• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver snabb hjälp av några datorkunniga personer!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Som en del vet så har jag valt att utbilda mig inom traditionell fönsterrenovering! Jag går som lärling hos en mycket trevlig snubbe som är mycket kunnig, jag känner mig ganska så lyckligt lottad för tillfället!

Hade en gammal Sony Vaio som jag hade tänkt att använda, men när jag skulle starta igång den så var det något som hade gett upp, så det känns som ingen idé att lägga pengarna på en dator från 2008-2009!

Då jag bara behöver kunna lägga upp bilder och skriva lite fakta om bilderna via ett google program som heter Google Classroom så behöver den inte kosta skjortan, då jag skall ha den i verkstaden där det är lite dammigt etc!

Kan relativt mycket om lite av varje, men när det kommer till datorer så är jag helt ställd dessvärre! Har varit ute på prisjakt och kollat runt, tänkte lägga mig ganska så lågt i pris, runt 4000kr, känns som att det borde räcka för det den skall användas till! Är det stor skillnad på Flash/SSD-storlek 128 kontra 256?! Är det bättre och lägga pengarna på skärmupplösningen 1920x1080 än 1366x768?!

Jag hoppas att det finns några som har tid och lust att hjälpa mig att hitta en dator som jag blir nöjd med, om man nu kan bli det med tanke på priset!

Tack på förhand!

Mvh // Affe

Länk till datorerna jag tittar på!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php...16778,4363947,4462813,4177197,4423295,4411964

Dessa två har jag fastnat för!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4462813

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4316778
 
Senast ändrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
96 visningar och ingen som svarat, har vi inga datanördar här på forumet! Kan ju inte bara snöa in sig på klockor klocksnackare :D:p!
 

robyl

Omega
Lite kontorsarbete klarar alla datorer som du länkar till.
Skulle jag välja någon så hade det blivit Asus VivoBook Max F541UA-DM1906T på grund av lite snabbare processor och DDR4 minne samt en ledig minnesplats för utökning om den skulle kännas alldeles för slö.

Men det är detaljer bara, det är nog inte så mycket som skiljer dem åt när du väl arbetar med dem.
 

Rixard

Cartier
Köp inte något som du kommer att vara missnöjd med på längre sikt då jag antar att du inte kommer att byta dator på ett tag efter du köpt denna? Lägg gärna lite extra, man får inte mycket för 4000kr... Gå efter en dator med bra kvalité (Asus, msi, sony är ok enligt min erfarenhet), kolla gärna i butik vilka modeller som känns bra, de kommer ju ofta med olika specar men samma "skal". SSD (anpassa storlek efter behov), minst 8gb i ram, gärna 16. Intel core i3 eller ännu hellre i5. Högre skärmupplösning gör mycket för helheten men kanske inte nödvändigt...

Själv lade jag 14000 på en laptop för ca 7 år sedan och fördelen är att jag kan använda den fortfarande idag till det jag vill (lite spel och dylikt) och antagligen ett par år framåt till. Främst pga bra byggkvalitet skulle jag säga.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Lite kontorsarbete klarar alla datorer som du länkar till.
Skulle jag välja någon så hade det blivit Asus VivoBook Max F541UA-DM1906T på grund av lite snabbare processor och DDR4 minne samt en ledig minnesplats för utökning om den skulle kännas alldeles för slö.

Men det är detaljer bara, det är nog inte så mycket som skiljer dem åt när du väl arbetar med dem.

Tack för svar!

OK...men det verkar även denna ha, men då har den även 256 GB Flash/SSD-storlek. Är dock ingen optisk enhet på den, vet inte riktigt om man behöver det?!


Acer Aspire 3 A315-21 (NX.GNVED.039)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4462813
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Köp inte något som du kommer att vara missnöjd med på längre sikt då jag antar att du inte kommer att byta dator på ett tag efter du köpt denna? Lägg gärna lite extra, man får inte mycket för 4000kr... Gå efter en dator med bra kvalité (Asus, msi, sony är ok enligt min erfarenhet), kolla gärna i butik vilka modeller som känns bra, de kommer ju ofta med olika specar men samma "skal". SSD (anpassa storlek efter behov), minst 8gb i ram, gärna 16. Intel core i3 eller ännu hellre i5. Högre skärmupplösning gör mycket för helheten men kanske inte nödvändigt...

Själv lade jag 14000 på en laptop för ca 7 år sedan och fördelen är att jag kan använda den fortfarande idag till det jag vill (lite spel och dylikt) och antagligen ett par år framåt till. Främst pga bra byggkvalitet skulle jag säga.

