• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver hjälp med att köpa vintage klocka!

Hej! Jag är relativt ny till klocksamlandet och har för tillfället ingen "riktig" klocka. Eftersom intresset har börjat växa för klockor så har jag börjat att titta på vintage klockor. Orsaken bakom vintage klockor är främst att priset generellt sätt är lägre, men det finns även andra faktorer som att dem har en historia, mer unika osv. Detta är med andra ord något som låter tilltalande. Köpet av näst kommande klocka vill jag ska vara en "investering", men samtidigt givetvis en fin accessoar. Hade tänkt en budget under 10.000 Kr då det som sagt är min första "riktiga klocka". Utifrån lite research så verkar det även som att det är möjligt att hitta en schysst klocka till den lägre prisklassen. Det är egentligen två klockor som jag fattat tycke för och de är följande:

1.
Omega Seamaster De ville - https://www.google.se/search?q=1970...seamaster+de+ville+gold&imgrc=Egd_IinL0liXtM:

2. 1970s Omega Seamaster Calibre 1020 Day Date - https://www.google.se/search?q=1970...hXqFZoKHRygARkQ_AUIBigB#imgrc=xZnWRRGhk-iQlM:


Mina frågor är följande:
1. Vad är ett ungefärligt rimligt pris att betala för dessa?
2. Era åsikter om dem / historia bakom?
3. Bra platformer att köpa begagnande (vintage) klockor på?
4. Vad man bör tänka på när man köper begagnande klockor?
5. Andra alternativ till de klockor jag listade ovanför


Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!!
//MVH
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Hej och välkommen!
Då du verkar vara här för att stanna, skriv gärna en rad i presentationstråden som ligger klistrad under forumsdelen "diskussion", om du vill.
Jag är ingen expert och har inte nördat in mig i oändlighet i klockors historia, men jag svarar enligt min världsbild.

1. Några tusenlappar. (Brett)
2. Fina klockor, behövs egentligen inte mkt mer?
3. Klocksnack! Alla andra kanaler fungerar också, men jag råder dig Starkt att fråga här innan du slår till på Omegan från Ebay.
4. Se svar nr 3.
5. Funderat på någon vintage kronograf? Kanske något med ett fint urverk? Nedan en bild på en klocka jag Verkligen ångrar att jag sålde!!! Okänt märke, men med ett fint Valjoux 72 som tickade inuti, och en jävla "wrist-presence"
1.jpg


Som sagt, jag kommer nog aldrig bli tillräckligt påläst eller skarpsynt för att själv kunna köpa en gammal klocka "utan risk", har fått min hjälp härifrån.
 
Hej och tack så mycket för det snabba svaret! Jag hade i första taget inte tänkt mig en kronograf, utan det blir eventuellt något jag köper i framtiden. Var dock en mycket fin klocka du bifogade. När jag tänker på klockor försöker jag se det som en investering dvs att den har ett värde utifall man skulle vilja sälja den (även om man förlorar lite). Därmed känns det som vettigt att köpa en klocka med ett etablerat märke, Omega i det här fallet. Priset blir därmed rätt så relevant utifrån ett återförsäljnings perspektiv. Ska kika runt om jag kan hitta ett konkret rimligt pris för dessa modeller eller om det finns några andra liknande modeller. Detta forumet verkar som sagt vara en bra platform för att få råd. Ska försöka slänga iväg ett presentation av mig själv som du skrev!

Tack för svaret ännu en gång ! :)
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Hej och tack så mycket för det snabba svaret! Jag hade i första taget inte tänkt mig en kronograf, utan det blir eventuellt något jag köper i framtiden. Var dock en mycket fin klocka du bifogade. När jag tänker på klockor försöker jag se det som en investering dvs att den har ett värde utifall man skulle vilja sälja den (även om man förlorar lite). Därmed känns det som vettigt att köpa en klocka med ett etablerat märke, Omega i det här fallet. Priset blir därmed rätt så relevant utifrån ett återförsäljnings perspektiv. Ska kika runt om jag kan hitta ett konkret rimligt pris för dessa modeller eller om det finns någon annan liknande modeller. Detta forumet verkar som sagt vara en bra platform för att få råd. Ska försöka slänga iväg ett presentation av mig själv som du skrev!

