• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Behöver hjälp att hitta den rätta!!!

Träff

Guld
Friends Of KS
Hej hej ks!!
Min första riktiga klocka va en Seiko PADI som jag köpte härifrån för några månader sen, men som fick lämna för några veckor sen för att lämna plats åt något nytt. Så nu är frågan vad det nya ska vara för något och det tänker jag att ni på ks får hjälpa mig med det.

Jag har kollat på Tudor black bay nyare än 2015 så det är inhouse verket. Omega Seamaster Planet Ocean med den blå kronan. Breitling Colt GMT 41mm men det jag har förstått är att det är ETA-verk och det känns lite sådär i en klocka för 20.000 kr men vad vet jag. Cartier Santos Galbee helst med 18k krona men det är inget måste. Har även kollat på Tag heuer Aquaracer och Tag Heuer Formula 1 men tycker inte Tag Heuer är ett märke för mig. Som ni ser är det mest dykare men om rätt dresser dyker upp så kommer jag köpa den.

Men jag har väl tänkt max 25.000 kr men skulle väl kunna sträcka mig till 30.000 kr för helt rätt klocka. Men det optimala är att hitta någon för mellan 15.000-20.000 kr. Så säg gärna vad ni tycker om dessa klockor och vad ni tycker fördelar och nackdelar med de olika märkena och modellerna är. Ni får gärna ge fler förslag på olik märken och modeller.

Har en superfin Tudor Prince chrono ifall du är sugen, kan skicka bilder via PM! Annars hade jag rekommenderat en Datejust 1601.

Du har kollat på formula 1 och aquaracer men tycker inte märket är för dig. Hur menar du? Utveckla :)
Nee det är bara så enkelt att jag inte fallit för någon av deras modeller förutom TAG HEUER AQUARACER
CALIBRE 7 GMT tyvärr är den 43 mm och det blir lite stort för mig :( Annars tycker jag den är jäkligt snygg

1601 är ju en äldre instegsmodell som fasades ut slutet på 70 tal / början 80 tal. Ofta med sladdrig och strechig jubileelänk, trista polerade boetter, servicebehov etc. Tror att du blir ganska besviken. När du säger en bättre beg. klocka skulle jag rekommendera Tudor BB,
pelagos, Omega AT m.fl.
Tag Heuer är tyvärr ett förstört märke.. Köp inte Tag...

Lägger mitt tips på en bättre begagnad Tudor BB,i den färg du rycker bäst om. Jag hade valt blå. I andra hand en Omega PO. Gillar du Breitling som fan efter att ha provat den så köp en sån istället. Köp en Cartier som en andra eller tredje klocka när din klocksmak har landat lite och du vill ha lite andra alternativ att kombinera med.

1601 är ju en äldre instegsmodell som fasades ut slutet på 70 tal / början 80 tal. Ofta med sladdrig och strechig jubileelänk, trista polerade boetter, servicebehov etc. Tror att du blir ganska besviken. När du säger en bättre beg. klocka skulle jag rekommendera Tudor BB,
pelagos, Omega AT m.fl.
Håller faktiskt inte alls med. Det gäller att hitta rätt däremot. Har du inte orken att lägga ner tid på att leta fram en fin 1601 som nyligen servats kan jag förstå. Finns en del sönderpolerade ihopplock absolut. Tycker däremot det är en riktigt bra instegsklocka med karaktär. Sedan är Tudorn grym och har ett mindre servicebehov så är väl upp till ens egna preferenser vad man vill ha för typ av klocka.

Lutar nog åt en Tudor BB! Tack alla för bra läsning och hjälp att hitta den rätta. :D

Håller faktiskt inte alls med. Det gäller att hitta rätt däremot. Har du inte orken att lägga ner tid på att leta fram en fin 1601 som nyligen servats kan jag förstå. Finns en del sönderpolerade ihopplock absolut. Tycker däremot det är en riktigt bra instegsklocka med karaktär. Sedan är Tudorn grym och har ett mindre servicebehov så är väl upp till ens egna preferenser vad man vill ha för typ av klocka.
Självklart går det att hitta en sjysst 1601 eller 160x men utan rätt kunskap blir det svårt, om man har högre krav... Annars finns det ju massor därute.. Sedan är jubileelänk rätt så krasslig på dom gamla modellerna, om de inte varit hos Michael Young förstås.
Egentligen beror det på vilka krav man har, och om man gillar vintage eller nyare safir modeller.. Tolkade av TS att han ville ha en bättre beg..

pelagos, Omega AT m.fl.
Klart han ska ha en tag före en fattigmansrolle:D

Lite luddig kravspec för att kunna tipsa tycker jag men en beg Omega AT borde gå att få till inom budget. På dykarspåret finns ett antal sjysta Oris-modeller att välja på.

Föreslår en klocka du inte tagit upp och det är Omega AT. Och i din budget får det ju plats med 8500 verket. Ser den som svårslagen kring 25k klassen. Modellen finns ju i både 38mm och i 41.5mm.
Hoppas du hittar nått du kommer att trivas med.

Lägger min röst på ngn Tudor Black Bay eller Omega Seamaster Diver (kanske dock inte den nya som precis har släppts utan föregångaren). Köp lättare begagnat om du inte har bra kontakt med din AD och kan få bra priser.
Lycka till!

Dessa är mina val i prisklassen. Visst pam005 kanske ligger lite högt men såg en 632 tror jag den heter för strax över 30.
20A92623-ED74-488F-AAE2-396406B37C86.jpeg
A8868289-CFC4-4172-96B7-201E60354A19.jpeg
7E10E2AD-B12C-4194-8C84-62209A3080C5.jpeg
AF34E046-B3C9-4F18-9115-BC66AE68F594.jpeg
78AD1534-2CE1-49E8-817E-71A0EAF04C53.jpeg
A28D525C-4299-4B6E-92E9-2A37067B52F1.jpeg
9945C004-A055-4599-9C05-02FB066E82AA.jpeg

Självklart går det att hitta en sjysst 1601 eller 160x men utan rätt kunskap blir det svårt, om man har högre krav... Annars finns det ju massor därute.. Sedan är jubileelänk rätt så krasslig på dom gamla modellerna, om de inte varit hos Michael Young förstås.
Egentligen beror det på vilka krav man har, och om man gillar vintage eller nyare safir modeller.. Tolkade av TS att han ville ha en bättre beg..
Absolut! Men det är ju därför klocksnack finns, han är väldigt välkommen att diskutera med mig via PM. Men absolut, det beror på vilka preferenser man har. Jag har en förkärlek till äldre modeller och tycker det finns en charm i en lite rasslig jubileelänk. Men det handlar också om hur man hade tänkt använda den. Tudoren håller ju tveklöst till fler aktiviteter om man säger så. Men tycker han borde kolla runt ifall det intresserar honom! :)

Absolut! Men det är ju därför klocksnack finns, han är väldigt välkommen att diskutera med mig via PM. Men absolut, det beror på vilka preferenser man har. Jag har en förkärlek till äldre modeller och tycker det finns en charm i en lite rasslig jubileelänk. Men det handlar också om hur man hade tänkt använda den. Tudoren håller ju tveklöst till fler aktiviteter om man säger så. Men tycker han borde kolla runt ifall det intresserar honom! :)

Vi är helt överens om det :)

Tillbaka
Topp