• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver hjälp att välja, ett dressur och en gåva

Alpha

Omega
En 1601 eller 1603 från 70-talet kan du få för 10 000-15000 kr. Robusta pålitliga urverk, tyvärr inget quickset, men det kan man leva utan. Servicekostnaden kan variera mycket, Dr Watch tar drygt 3000 kr.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Du får ursäkta min okunnighet, men vad är quickset? Är det svårt att hitta en bra begagnad eller svårt med många som är trixade med?
Mvh
 

Alpha

Omega
Patek-Philippe-Calatrava-Series-5127R-001-Mens-mechanical-watch-1.jpg

Om den va inom min prisbild då hade jag hängt i låset hela natten i väntan men ack så långt ifrån man är..
 
Med quickset menas att datum kan ställas separat. Om klockan har quickset eller inte spelar inte så stor roll om man använder klockan dagligen. Men om klockan periodvis blir liggande, kan det ju bli lite segt att "snurra" fram till rätt datum. Jag personligen har aldrig stört mig på detta. Som svar på din andra fråga kan jag säja: ja, gamla Rollar kan vara lite bedagade. Framför allt kan de vara sönderpolerade. Men om du är intresserad av att leta upp ett fint exemplar, ta hjälp här på KS. Här finns många eminenta Rolexkännare som gärna ställer upp med sin expertis. Och ett annat tips är att du faktiskt köper klockan här på forumet, de dyker upp till försäljning då och då.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 

ANkk

Cartier
1. Jävla grym wife du har
2. Din bror måste ju ha en splitter ny klocka, Certina's ligger väl på runt 4000kr plus minus 500kr beroende på model.
 

Alpha

Omega
Med quickset menas att datum kan ställas separat. Om klockan har quickset eller inte spelar inte så stor roll om man använder klockan dagligen. Men om klockan periodvis blir liggande, kan det ju bli lite segt att "snurra" fram till rätt datum. Jag personligen har aldrig stört mig på detta. Som svar på din andra fråga kan jag säja: ja, gamla Rollar kan vara lite bedagade. Framför allt kan de vara sönderpolerade. Men om du är intresserad av att leta upp ett fint exemplar, ta hjälp här på KS. Här finns många eminenta Rolexkännare som gärna ställer upp med sin expertis. Och ett annat tips är att du faktiskt köper klockan här på forumet, de dyker upp till försäljning då och då.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Tack för svaret. Nej, jag kan nog leva utan quickset om priset skiljer mycket. Det här är ett hett alternativ, vilka ska man ta hjälp av och hur om det skulle bli aktuellt?
 

Alpha

Omega
1. Jävla grym wife du har
2. Din bror måste ju ha en splitter ny klocka, Certina's ligger väl på runt 4000kr plus minus 500kr beroende på model.

1. Ja, verkligen. Valde med omsorg när jag valde fru och bevisligen valde jag rätt då hon först köpte den klockan och sen igår försöker pusha mig att dubbla budgeten för dressuret..
2. Nej, jag chansar när jag köper den den pojken. Det är inte säkert att han använder den, kan lika gärna samla damm för att han inte "pallar". Om jag ändå hade mig som storebror när jag var ung...
 

Alpha

Omega
Behöver fler tips på dressare som håller hög standard för budgeten eller något över..
 

Alpha

Omega
Båda är 39mm.

Du vill ha den med månfas och givetvis i guld, annars får det nog vara men om du vill kan du köpa snikversionen i stål för runt 50 lök.

2490550m.jpg


Den riktiga: ca 85-90 kakor
2142755gross.jpg

Letade runt och såg att de fanns en liknande modell JLC master calender.. Den har också månfas och sen en del ytterligare komplikationer, dock för ett väldigt liknande pris. B.la chrono24 och uret.se..
 

UNO

Panerai
bästa gåvan:
Ok inte en klocka men alla som fått denna har varit grymt tacksamma.

Syskrin med KNAPPTRÅD(vit&svart), nålar, påträdare, liten sysax, sprättare, några knappar.
Viktigt att det är KNAPPTRÅD som är lite grövre.
En nessesär i kolfiber från tex Rimova är pricken över i:et.

En perfekt present eftersom den är otippad, bra att ha, inget man köper men saknar när knappen lossnar och snygg om man kör på kolfibern.
 