Tack för svaret ännu en gång ! :)

Tja,

Då vet du vad du är på jakt efter! Gällande investeringsbiten, så kan jag säga att jag på säg 100-talet klockor i 97% av fallen fått pengarna tillbaka när jag sålt dom. Men då räknar jag inte en hundralapp i vinst eller förlust... Oavsett märke...
De flesta köpen för mig görs idag via forum, antingen här eller något av de internationella (www.watchrecon.com är en sökmotor som listar aktuella annonsen från många av de stora entausiastforumen. Mkt från USA och Asien dock, så då får man tänka på kostnaden för import).

Leta runt, hittar du en klocka någonstans som du tycker känns som en för dig, posta en länk på annonsen eller en bild på klockan här och fråga panelen.
 
Tja,

Då vet du vad du är på jakt efter! Gällande investeringsbiten, så kan jag säga att jag på säg 100-talet klockor i 97% av fallen fått pengarna tillbaka när jag sålt dom. Men då räknar jag inte en hundralapp i vinst eller förlust... Oavsett märke...
De flesta köpen för mig görs idag via forum, antingen här eller något av de internationella (www.watchrecon.com är en sökmotor som listar aktuella annonsen från många av de stora entausiastforumen. Mkt från USA och Asien dock, så då får man tänka på kostnaden för import).

Leta runt, hittar du en klocka någonstans som du tycker känns som en för dig, posta en länk på annonsen eller en bild på klockan här och fråga panelen.


Okej. Personligen tycker jag att det känns säkrare att köpa klockor via auktoriserad försäljare eller mer etablerade företag. Visserligen kan man väl känna tjäna en slant av att köpa från privatpersoner? Kanske bara är jag som är lite orolig, men läst mycket om oschyssta affärer.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Okej. Personligen tycker jag att det känns säkrare att köpa klockor via auktoriserad försäljare eller mer etablerade företag. Visserligen kan man väl känna tjäna en slant av att köpa från privatpersoner? Kanske bara är jag som är lite orolig, men läst mycket om oschyssta affärer.

Tjäna och tjäna, men om du köper från ett företag så ska ju dom tjäna pengar också för att bedriva din verksamhet, du kommer med största sannolikhet att torska rätt många % när du själv vill sälja. Bland medlemmer här och på andra forum, så är det enligt min uppfattning lite av "pass-it-on" principen som gäller på en klocka. Jag köper en klocka av någon, när och om jag tröttnat på den så säljer jag den här igen via forumet till samma pris som jag köpte den för osvosv.
Sen är det här ett öppet forum, det finns självklart flera här som också vill utnyttja dig, som bestämt ska tjäna pengar på sina affärer. Men, de personerna märker du ganska snabbt vilka det är.

Och, återigen, frågar du i en öppen tråd i forumet angående en klocka, så kommer du få bra och ärliga svar av kunniga personer.
 
Tjäna och tjäna, men om du köper från ett företag så ska ju dom tjäna pengar också för att bedriva din verksamhet, du kommer med största sannolikhet att torska rätt många % när du själv vill sälja. Bland medlemmer här och på andra forum, så är det enligt min uppfattning lite av "pass-it-on" principen som gäller på en klocka. Jag köper en klocka av någon, när och om jag tröttnat på den så säljer jag den här igen via forumet till samma pris som jag köpte den för osvosv.
Sen är det här ett öppet forum, det finns självklart flera här som också vill utnyttja dig, som bestämt ska tjäna pengar på sina affärer. Men, de personerna märker du ganska snabbt vilka det är.

Och, återigen, frågar du i en öppen tråd i forumet angående en klocka, så kommer du få bra och ärliga svar av kunniga personer.
Det är sant, det tillkommer ju en avgift för att deras verksamhet ska bedrivas, samtidigt får man väl ändå garanti? Att köpa via forum (privatpersoner) är absolut något tänkbart om bra pris ges och säljaren känns schysst. Det är faktiskt något jag ska ha i åtanke när jag köper. Det är väl också viktigt att leta runt på internet och inte låsa sig vid en plattform.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Kul att du är sugen på vintage!

Vad klockorna är värda är svårt att säga, beror helt på vilken kanal du köper ifrån och vad klockan är i för skick. Watchrecon som du tidigare fått tips om är ett bra tips.

När jag köper en klocka räknar jag oftast in en service oavsett om jag skulle köpa från handlare, tradera, ebay, auktion eller forumkamrat.