Tack för svar!

Har en bra bärbar här hemma, så jag är egentligen inte i behov av någon dyr där jag håller till i verkstan, vill som sagt bara kunna surfa lite på KS och Google Classroom där jag kan lägga upp bilder och text i lärlingsboken!
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Skillnaderna på 128 och 256 GB minne innebär att du i praktiken får mer än dubbelt så stort minne. Windows 10 t.ex tar runt 20gb tror jag och då får du i runda slängar 100 GB disponibelt minne på en 128 GB SSD och runt 230 GB disponibelt på en 256 GB SSD.

Tänker du spara många (några hundratal) högupplösta bilder på datorn skulle jag kört på en 256 GB SSD (eller den mindre och en extern hårddisk). Annars så är bra upplösning alltid trevligt och om du behöver mer utrymme till bilder kan du alltid köpa till en extern hårddisk så jag hade i det fallet prioriterat en högre upplösning.

Jag skulle i utifrån din beskrivning prioritera enligt följande:
1) Mer RAM och bättre processor skulle jag fokusera mest på då det gör mycket för upplevelsen i termer av snabbhet.
2) I andra hand skulle jag kolla på skärmupplösningen (gör en del för den visuella upplevelsen).
3) I tredje hand utrymmet på datorn - storleken på SSD/Flash (du kan alltid köpa till en extern hårddisk för att spara dina filer på, om du ändå inte tänker installera många program på datorn).
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Skillnaderna på 128 och 256 GB minne innebär att du i praktiken får mer än dubbelt så stort minne. Windows 10 t.ex tar runt 20gb tror jag och då får du i runda slängar 100 GB disponibelt minne på en 128 GB SSD och runt 230 GB disponibelt på en 256 GB SSD.

Tänker du spara många (några hundratal) högupplösta bilder på datorn skulle jag kört på en 256 GB SSD (eller den mindre och en extern hårddisk). Annars så är bra upplösning alltid trevligt och om du behöver mer utrymme till bilder kan du alltid köpa till en extern hårddisk så jag hade i det fallet prioriterat en högre upplösning.

Jag skulle i utifrån din beskrivning prioritera enligt följande:
1) Mer RAM och bättre processor skulle jag fokusera mest på då det gör mycket för upplevelsen i termer av snabbhet.
2) I andra hand skulle jag kolla på skärmupplösningen (gör en del för den visuella upplevelsen).
3) I tredje hand utrymmet på datorn - storleken på SSD/Flash (du kan alltid köpa till en extern hårddisk för att spara dina filer på, om du ändå inte tänker installera många program på datorn).

Tack för svar!

OK..matnyttigt info jag fick, hur är det med Processorhastigheten, är det stor skillnad på 1.1Ghz vs 1.8-2Ghz?!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kanske nåt att kika på oxå. HDD 500 GB (RAM 4 men du kan uppgradera om/när det skulle behövas, som du säger så behöver du en extra dator)
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/hp-255-g5-w4m84ea/236296.8908/


Tack för tipset!

Men då är denna ingen Flash/SSD, men det kanske man inte behöver! Är som sagt dålig på datorer så jag vet inte skillnaden på Flash/SSD och Hårddisk (mekanisk/hybrid) dessvärre!

241678B1-50C9-45F4-9B47-EA61697CF255.jpeg
429CE5A3-AF41-4940-8BCE-DF592FBEDEB7.jpeg
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Som en del vet så har jag valt att utbilda mig inom traditionell fönsterrenovering! Jag går som lärling hos en mycket trevlig snubbe som är mycket kunnig, jag känner mig ganska så lyckligt lottad för tillfället!

Hade en gammal Sony Vaio som jag hade tänkt att använda, men när jag skulle starta igång den så var det något som hade gett upp, så det känns som ingen idé att lägga pengarna på en dator från 2008-2009!

Då jag bara behöver kunna lägga upp bilder och skriva lite fakta om bilderna via ett google program som heter Google Classroom så behöver den inte kosta skjortan, då jag skall ha den i verkstaden där det är lite dammigt etc!

Kan relativt mycket om lite av varje, men när det kommer till datorer så är jag helt ställd dessvärre! Har varit ute på prisjakt och kollat runt, tänkte lägga mig ganska så lågt i pris, runt 4000kr, känns som att det borde räcka för det den skall användas till! Är det stor skillnad på Flash/SSD-storlek 128 kontra 256?! Är det bättre och lägga pengarna på skärmupplösningen 1920x1080 än 1366x768?!

