• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver råd! Speedy, Rolex GMT eller Sub

OBRKV

Cartier
Köpsuget har klättrat upp rejält på senare och det är dags att banka ner det mot jorden igen.
Jag har tre realistiska alternativ och behöver lite råd. De tre jag väljer mellan är en Speedmaster, GMT eller Sub. Alla tre är modeller jag gärna har i min samling. Ovanligt va?...not. (ja, ...not är tillbaka)
Såhär ligger det till:

Speedmaster: Denna kan jag i princip köpa redan idag, ha en trevlig semester i Tokyo där jag även kan handla lite roliga saker.

GMT 1675 eller 16750: Denna kan jag i princip också köpa redan idag men då blir det snålare under semestern och eventuellt resten av sommaren.

Sub 1680: Väljer jag denna måste jag spara ett litet tag till, alltså en ny klocka till hösten (som tidigast) vilket är lite trist på sina sätt.

Nu till frågan; vad hade ni gjort och varför?
 

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
Beror lite på vad du redan har i samlingen men jag hade nog gått för GMT. ¨Roligare¨ klocka än suben tycker jag personligen och dessutom kan du slänga på en jubileelänk (eller oyster, beroende vad den kommer på) och få en annan klocka, eller iaf en klocka med en lite annan känsla.
 

OBRKV

Cartier
Beror lite på vad du redan har i samlingen men jag hade nog gått för GMT. ¨Roligare¨ klocka än suben tycker jag personligen och dessutom kan du slänga på en jubileelänk (eller oyster, beroende vad den kommer på) och få en annan klocka, eller iaf en klocka med en lite annan känsla.

Bra val. Man behöver alla tre. Börja med en Gmt tycker jag.

GMT är ju rätt kul på det sättet att man kan mixa mellan olika länkar och insert. Kanske får bli en GMT som nästa köp..
 

hejo

Panerai
Du har god smak :) som någon nämnde så platsar alla tre i en klocknörds samling.
Följaktligen så har du bara att välja på vilken du skall börja med.....

Jag hade kört på Speedyn (145.012/022 eller varför inte en 105.012) då detta ur är lättast
att få fatt i, sen har du ju semestern kirrad och kan ägna kommande år till att spara och leta rätt
på en 1675 och sen.....ja just det fortsätta sparandet och letandet....
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Jag skulle kört på en gmt+några inserts och en täthetskoll så kan du njuta av den under sensommaren! Det duger gott och nog, eftersom man kan få variation i vridningarna, tills man sparat ihop till nästa klocka :)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Tveklöst 1675(0).

Sedan jag köpte min har den suttit på nästan jämt... I konkurrens med Sub 5513 å ett gäng schyssta vintage kronografer.
(Heuer Carrera bl.a.)

Åk å kööööööp!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Du ska välja GMT. Jag skulle dock valt en annan referens - 16710. Min subjektiva åsikt är att den är estetisk vackrare, med tanke på vitguldindex och insertalternativen (Coke, Pepsi, svart).
 

Fred72

Cartier
Kan inte bli fel där. Har haft alla har enbart gmt:n kvar. Subben var så tråkig att jag använde den jämnt. Speedyn glömde jag att veva upp så den såldes, gmt:n är en födelseårs klocka så den blir kvar, dessutom är gmt rolig för att den funkar med oyster jubilee eller läder samt att man kan byta bezelring. Så det blir den som jag rekommenderar. ..
Lycka till
Fredrik
 

OBRKV

Cartier
Verkar som att de flesta tycker GMT. Ska ge mig ut och se om jag hittar någon schysst! Annars kanske det blir en speedy. Känns lite lättare att hitta.

Du ska välja GMT. Jag skulle dock valt en annan referens - 16710. Min subjektiva åsikt är att den är estetisk vackrare, med tanke på vitguldindex och insertalternativen (Coke, Pepsi, svart).

Jag har kikat lite på den ref. och den är trevlig. Däremot vet jag inte om jag är redo än att ha safirglas.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Köp en speedy, ha en skön sommar och ha kul i Tokyo. När hösten kommer tar du en funderare. Hägrar GMTn eller Subben sparar du vidare alternativt så säljer du speedyn. På så sätt är du tillbaks i utgångsläget i höst, men har under sommaren haft en klocka på armen som du gillat samtidigt som du har kunnat ha en skön sommar!
 

Rivalen

Rolex
Personlig smak. GMT 1675 Root Beer. Om inte Root Beer så en vanlig 1675 GMT med svart vridring/insert om det fanns då. Speedy - skulle välja bort klassikern och gå på en 3573.50 så att jag kan se det rodiumpläterade verket när jag vill och få 50m för att klara bad (jämför badtråd)? Suben kommer sist i kön. Härligt val - lycka till!
 
Topp