• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver hjälp att få ordning på min klocka!

osrjon98

Breitling
Hej! Jag har köpt en Tärnan by Avia på auktion, den är automatisk med day-date. Problemet kom så fort jag skulle ställa in klockan på rätt tid...

När jag rör kronan hoppar den och kan bara gå 10min fram eller bak. Efter den lilla rörelsen så hoppar den som att den inte får fäste. Datumet går att ställa utan problem. Har hört mig för med olika affärer men fick tipset att någon på detta forum kanske kan vara av bättre hjälp. Den enda indikationen jag fått är att det kan ha att göra med minutröret, men inget mer än så. Har tummen mitt i handen så kan inget om detta själv.

Hoppas någon vet vad som kan vara problemet, hade varit väldigt tacksam om någon sitter på kunskapen att dom kan se över och reparera klockan.

Tack!
 

Bilagor

  • IMG_5766.JPG
    IMG_5766.JPG
    314.4 KB · Visningar: 9

Exxet

Rolex
Hej! Jag har köpt en Tärnan by Avia på auktion, den är automatisk med day-date. Problemet kom så fort jag skulle ställa in klockan på rätt tid...

När jag rör kronan hoppar den och kan bara gå 10min fram eller bak. Efter den lilla rörelsen så hoppar den som att den inte får fäste. Datumet går att ställa utan problem. Har hört mig för med olika affärer men fick tipset att någon på detta forum kanske kan vara av bättre hjälp. Den enda indikationen jag fått är att det kan ha att göra med minutröret, men inget mer än så. Har tummen mitt i handen så kan inget om detta själv.

Hoppas någon vet vad som kan vara problemet, hade varit väldigt tacksam om någon sitter på kunskapen att dom kan se över och reparera klockan.

Tack!
Trist, men varför inte prova med att lämna tillbaka den, om den nu inte köptes som defekt vill säga, att reparera den överstiger nog värdet flera gånger om, hade det varit en klocka med emotionella band är det ju en annan sak, typ Morfars gamla klocka.
Sitter nog ett AS lr FHF-verk i den, förmodligen inte så svårt med reservdelar.
 

osrjon98

Breitling
Okej, ja den köptes för 1 år sedan och som jag minns det så hade auktionsverket skrivit att de inte ansvarar för funktionen av klockan annat än att den gick vid inksrivning. Tack för svaret, då känner jag mig säker i att den kommer kosta mer än den smakar, har inget emotionellt band som mina andra klockor har, sparar pengarna tills de behöver repareras istället.

Tack för hjälpen, Exxet!
 
Topp