slits ju verket. Då blir en service ännu dyrare om man väntar för länge.
 

mattande

Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!
Är det just den du vill ha? Ingen annan?
Alltså.. Just den just den.. Gillar det klassiska med datejust och för mig känns den tidlös. Självklart hade man hellre haft en hulk eller något annat från rolle, men ekonomin hånflinar åt mig :rolleyes:
Skulle dessutom vara en bra dressare för jag har ingen sån just nu.

Jag ska höra med säljaren idag igen om han haft service på den osv.
 

Marckus

Panerai
Datejust är i mina ögon en av de rolexmodeller där det inte finns samma anledning att betala premium för box och cert i jämförelse med t ex vintagesub. Ett välfungerande/omhändertaget/långlivat urverk bör värderas högre
 
Topp