  • Like
Reactions: ace

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
På tal om Glycine så försöker jag slänga up en bild, inte på Combat sub, men väl en Airman-lume.
image.jpg
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Ska titta, ser också väldigt intressant ut. Men hur står den Seikon sig jämfört med Glycinenen?

Seikon är avgjort enklare (men också under halva nypriset).
Det som för mig talar för Seikon mellan de två, är dels att den har "in-house" verk vilket är lite kul, där glycine anväder ett bra och beprövat men väldigt vanligt ETA 2824, och dels (men framförallt) att jag tycker att Seikon står lite mer på egna ben designmässigt. Personligen tycker jag den är snyggare också, men där är ju smaken som baken.
Om de kostar lika mycket är glycinen mer för pengarna, men i relation till deras respektive nypris så tycker jag att Sumon är klart mer prisvärd.

Vad gäller dressare runt din budget skulle jag titta på stowa antea (39 eller 41mm), eller union noramis (40mm).
 

Alpha

Omega
Var inne på NK och Rob E. idag och tittade för att få en känsla för de dressklockor som rekommenderats och efter lite prövande så fann jag nog tre som man kan se som väldigt bra alternativ. De är alla över budget men frugan pushar för att höja budget för att få de bästa jag har råd med, men de blir nog begagnat ändå. Vilka tycker ni är bäst och varför ?
De-villen med cal 8500 var duktigt snygg men kostar ju dubbelt så mycket som de-ville prestigen men är de värt ?
iwc.jpg
omega prestige.jpg
omega-de-ville 8500.jpg
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Var inne på NK och Rob E. idag och tittade för att få en känsla för de dressklockor som rekommenderats och efter lite prövande så fann jag nog tre som man kan se som väldigt bra alternativ. De är alla över budget men frugan pushar för att höja budget för att få de bästa jag har råd med, men de blir nog begagnat ändå. Vilka tycker ni är bäst och varför ?
De-villen med cal 8500 var duktigt snygg men kostar ju dubbelt så mycket som de-ville prestigen men är de värt ?
iwc.jpg
omega prestige.jpg
omega-de-ville 8500.jpg
Men f-n mannen vilken fru du har, be henne ringa mig! När det gäller 8500 så är det ett av de bästa urverken som finns idag. Frågan är bara om du behöver ha det. Ett standardverk typ 2824 är i många fall good enough. Men visst, ibland vill man ha en riktigt fet insida!
 

David

Bödeln
Det jag funnit som är extremt positivt med orisarna är väl priset och att de har ett par riktiga dressare. Men är de chronometer testade? Håller de tiden bra ?

De var i alla falla cert:ade på 70-talet, osäker på hur det ligger till nu. Precis som många andra tillverkare baserar Oris sina verk på beprövade ETA- och Sellita-kalibrar, så tidhållning är inte något att oroa sig för.
 
  • Like
Reactions: ace

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Om jag skall vara ärlig tycker jag att "dressklockor" ofta ser riktigt löjliga ut om dom är så stora som 40mm.

Köp något roligt från 50-talet är mitt tips. 34-36 mm. Omega, Longines, Zenith, Rolex, Tudor, JLC, IWC osv
 

David

Bödeln
Om jag skall vara ärlig tycker jag att "dressklockor" ofta ser riktigt löjliga ut om dom är så stora som 40mm.

Köp något roligt från 50-talet är mitt tips. 34-36 mm. Omega, Longines, Zenith, Rolex, Tudor, JLC, IWC osv

Fast du menar väl ändå precis tvärtom, att klockor under ca 38 mm generellt ser ganska löjliga ut, nästan helt oavsett vem som bär dem?
 

Ricrob

Patek
Angående storleken bla bla bla..

34-36mm har fungerat genom alla tider och kommer antagligen göra det också så det är nog bara att acceptera att över 40mm, möööööligtvis 42 om du har dasslock till händer som Ricrob, ser bara pajigt ut...
Detta fick mig att fundera lite.. Hur pajigt blir det åt "fel håll" då? Nu står jag ju inte och fjårtis-flexar i linne hela dagarna men ändå, kan 40 mm se för litet ut ibland? Personligen gillar jag sizen, även om jag gärna sportar 44-47 mm också.
image.jpg
 
Topp