• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver hjälp/info om min nyinköpta Omega Seamaster

Hej på er!

Nu har jag fått hem en Omega Seamaster. Behöver ha eran hjälp för att detta är min första riktiga vintage. Undrar lite saker som jag är helt övertygad om att ni kan hjälpa mig med.
Har bara testat så att klockan går som den skall. Den har ett automatiskt urverk 284. 17 jewel med idnr. 16052292

Mina frågor är:
Allmän info om klockan
Skall det inte var ett Omega-märke på kronan
Ovanlig eller vanlig
Vad anser ni om skicket
Vad tror ni om värdet på detta ur
Är det något annat jag skall göra med klockan utöver en ev. renovering om den inte håller tiden
Hur får jag på boetten? Att ta av boetten gick bra. Men på... Ja, jag vet att man inte skall ge sig på något som man inte kan.
Vilken modell på armband anser ni är "rätt" till denna

Hoppas att någon kan hjälpa mig med frågorna över!









 
Alldeles riktigt. Den är manuell och inte en automat.
Tack för länken till "Vill du veta mer om en vintage Omega"!
Genom denna länk har jag fått fram mer info så som:
Tillverkad 1958
Boett nr. 2938-1
Refnr. CK298

Dock så behöver jag lite mer svar på frågorna överst.
 

fc2

Rolex
Skall det inte var ett Omega-märke på kronan

Vanligtvis ja.

Ovanlig eller vanlig

Seamaster med cal. 284 är inte jätteovanliga, däremot har de flesta skrift "30" på tavlan.

Vad anser ni om skicket

Sliten, tavlan har mycket historia för att uttrycka sig artigt. Måla INTE om den. Verket ser ut att vilja ha en liten service.

Vad tror ni om värdet på detta ur

Max 2000.

Är det något annat jag skall göra med klockan utöver en ev. renovering om den inte håller tiden

SERVICE. Serva ALLTID klockor som köpes begagnat om du inte vet att det blivit gjort nyligen.

Vilken modell på armband anser ni är "rätt" till denna

Brunt läder alternativt BOR om du gillar metall.

Ursäktar missbruket av versaler.

fc2
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Hej på er!

Nu har jag fått hem en Omega Seamaster. Behöver ha eran hjälp för att detta är min första riktiga vintage. Undrar lite saker som jag är helt övertygad om att ni kan hjälpa mig med.
Har bara testat så att klockan går som den skall. Den har ett automatiskt urverk 284. 17 jewel med idnr. 16052292

Mina frågor är:
Allmän info om klockan
Skall det inte var ett Omega-märke på kronan
Ovanlig eller vanlig
Vad anser ni om skicket
Vad tror ni om värdet på detta ur
Är det något annat jag skall göra med klockan utöver en ev. renovering om den inte håller tiden
Hur får jag på boetten? Att ta av boetten gick bra. Men på... Ja, jag vet att man inte skall ge sig på något som man inte kan.
Vilken modell på armband anser ni är "rätt" till denna

Hoppas att någon kan hjälpa mig med frågorna över!









Hej, har en nästan likadan fast med datum, en -66:a. Skulle nog säga att tavlan ser lite matt ut, och är det smuts elle rost i boettkanten? Kanske den varit i vatten. Enbart vattenskyddad. Jo, det ska vara märke på både krona och centrum glaset. Låt en urmakare sätta dit den och få nya o-ringar. Personligen tycker jag att ett svart kalvskinn med vita stickningar är ok.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Grattis till en charmig gamling, angående avsaknad av sjöhästen på boettlocket så var det i väl krokarna 58-59 som de började med det på skruvboetterna, jag har inte sett någon sjöhäst på tryckboetterna pre 1958.
 
Topp