Jag hoppas att det finns några som har tid och lust att hjälpa mig att hitta en dator som jag blir nöjd med, om man nu kan bli det med tanke på priset!

Tack på förhand!

Mvh // Affe

Länk till datorerna jag tittar på!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php...16778,4363947,4462813,4177197,4423295,4411964

Dessa två har jag fastnat för!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4462813

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4316778
Det låter som att en vanlig Ipad skulle duga. Bilder lagras vanligen inte på en hårddisk längre. Använd dropbox eller annan gratis molnfunktion. Acer har jag fruktansvärt dålig erfarenhet med allt från produkt, mjukvara till support. https://www.apple.com/se/ipad/compare/ Den som kostar 3995 kr på 9.7" kanske räcker. Då ingår inbyggd kamera. Har du bara tillgång till wi-fi så tror jag den blir utmärkt. Retinaskärmen är knivskarp och detaljrik. Den används mycket av studenter på universiteten för att läsa digitala böcker de lånat på biblioteken.
 
Köp en Mac så får du en dator som funkar och som du slipper köpa antivirusprogram till och pula med. Bättre att lägga tiden på det man är duktig på.
 

JB_XII

Rolex
Som en del vet så har jag valt att utbilda mig inom traditionell fönsterrenovering! Jag går som lärling hos en mycket trevlig snubbe som är mycket kunnig, jag känner mig ganska så lyckligt lottad för tillfället!

Hade en gammal Sony Vaio som jag hade tänkt att använda, men när jag skulle starta igång den så var det något som hade gett upp, så det känns som ingen idé att lägga pengarna på en dator från 2008-2009!

Då jag bara behöver kunna lägga upp bilder och skriva lite fakta om bilderna via ett google program som heter Google Classroom så behöver den inte kosta skjortan, då jag skall ha den i verkstaden där det är lite dammigt etc!

Kan relativt mycket om lite av varje, men när det kommer till datorer så är jag helt ställd dessvärre! Har varit ute på prisjakt och kollat runt, tänkte lägga mig ganska så lågt i pris, runt 4000kr, känns som att det borde räcka för det den skall användas till! Är det stor skillnad på Flash/SSD-storlek 128 kontra 256?! Är det bättre och lägga pengarna på skärmupplösningen 1920x1080 än 1366x768?!

Jag hoppas att det finns några som har tid och lust att hjälpa mig att hitta en dator som jag blir nöjd med, om man nu kan bli det med tanke på priset!

Tack på förhand!

Mvh // Affe

Länk till datorerna jag tittar på!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php...16778,4363947,4462813,4177197,4423295,4411964

Dessa två har jag fastnat för!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4462813

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4316778


Hej Affe,

Känns bra att du har en förfrågan som jag kan hjälpa dig med. Efter allt du bidrar med till forumet så är det alltid kul att kunna ge tillbaks.

Ingen av de två du länkade till hade ja tagit.
Det du vill åt, för dina behov, är en bra processor, SSD disk (gärna 256), 4-6 GB minne och ett okej grafikkort.
Samt så vill du ha en smidig och lätt laptop, ingen stor klump.
Upplösningen spelar inte så stor roll, de flesta har 1920x1080, tänk mer på storleken på skärmen då. Jag skulle säga 14-15" är bra.

Skulle personligen slagit till på denna istället:

https://www.inet.se/produkt/1961455/lenovo-ideapad-320-14-i3-6gb-256gb-ssd

Bra mycket mer prestanda för endast en tusing mer.

Har du fler frågor så hojta till :)

Med vänlig hälsning, Johan
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det låter som att en vanlig Ipad skulle duga. Bilder lagras vanligen inte på en hårddisk längre. Använd dropbox eller annan gratis molnfunktion. Acer har jag fruktansvärt dålig erfarenhet med allt från produkt, mjukvara till support. https://www.apple.com/se/ipad/compare/ Den som kostar 3995 kr på 9.7" kanske räcker. Då ingår inbyggd kamera. Har du bara tillgång till wi-fi så tror jag den blir utmärkt. Retinaskärmen är knivskarp och detaljrik. Den används mycket av studenter på universiteten för att läsa digitala böcker de lånat på biblioteken.

Tack för svar!

Var lite inne på en sådan, men jag har en gammal D80 som jag har släpat dit som jag tar bilder med, den passar bättre till det jag håller på med när det kommer till bilder! sen känns det tarvligare och jobba med en dator mot Google Claasroom.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Köp en Mac så får du en dator som funkar och som du slipper köpa antivirusprogram till och pula med. Bättre att lägga tiden på det man är duktig på.

