• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver hjälp med bedömning av skick

pelagos1

Cartier
2-Faktor
Tjenare! Köpte en Grand Seiko här på forumet av en ks-medlem. Supersmidig kontakt och snabba svar. Vi kommer överens och idag hämtade jag ut klockan från postnord , f.ö bra inpackad osv.

Nu till problemet. Klockan är inte i min mening i det skick som utlovades i annonsen där det stod ordagrant ”väldigt gott skick och få spår av användning”.

Samt i returpolicy står det ”om något inte stämmer med beskrivningen i annonsen.”

Skulle behöva er hjälp med bedömning av skicket på denna klocka då jag anser att säljare skall ta klockan i retur men vill att vi gör detta på rätt sätt och befogade grunder. Så ta en kik på bilder nedan och ge mig gärna er syn på saken, bilderna är givetvis oredigerade.

092C6CE3-FAA3-4EA8-9B6C-C195C9B14F62.jpeg
9278A322-F15E-40B6-9F11-BF26A620A8D2.jpeg
4238D2F8-5881-45DE-B8D1-822D20A9C43E.jpeg
3283210E-3868-452B-B379-9DC435E49AF0.jpeg
7D31949B-5B95-44B1-B13C-6FCF6762476C.jpeg
D7166216-44B0-429E-BA23-F17C528DD960.jpeg
 

SalvadorDali

Rolex
2-Faktor
"Väldigt bra skick och få spår av användnig" hade jag personligen tolkat som små tunna hairlines. Inte den mängd repor på länken och absolut inte repor på glasringen.
Samtidigt kanske personen som sålde den har en annan uppfattning av skicket.

Antar att du inte fick några bilder före köpet?

Jag ber alltid om bilder innan, även på hairlines och "bra skick", bara för att se så att jag och säljaren har samma syn på vad som är ett bra skick.

I ditt läge hade jag kontaktat säljaren för att be om att häva köpet om du inte känner dig nöjd.
 

pelagos1

Cartier
2-Faktor
"Väldigt bra skick och få spår av användnig" hade jag personligen tolkat som små tunna hairlines. Inte den mängd repor på länken och absolut inte repor på glasringen.
Samtidigt kanske personen som sålde den har en annan uppfattning av skicket.

Antar att du inte fick några bilder före köpet?

Jag ber alltid om bilder innan, även på hairlines och "bra skick", bara för att se så att jag och säljaren har samma syn på vad som är ett bra skick.

I ditt läge hade jag kontaktat säljaren för att be om att häva köpet om du inte känner dig nöjd.
Säljaren hänvisade till bilder i förra annonsen som bara är ett par dagar gammal där man inte kan skymta något av detta tyvärr. Trodde därför att klockan var i utlovat skick😅 som du säger så tycker jag att skicket är bra mycket värre än beskrivet tråkigt nog!
 

Laplander

Rolex
Om man använder skalan från Chrono24:

Mycket bra:
  • Begagnad, inga till knappt synliga användningsspår
Bra:
  • Mindre till synliga användningsspår eller repor
Tillfredställande:
  • Tydligt synliga användningsspår eller repor
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Är en självklarhet att köparen har rätt till retur ifall beskrivning varit missvisande eller skicket ej är enl. förväntningar. erbjud dig stå för frakten?
Du hade alltid kunnat be om extra filmer7bilder i olika ljus för att få en korrekt beskrivning.

Nekar säljaren dig retur eller vadan tråden?
 

pelagos1

Cartier
2-Faktor
Finns det nån länk till den gamla annonsen?
 

pelagos1

Cartier
2-Faktor
Är en självklarhet att köparen har rätt till retur ifall beskrivning varit missvisande eller skicket ej är enl. förväntningar. erbjud dig stå för frakten?
Du hade alltid kunnat be om extra filmer7bilder i olika ljus för att få en korrekt beskrivning.

Nekar säljaren dig retur eller vadan tråden?
Precis den annonsen.

Han nekar mig i princip en retur och givetvis därför jag vill ha er hjälp.

Tusen tack för input!
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Hade stängt denna tråden nu och försökt lösa med säljaren, kommer inte bli en värdig tråd ifall den får flöda fritt😅
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tråkigt. Klockan såg inte ut så när jag sålde den. Bara att se bilderna i min annons som är oredigerade.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Tycker inte säljaren varit ärlig i sin beskrivning. Den där ser ju smått tuktad ut. Inte ens med väldigt god vilja kan man kalla det där för ”väldigt gott skick och få spår av användning”.
 

pelagos1

Cartier
2-Faktor
Tråkigt. Klockan såg inte ut så när jag sålde den. Bara att se bilderna i min annons som är oredigerade.
Vet inte hur det där kunnat hända på få dagar, men det är ju inte min ensak. Säljaren påstod att han ej sett detta men oavsett så skall detta aldrig drabba en köpare om man fått klockan beskriven på annat sätt.
 

pelagos1

Cartier
2-Faktor
Vill även passa på att säga att säga att säljaren har givetvis chans att göra rätt för sig, ville bara ha er åsikt för att göra läget solklart.

Kommer uppdatera tråden när detta är löst!
 

pelagos1

Cartier
2-Faktor
Han har försökt lösa det med säljaren som jag förstår det, men denne vägrar ta tillbaka den. Då kan det vara bra att ta till en oberoende tredje part (vi i tråden).
Han har inte vägrat, men starkt ovillig till att erkänna skicket på klockan och är inte direkt sugen på att ta tillbaks den. Men vägrat stämmer inte ännu iaf!
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Hoppar in med ett litet pappaskämt:
”Det är ju en GS (Ganska Schleten)” 😂

För att bli mer seriös: den är inte i ”bra skick”. Lite väl mycket hairlines och dings. Returnera
 
Topp