• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Behöver tips inför köp av Omega Speedmaster 3210.50, 3220.50 eller 3520.50

Hej på er!

Jag behöver lite tips och råd av er!
Har ett tag tittat och funderat på att köpa en Omega Speedmaster. Modellerna som intresserar mig är 3210.50 Date, 3220.50 Day-Date och 3520.50 Mark 40 Triple Date . Klockan skall ha svart bezel samt länk.

Ja, jag vet att det inte är en riktig Speedmaster osv. Men mitt val hamnade på dessa två modeller pga storlek (har smala handleder), Inköps prIs samt eventuell servicekostnad.

Vad har ni för erfarenheter av ovanstående? Vilken av dessa bör jag välja och i så fall varför?

Senast ändrad:
Hej på er!

Jag behöver lite tips och råd av er!
Har ett tag tittat och funderat på att köpa en Omega Speedmaster Reduced. Modellerna som intresserar mig är 3210.50 Date, 3220.50 Day-Date och 3520.50 Mark 40 Triple Date . Klockan skall ha svart bezel samt länk.

Ja, jag vet att det inte är en riktig Speedmaster osv. Men mitt val hamnade på dessa två modeller pga storlek (har smala handleder), Inköps prIs samt eventuell servicekostnad.

Vad har ni för erfarenheter av ovanstående? Vilken av dessa bör jag välja och i så fall varför?
De är väl modeller som inte är en Speedy Pro men som inte är Reduced? :) Reduced är ju en specifik modell, men det finns andra också. Hur stora handleder har du?

Jag har själv kollat en del på mk40 triple calendar, för att den har så knäpp tavla. Verket i den är ett Omega 1150/1151 som i princip är Valjoux 7751. Robust verk.

Det är alltså denna klocka jag menar:
IMG_2321.jpg

Jag tycker den är helball, men man kanske tröttnar på den.
Annars är ett safe, men kanske lite tråkigt i jämförelse, val en speedmaster First omega in space på 39,7mm men ingen länk tyvärr:
DSC_4108.jpg

Jag tror samtliga speedy date och mk40 är bra val, kan fås till relativt bra pengar men enda frågetecknet är om du vill flippa klockan. Automatiska speedmasters kan vara svårsålda, iaf härm

Finns automatiska speedmaster både med 7750 versioner ( 7750;7751 osv ) samt 2892a2 .
2892an är å ena sidan möjligtvis ett lite finare verk eller åtminstone rasslar det inte lika mycket från rotorn som 7750 men å andra sidan är 2892 krångligare att serva då verket inte är gjort för att plockas isär på samma sätt enligt de urmakare jag brukar anlita så jag skulle nog välja en med 7750 i någon form ..

Har aldrig haft några problem att sälja/byta bort automatiska speedmaster men det beror nog mest på att jag hittat bra ex med box osv i lägre prisspannet (12-16k ) och sålt dem i samma prisspann ungefär

Finns automatiska speedmaster både med 7750 versioner ( 7750;7751 osv ) samt 2892a2 .
2892an är å ena sidan möjligtvis ett lite finare verk eller åtminstone rasslar det inte lika mycket från rotorn som 7750 men å andra sidan är 2892 krångligare att serva då verket inte är gjort för att plockas isär på samma sätt enligt de urmakare jag brukar anlita så jag skulle nog välja en med 7750 i någon form ..

Har aldrig haft några problem att sälja/byta bort automatiska speedmaster men det beror nog mest på att jag hittat bra ex med box osv i lägre prisspannet (12-16k ) och sålt dem i samma prisspann ungefär
Låter bra. Känner mig övertygad om att det är en Speedmaster med 7750/7751 som jag skall ha. Uppskattar också prisbilden som du uppger.

Tillbaka
Topp