Haha...så är det väl, men jag är van med PC så en mac känns inte som ett alternativ dessvärre, är bakvända mot PC om du förstår vad jag menar ;):D!
 

Hugii

Audemars
Tack för tipset!

Men då är denna ingen Flash/SSD, men det kanske man inte behöver! Är som sagt dålig på datorer så jag vet inte skillnaden på Flash/SSD och Hårddisk (mekanisk/hybrid) dessvärre!
Flash eller HDD... samma skit tycker jag. Flash är mer en chip (tänk dig minnet i mobiltelefoner eller USB minne). Flash är helt tyst och kanske mer tålig, men tanken med en dator är inte att slänga den eller slå med hammaren. :)
Det är kanske som att jämföra ETA vs Valjoux och allt man är ute efter en klocka som är billig men fungera.

Den jag länkade till var är lättare och billigare samtidigt som du får mer lagringsutrymme.
 

JB_XII

Rolex
Flash eller HDD... samma skit tycker jag. Flash är mer en chip (tänk dig minnet i mobiltelefoner eller USB minne). Flash är helt tyst och kanske mer tålig, men tanken med en dator är inte att slänga den eller slå med hammaren. :)
Det är kanske som att jämföra ETA vs Valjoux och allt du är ute efter en dator som är billig men fungera.

Den jag länkade till var är lättare och billigare samtidigt som du får mer lagringsutrymme.

Tycker du har helt fel här. All form av uppstart och laddningstid är som natt och dag om du jämför ssd mot hdd. Överföring av bilder och annan filhantering blir och långsammare med en tradtionell hdd. Skulle aldrig råda någon att köpa en dator utan ssd i dagens läge.

Edit från mitt senaste inlägg. Observera att du får 6GB RAM med 2166 mhz vilket är stor skillnad från de övriga med 1600 mhz. Särskilt om du ska jobba med bilder.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hej Affe,

Känns bra att du har en förfrågan som jag kan hjälpa dig med. Efter allt du bidrar med till forumet så är det alltid kul att kunna ge tillbaks.

Ingen av de två du länkade till hade ja tagit.
Det du vill åt, för dina behov, är en bra processor, SSD disk (gärna 256), 4-6 GB minne och ett okej grafikkort.
Samt så vill du ha en smidig och lätt laptop, ingen stor klump.
Upplösningen spelar inte så stor roll, de flesta har 1920x1080, tänk mer på storleken på skärmen då. Jag skulle säga 14-15" är bra.

Skulle personligen slagit till på denna istället:

https://www.inet.se/produkt/1961455/lenovo-ideapad-320-14-i3-6gb-256gb-ssd

Bra mycket mer prestanda för endast en tusing mer.

Har du fler frågor så hojta till :)

Med vänlig hälsning, Johan


Stort TACK för svar!

Hm...la precis en order på denna! Gjorde det strax innan du svarade dessvärre!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4483134
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hej Affe,

Känns bra att du har en förfrågan som jag kan hjälpa dig med. Efter allt du bidrar med till forumet så är det alltid kul att kunna ge tillbaks.

Ingen av de två du länkade till hade ja tagit.
Det du vill åt, för dina behov, är en bra processor, SSD disk (gärna 256), 4-6 GB minne och ett okej grafikkort.
Samt så vill du ha en smidig och lätt laptop, ingen stor klump.
Upplösningen spelar inte så stor roll, de flesta har 1920x1080, tänk mer på storleken på skärmen då. Jag skulle säga 14-15" är bra.

Skulle personligen slagit till på denna istället:

https://www.inet.se/produkt/1961455/lenovo-ideapad-320-14-i3-6gb-256gb-ssd

Bra mycket mer prestanda för endast en tusing mer.

Har du fler frågor så hojta till :)

Med vänlig hälsning, Johan


Men jag ska ha dig i minnet nästa gång @JB_XII jag behöver en riktigt bra dator!
 

JB_XII

Rolex
Stort TACK för svar!

Hm...la precis en order på denna! Gjorde det strax innan du svarade dessvärre!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4483134


Jag tror du kommer uppleva den som seg/långsam. Beroende på vad man har för preferenser. För 1500:- så får du:

- snabbare processor (inte bara 0.4 GHz mer, utan det är intels 7:e generations processor mot deras 6:e som sitter i den du beställde)

- 2 GB mer RAM, som troligen är av den snabbare arten

- 128 GB mer lagringsutrymme, du kommer bli förvånad hur snabbt det äts upp. Särskilt med bilder.

