• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver tips inför den första "riktiga" klockan!

DennisJ

Friends of KS
Hej!
Tänkte börja med att säga att efter att ha varit en aktiv läsare här på forumet har jag nu skapat ett konto och det här är mitt första inlägg!

Som rubriken säger så är jag sugen på att köpa min första ordentliga klocka och skulle nu behöva ha lite tips och råd inför detta. Vad jag tycker har jag letat runt ganska mycket och kommit fram till dessa kandidater:

Certina DS Action Diver
http://www.certina.com/sites/defaul...images/C013.407.11.051.00_0.png?itok=OGVqSC54

Victorinox Alliance Chrono
http://g.nordstromimage.com/imagegallery/store/product/Large/0/_6376200.

Jag kan inte bestämma mig om vilken jag gillar mest eller varför, men har ändå lyckas komma fram till lite för och nackdelar med båda. Certinan känns bättre eftersom den finns med automatiskt urverk, inte för att det spelar någon roll egentligen men en automat är alltid en automat helt enkelt. Victorinox klockan lockar i sin tur mer för att den är en kronograf, vilket jag alltid varit svag för, och för att den känns stiligare.

Så det jag vill ha tips om nu är vilken klocka ni anser vara det bästa valet och varför! Ni får självklart ge andra tips om ni anser att det finns bättre alternativ eller ställa frågor om det är något mer ni känner att ni vill veta! :)
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Skulle ha valt certinan själv. Trevlig design. Dock tycker jag båda alternativen är lite för stora. Båda är väl 42/43mm? Har du testat dom?
 

Fredgusta

Panerai
Mitt första svar skulle vara att ta certinan :D. Inget slår en automatare och dessutom har den bra med lum, vilket kronografen verkar ha dåligt av. Dessutom är certinan vattentät till 200m (du kan bada och dyka hur du vill med den i både hav och sjöar), kronografen är vattentät till 100m (enbart poolbadning för den). Fråga även dig själv om du verkligen kommer använda kronografens tidtagarfunktioner.

Jag har inte den bästa kollen men är inte certina enklare att serva också?
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Först och främst - välkommen hit. :)
Av de två du väljer mellan tycker jag att certinan är mest tilltalande.
Jag antar att din budget är i höjd med dessa klockor vilket kanske begränsar nyköp något, men vintage är fantastiskt. Där finns mycket kul att hämta.
Till exempel kan du typ få en gammal Seiko 6105 "apocalypse".
1003_002-690x555.jpg
 

M021

Rolex
2-Faktor
GIllar Certina, ligger varmt om hjärtat då det var min första "riktiga" klocka.
 

DennisJ

Friends of KS
Tack för alla svar! Lutar mer mot Certinan hos er verkar det som och jag har lite samma känsla för tillfället! Ska ta en sväng på stan och testa båda varianterna i veckan tänkte jag.

Skulle ha valt certinan själv. Trevlig design. Dock tycker jag båda alternativen är lite för stora. Båda är väl 42/43mm? Har du testat dom?
Jag har testat Victorinox modellen och tycker inte den känns speciellt stor så storleken är rätt.

Mitt första svar skulle vara att ta certinan :D. Inget slår en automatare och dessutom har den bra med lum, vilket kronografen verkar ha dåligt av. Dessutom är certinan vattentät till 200m (du kan bada och dyka hur du vill med den i både hav och sjöar), kronografen är vattentät till 100m (enbart poolbadning för den). Fråga även dig själv om du verkligen kommer använda kronografens tidtagarfunktioner.

Jag har inte den bästa kollen men är inte certina enklare att serva också?
Det är sant, kanske bättre att ha den ordentligt vattentät så man slipper oroa sig. Kommer med största sannolikhet väldigt sällan använda alla funktioner i kronografen utan de tycker jag bara är snygga detaljer i uret!Q

Först och främst - välkommen hit. :)
Av de två du väljer mellan tycker jag att certinan är mest tilltalande.
Jag antar att din budget är i höjd med dessa klockor vilket kanske begränsar nyköp något, men vintage är fantastiskt. Där finns mycket kul att hämta.
Till exempel kan du typ få en gammal Seiko 6105 "apocalypse".
Tack, efter alla de här svaren känns det som ett väldigt bra beslut att öppna konto här!
Ja, budgeten ligger på max 10 000 som det ser ut nu. Absolut en fin klocka du tipsar om men det tilltalar mig inte på samma sätt som de andra gör.

Skulle också valt Certinan av dessa två, den tilltalar mig mer. Men även finfina Seiko Sumo finns i samma härad om du gillar dykarstuket. http://www.amazon.com/SEIKO-ProspEx-diver-scuba-SBDC001/dp/B000R3JYB6
Tack för tipset, ska kika på den!
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Tack, efter alla de här svaren känns det som ett väldigt bra beslut att öppna konto här!
Ja, budgeten ligger på max 10 000 som det ser ut nu. Absolut en fin klocka du tipsar om men det tilltalar mig inte på samma sätt som de andra gör.
Ville bara glänta lite på vintage-dörren åt dig. Du är välkommen till den avdelningen lite senare. :)
 
Topp