• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver serva Seiko 6105-8110

Aivengo13

Omega
Hej,
Jag har en trevlig Seiko 6105-8110 som har service behov.
Klockan går, men service historik är okänd. Dessutom "full service" skulle jag vilja byta glass, packningar osv.
Kan ni tipsa dem som kan göra det i Sverige/utomlands? Hur skulle ni göra i mitt fall?

Jag läste att det är svårt att byta packningen i kronan. Stämmer det?
För att byta glass det skulle vara bra identifiera vilket "Type" har jag...

Mvh, Ruslan
 

Aivengo13

Omega
en bild på klockan ...
Seiko6105.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du kan glömma att få den tät, det är i princip omöjligt. Men dra den till Rogart om han har tid och serva urverket samt byt glas.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej @yonsson! Allt borde vara möjligt eller? Tack för tips! Jag har redan pratat med @rogart-63 och han har lust och tid att serva klockan. Han lovade prova byta pakningen i kronan. :happyhappy:
Det korta svaret är att det inte går att få dessa täta. Det långa svaret är att det inte går att få dessa täta med en lång förklaring om varför. Du får det korta svaret.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Inget är omöjligt? Har det gjorts innan så ska det väl kunna gå igen. Vet att Adrian på VTA gör det. Har tillverkat ett litet verktyg att trycka tillbaka brickan över o-ringen. Eller hållare till kronan. Såvida inte kronan är helt utsliten i brickan som håller o-ringen bör det inte vara några problem .
Återkommer när det blir dags med bilder.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skulle det ju i princip inte funka att byta packning i en 6309 heller. Har byt packnigar i en speedmaster krona på samma sätt . klarade trycknigen med galans .
Sen blir ju inte kronan NOS bara för att man byter packning?
Men klarar säkert 10 bar .
Klart det går att byta packning genom att sabba kronan men lösningen är ju inte tillförlitlig. Möjligt att den klarar ett trycktest men jag skulle aldrig någonsin bada med en klocka som fått ny packning på det sättet.

6309 har ju en annan lösning + skruvkrona. Väldigt vanligt att ställaxeln är lite sned på 6105 och utan skruvad krona finn inget som garanterar att packningen hålls på plats när klockan är på armen.
 

rogart-63

Patek
Synd å sabba klockan med en twinlock/trilock mod? Tror inte Aviengo13 tänkt sig att dyka med klockan? Utan han vill bara kunna känna sig lugnare på att den håller så pass tät att man inte förstör verk och tavla om den skulle bli blöt?
Rätta mig gärna om jag har fel?
 

Aivengo13

Omega
Det är ett trevligt ex., håller med. Klockan är från 1975. Urtavlan och visaren är otroligt fina. Ingen mögel alls!
Därför det är otroligt viktigt för mig att behålla klockan i detta tillstånd och skydda den från fukt.
Jag kommer inte att dyka med klockan.

@rogart-63, du är helt rätt!
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Det är ett trevligt ex., håller med. Klockan är från 1975. Urtavlan och visaren är otroligt fina. Ingen mögel alls!
Därför det är otroligt viktigt för mig att behålla klockan i detta tillstånd och skydda den från fukt.
Jag kommer inte att dyka med klockan.

@rogart-63, du är helt rätt!
Otroligt fin klocka. Byt glaset men spar original skulle inte moddat kronan heller. Finns som @yonsson varit inne på tidigare folk här på forumet som kan göra det om du vill. Drar ett pm senare.
Angående typ. Kan du ta en bild av glaset från sidan? Ser ut att vara ett typ 3 vilket stämmer rätt bra med den info som finns.
 

SLA017

Panerai
Gammalt, enda säkra sättet är twinlock/triplock mod. Att bara byta packning är inte tillförlitligt.
Edit: Men visst är han gullig Spencer när han får det att låta som att hans lilla modd är helt fantastisk och ny, folk har hållit på med just det där rätt många år innan hans video.

Där har du nog rätt. Grejen är väl att få den tätare så den klara ett bad i ett glasvin, om man nu skulle spilla på sig ;)
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
@Seikosthlm, tack!
Här kommer en bild från en sida:
image.jpeg

Går det avgöra vilket typ har jag från den här bilden?
Angående kronan, vi får se i vilket skick är den först.
@lio.se jag vill vara förebered ;)
Jo ser ut att vara en typ 3. Typ 2 har en ngt högre profil som på bilden nedan.
original-fitted.jpg

Sen hävdar en del att det där med de olika varianterna för 320W10GN är trams och att de olika varianterna kunde sitta på olika årsmodeller. Typ 1 (högst profil) har jag dock bara sett på 6105-8000 (9).
Hade jag varit du hade jag nog försökt få tag på ett NOS glas och struntat i om den är typ 2 eller 3. Med det sagt så är det mest troligt att typ 3 är helt rätt för en sen modell som din.
 

dnill

Cartier
2-Faktor
@Seikosthlm, jag försökte ta 2 bilder från samma vinkel:
image.jpeg
image.jpeg

Är du fortfarande säker?
Jag skulle säga att det är ett typ 2. Typ 3-glaset var främst ett ersättningsglas som togs fram då typ 2 fortfarande var känsligt för nagg.
Vilket som av typ 2 eller 3 är dock korrekt, då alla utbytesglas som tillhandahölls var typ 3. Personligen föredrar jag typ 2 framför typ 3 då den har en klart mer markerad bevel. Mycket typ hit och dit men hoppas att det går att hänga med:D
/David
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle säga att det är ett typ 2. Typ 3-glaset var främst ett ersättningsglas som togs fram då typ 2 fortfarande var känsligt för nagg.
Vilket som av typ 2 eller 3 är dock korrekt, då alla utbytesglas som tillhandahölls var typ 3. Personligen föredrar jag typ 2 framför typ 3 då den har en klart mer markerad bevel. Mycket typ hit och dit men hoppas att det går att hänga med:D
/David
Men 77orna bör ha kommit med typ 3?
Vill man ha det så korrekt som möjligt skulle man kunna argumentera att ett nos typ 3 är mer korrekt än ett repro typ 2. Håller du med @dnill ?
 
Topp