- Bättre grafikkort, intels 620 istället för deras 520. Ingen jätteskillnad, men när det kommer till bilder så är det en faktor.

Mina 2 cents :)

Edit: skall inte säga seg/långsam eftersom jag varken har testat datorn själv eller vet något om dina erfarenheter :) Bara ren spekulation.
 
Senast ändrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag tror du kommer uppleva den som seg/långsam. Beroende på vad man har för preferenser. För 1500:- så får du:

- snabbare processor (inte bara 0.4 GHz mer, utan det är intels 7:e generations processor mot deras 6:e som sitter i den du beställde)

- 2 GB mer RAM, som troligen är av den snabbare arten

- 128 GB mer lagringsutrymme, du kommer bli förvånad hur snabbt det äts upp. Särskilt med bilder.

- Bättre grafikkort, intels 620 istället för deras 520. Ingen jätteskillnad, men när det kommer till bilder så är det en faktor.

Mina 2 cents :)

Bra att du säger dina 2 cents, dock så kommer jag inte ha tid att sitta och surfa etc, vart 14 dag så skall jag uppdatera lärlingsboken, så jag är inte jätte kräsen, men du menar att det är jätte stor skillnad på den du länkade till och den jag köpte! Hm...nu fick jag lite ågren, ska man häva köpet eller gilla läget?!
 
Senast ändrad:

JB_XII

Rolex
Bra att du säger dina 2 cents, dock så kommer jag inte ha tid att sitta och surfa etc, vart 14 dag så skall jag uppdatera lärlingsboken, så jag är inte jätte kräsen, men du menar att det är jätte stor skillnad på den du länkade till och den jag köpte! Hm...fick jag lite ågren, ska man häva köpet eller gilla läget?!

Precis vad jag inte ville att du skulle känna. Ville nog bara belysa vad du skulle få för de där 1500:- extra.

Men om vi säger så här... den jag länkade till är inte 40% bättre än den du beställt. Så procentuellt mot priset så känner du inte den skillnaden.

Det jag menar är väl att det finns en undre gräns av prestanda för att man skall uppleva produkten som snabb och bra.
Och vi seglar väl där emellan på bägge alternativen :)
 

JB_XII

Rolex
@Affe
Skall du bara gå in där var 14:e dag och skriva lite i google samt surfa lite KS så tror jag inte det är så viktigt kanske.
Trodde kanske du skulle jobba mer i den med bilder och annat.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
@Affe
Skall du bara gå in där var 14:e dag och skriva lite i google samt surfa lite KS så tror jag inte det är så viktigt kanske.
Trodde kanske du skulle jobba mer i den med bilder och annat.

Nope...den är bara tillför att logga in på Google Classroom och lägga in bilder och text var 14:e dag som sagt, men visst vill man ha bra grejer, men nu känns det lite bättre, Hahaha ;)! Gör jag det som du skriver så har jag min stationära dator hemma till det, men den har några år på nacken även den, så det är kanske dags att uppdatera den... Jag återkommer när det blir aktuellt :cigar:!
 
Haha...så är det väl, men jag är van med PC så en mac känns inte som ett alternativ dessvärre, är bakvända mot PC om du förstår vad jag menar ;):D!
Ah så du köpte en pc, tyckte du skrev dator!? ;)
Hoppas det blir bra i alla fall, jag ger pc-folk macar dagarna i ända och efter en vecka så undrar de varför de någonsin haft PC. Lycka till med fönstren!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Ah så du köpte en pc, tyckte du skrev dator!? ;)
Hoppas det blir bra i alla fall, jag ger pc-folk macar dagarna i ända och efter en vecka så undrar de varför de någonsin haft PC. Lycka till med fönstren!

Haha...säger Los Tantos också, hon jobbar med MAC så hon är frälst son fean! Men jag är för gammalmodig för att byta till något annat då jag använt PC hela livet!

Stort tack, det kommer att bli bra med fönsterrenoveringen, två år kommer att gå garanterat fört :p!
 

JB_XII

Rolex
Nope...den är bara tillför att logga in på Google Classroom och lägga in bilder och text var 14:e dag som sagt, men visst vill man ha bra grejer, men nu känns det lite bättre, Hahaha ;)! Gör jag det som du skriver så har jag min stationära dator hemma till det, men den har några år på nacken även den, så det är kanske dags att uppdatera den... Jag återkommer när det blir aktuellt :cigar:!

Låter fint :)
Fortsatt trevlig söndagskväll!
 
Topp