• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Behöver hjälp att identifiera en vintage Rolex/köpråd

rarr

Basic
Hej!

Jag har som många andra drömt sedan barnsben att en dag äga en Rolex. Jag har nu fått ett erbjudande av en äldre bekant att köpa hans gamla Rolex Datejust. Han verkar dock inte ha riktigt koll på exakt vilket årtal den är från och vad det egentligen är för klocka. Därför vänder jag mig nu till detta forum för att söka svar på några frågor ang denna Datejust. Har försökt läsa mig till det på nätet utan större framgång.

Årtal, ca?
Exakt modellnamn och beteckning?
Har förstått att glaset är gjort av plexi, går det att polera bort repor?
Är det ett dumt att köpa denna äldre Rolex om jag har tänkt att använda den i många många år?
Rimlig prisbild?
Något mer jag skall tänka på innan ev köp?

Har verkligen fattat tycke för den klockan så vore kanon om ni kunde hjälpa mig med lite info om den!

Tack!
Untitled.png

Ser ut som en 16030.
Ta loss länken så står referensnummer och serienummer mellan bandhornen. Du kan med hjälp av serienummret få en indikation på när den producerades.

Om det är en 16030 med plexi borde den vara tillverkad nån gång mellan 1978 och 1986, tror jag. Dom brukar väl ligga omkring 25.000, tror jag?
Det är väl ett av dom bästa vintageköpen man kan göra, med relativt lågt pris som förmodligen bara kommer öka. Den kommer du definitivt kunna bära varje dag i många år, förutsatt att den servas då och då (var femte till var tionde år, cirka).

Tillbaka
Topp