• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver rådgivning... Omega Geneve

Kirurgen

Omega
2-Faktor
Tja, ny här. Men ville snabbt ställa ett par frågor, vet nämligen inte om jag gjort ett bra eller uselt köp.

Köpte för en stund sedan en Omega Geneve 18K -74 med 1030. för ca 5.5k. Nu när jag i efterhand läser om verket är det ganska "mindre bra" jämfört med deras andra.
När det står 18K, hur mycket guld är det egentligen?
Finns det någon som kan vara snäll och säga om jag har gjort ett bra eller dåligt köp?

Tack!
 
Har sneglat en del också på Omega Geneve serien, tycker de är fina.
18 karat är väl den högsta rekommenderade koncentrationen guld i en klocka innan den blir för mjuk? Alltså har du väl köpt en klocka som inte kan ha en högre mängd rent guld, vilket är bra! Prismässigt är det svårt att säga, de beror helt på klockans skick, men är den välfungerande har du förmodligen betalt en bra summa.
Hoppas det var till någon hjälp.
Josh
 

Kirurgen

Omega
2-Faktor
omega1.jpeg

Tack för svar!
Här kommer en liten bild! :) Det enda som kan vara lite irriterande är gravyren på baksidan!
 
Härlig klocka!
Jag tycker den är fin i sin enkelhet. 5.500 kr är säkert en bra affär, vet du om skruvkronan är bytt? Det är ganska vanligt, sedan ser det inte ut som att du har originalspännet, men det gör knappast stor skillnad. Hur som helst, med tanke på att klockan är i 18 k är det minst sagt att överkomligt pris!;)
 

Kirurgen

Omega
2-Faktor
Tackar! Ja verkligen, skönt att du säger det, var lite orolig för ett överpris.. Kronan är nog med störst sannolikhet bytt ja, och orginalspännet är också borta :/ sitter något hirshband på för tillfället.
Tusen tack för din feedback,
Glad påsk! :D
 

Martin Lovasz

Audemars
Värderingar av guldklockor är svårt för först måste man veta guldvärdet och sedan får mat titta på saker som repor, urtavla och om kronan är original, sedan om klockan fungerar som den skall och helst även ta en titt på urverket.

Boetten ligger nog på 2000-3000kr i guld värde men det fuskas ofta en del då bandhornen kan vara ihåliga och sedan sitter det en verkhållare i stål som väger en del men 5000-6000kr låter rimligt.

Värdet på Omega går upp hela tiden så ingen fara med priset på just en guld Omega dock för den kommer vara värt bra mycket mer om ett par år.
 
Topp