Eftersom du verkar vara noga med pengarna och ser köpet som en investering skulle jag inte köpa från en handlare som lägger på 40% på priset. Surfa runt på ebay, tradera och lite forum och fråga här innan köp så blir det nog bra.
 

Knypplarn

Cartier
Får inte ihop vad du menar med investering, vill du köpa en klocka med säker avkastning eller göra en säker placering? Isf är det vintage Rolex eller PP som gäller. Låter helt upp och ned i min värld att välja klocka i den prisklass du tittar på utifrån vad som är en bra investering. Köper du en omega för 4k som du sen bara lyckas sälja för 2k och du lider stor ekonomisk skada av det kanske du ska titta på ännu billigare klockor.

Jag hade satt en budget och köpt den klocka jag vill ha mest för de pengarna, utan att se det som en investering. Har du tur kanske din Omega för 4k är värd 6k om tio år. Välkända och klassiska modeller brukar vara stabilare i andrahandsvärde, men köp den klocka du vill ha.
 
Kul att du är sugen på vintage!

Vad klockorna är värda är svårt att säga, beror helt på vilken kanal du köper ifrån och vad klockan är i för skick. Watchrecon som du tidigare fått tips om är ett bra tips.

När jag köper en klocka räknar jag oftast in en service oavsett om jag skulle köpa från handlare, tradera, ebay, auktion eller forumkamrat.

Eftersom du verkar vara noga med pengarna och ser köpet som en investering skulle jag inte köpa från en handlare som lägger på 40% på priset. Surfa runt på ebay, tradera och lite forum och fråga här innan köp så blir det nog bra.
Förstår att priset kan variera lite och som du nämner är skicket en faktor som spelar stor roll. Det är även viktigt att kolla upp om allt är original delar. Som jag förstår är det viktigast att urverket och urtavlan är gott skick. Slitage på armbandet, glaset är enklare korrigera genom att lämna in den till urmakare. Samt box och certifikat är en bonus och inget måste. Rätta mig gärna om jag har fel.

Så service är helt enkelt något jag behöver ta med i beräkningen gällande budgeten? Kanske svårt att säga, men vad brukar "normalt" slitage kosta att fixa?

Lite off topic, men vad är din åsikt gällande att köpa klockor på blocket och liknande sajter? med tanke på att säljarna inte har omdöme system.:)


Får inte ihop vad du menar med investering, vill du köpa en klocka med säker avkastning eller göra en säker placering? Isf är det vintage Rolex eller PP som gäller. Låter helt upp och ned i min värld att välja klocka i den prisklass du tittar på utifrån vad som är en bra investering. Köper du en omega för 4k som du sen bara lyckas sälja för 2k och du lider stor ekonomisk skada av det kanske du ska titta på ännu billigare klockor.

Jag hade satt en budget och köpt den klocka jag vill ha mest för de pengarna, utan att se det som en investering. Har du tur kanske din Omega för 4k är värd 6k om tio år. Välkända och klassiska modeller brukar vara stabilare i andrahandsvärde, men köp den klocka du vill ha.
Ser det inte i första hand som en investering utan mest som en fin accessoar. Förstår givetvis att det finns bättre investeringar, men i den här prisklassen så utifrån "investerings" synpunkt är väl dessa modeller ändå relativt prisvärda? finns väl ändå en efterfrågan för dessa modeller?

Tanken är som sagt inte att få vinst på klockorna utan vill snarare att dem ska ha ett värde ifall jag vill sälja och uppgradera till Rolex, Patek som du skrev. Kan även tänka mig att förlora en slant på processen då jag i utbyte mot förlusten har fått en fin klocka (subjektivt). Klockan blir som en början på min klockhistoria. Hoppas du förstod mitt resonemang

Du nämnde Rolex, Patek som bra märken att investera i, vilka modeller tänker du på? :)
 
Senast ändrad:

Knypplarn

Cartier
Ser det inte i första hand som en investering utan mest som en fin accessoar. Förstår givetvis att det finns bättre investeringar, men i den här prisklassen så utifrån "investerings" synpunkt är väl dessa modeller ändå relativt prisvärda? finns väl ändå en efterfrågan för dessa modeller?

Tanken är som sagt inte att få vinst på klockorna utan vill snarare att dem ska ha ett värde ifall jag vill sälja och uppgradera till Rolex, Patek som du skrev. Kan även tänka mig att förlora en slant på processen då jag i utbyte mot förlusten har fått en fin klocka (subjektivt). Klockan blir som en början på min klockhistoria. Hoppas du förstod mitt resonemang

Du nämnde Rolex, Patek som bra märken att investera i, vilka modeller tänker du på? :)
Tycker som sagt du ska släppa hela tanken på att det är en investering eller placering och bara löpa den klocka du vill ha. Det handlar trots allt inte om några större pengar. Är klockorna en bra investering? Sett till avkastning förmodligen inte, är det mycket klocka för pengarna? Ja, om man kan få en i bra skick för en lagom slant. Visst finns det en efterfrågan, men det finns också ett stort utbud av gamla kostymare. Hitta en klocka som du tycker om så kommer du få bra hjälp med vad det är skäligt att betala.

Den dagen du vill uppgradera kommer din gamla Omega varken göra från eller till skulle jag vilja påstå. 5k är en väldigt liten bit på vägen till en Rolex eller PP av roligare sort. Bra modeller att investera i just nu är vintage Rolex med matt tavla och målade index (5513, 1680, 1675 osv). De har stuckit rejält i pris de senaste åren. PP är väldigt värdebeständiga, köper du en ny Nautilus kan du i princip lägga på 40k direkt om du vill sälja. Lite högre instegssumma där dock.

Summa summarum, hittar du en klocka du gillar köp den! Har du funderingar kring pris så ställ frågan på forumet så kommer du få all hjälp du behöver.
 
Tycker som sagt du ska släppa hela tanken på att det är en investering eller placering och bara löpa den klocka du vill ha. Det handlar trots allt inte om några större pengar. Är klockorna en bra investering? Sett till avkastning förmodligen inte, är det mycket klocka för pengarna? Ja, om man kan få en i bra skick för en lagom slant. Visst finns det en efterfrågan, men det finns också ett stort utbud av gamla kostymare. Hitta en klocka som du tycker om så kommer du få bra hjälp med vad det är skäligt att betala.

Den dagen du vill uppgradera kommer din gamla Omega varken göra från eller till skulle jag vilja påstå. 5k är en väldigt liten bit på vägen till en Rolex eller PP av roligare sort. Bra modeller att investera i just nu är vintage Rolex med matt tavla och målade index (5513, 1680, 1675 osv). De har stuckit rejält i pris de senaste åren. PP är väldigt värdebeständiga, köper du en ny Nautilus kan du i princip lägga på 40k direkt om du vill sälja. Lite högre instegssumma där dock.

Summa summarum, hittar du en klocka du gillar köp den! Har du funderingar kring pris så ställ frågan på forumet så kommer du få all hjälp du behöver.
Förstår ditt resonemang och synsätt. Det låter alltså på dig som att det utvalda klockorna är bra i förhållande till priset. Har faktiskt tänkt på att köpa en Rolex i framtiden, men man måste börja någonstans ;). När jag bestämt mig för specifik modell kommer jag även att råd fråga kring den här på forumet som du föreslog och dem ovan.

Dela gärna med dig om du Känner du till någon "bra" första klocka inom den här prisramen. Tack!
 

Knypplarn

Cartier
Förstår ditt resonemang och synsätt. Det låter alltså på dig som att det utvalda klockorna är bra i förhållande till priset. Har faktiskt tänkt på att köpa en Rolex i framtiden, men man måste börja någonstans ;). När jag bestämt mig för specifik modell kommer jag även att råd fråga kring den här på forumet som du föreslog och dem ovan.

Dela gärna med dig om du Känner du till någon "bra" första klocka inom den här prisramen. Tack!
Kan inte svara på de klockor du har länkat till. Är för dålig på den typen av vintage. Rent spontant skulle jag dock säga att det är svårt att gå fel för de pengarna på en klocka från en etablerad tillverkare. Skulle klockan vara i fallfärdigt skick är det ju inte mer än en kostsam läxa.

Har inga bra tips i den prisklassen, personligen hade jag dubblat budgeten men det är väl upp till var och en.
 
Kan inte svara på de klockor du har länkat till. Är för dålig på den typen av vintage. Rent spontant skulle jag dock säga att det är svårt att gå fel för de pengarna på en klocka från en etablerad tillverkare. Skulle klockan vara i fallfärdigt skick är det ju inte mer än en kostsam läxa.

Har inga bra tips i den prisklassen, personligen hade jag dubblat budgeten men det är väl upp till var och en.
Okej, ja det är väl inte så mycket att förlora egentligen.
 
Topp