• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Behöver tips och råd inför köp av vintage Omega

Tjena,

Har under ett längre tid varit sugen på att köpa en Vintage Omega klocka. Mer specifikt så är jag ute efter en kostymklocka i guld med en ren urtavla utan datumvisare. Se bild nedan för exempel. Har dock några frågor som jag gärna skulle vilja få besvarade och känns utan tvekan som kunskapen finns här!

1. Vad bör jag tänka på vid köp av vintage Omega generellt?
2. Vad är skillnaden på Omega Seamaster, De Ville och Geneve? (Känns som vanliga modeller när man kollar vintage, kanske har missat någon)
3. Ska jag välja 14k eller 18k karat? Är guldpläterade klockor Original från Omega eller har de lagts på i efterhand?
4. Känns som vissa urtavlor har kraftig Patina, medans andra inte har det. Vad beror det på?
5. Vad är det som gör vissa vintage omega mer värdefulla än andra? Prisbilderna på de jag har kollat på skiljer från 5-15k

Tack på förhand
Watchstudent

490201166_eab886f5-9350-426c-83a7-73b5985c688e.jpg

På fråga ett skulle jag säga att om du vill ha en kostym klocka så köp en i bra skick, inte så mycket patina utan som Knut i Antikrundan säger: skicket, skicket, skicket! Jag stör mig på skavanker när det gäller dressklockor.

Hej,

För dina första två frågor rekommenderar jag att du kollar kanalen ”Omega Enthusiast” på YouTube. Om jag inte minns fel finns det videos om precis dessa frågor.

Kolla även första inlägget av @URsinne i denna tråd:
Thread 'Om "värdering"; bra att veta när man frågar -Vad är den värd?'
https://klocksnack.se/threads/om-värdering-bra-att-veta-när-man-frågar-vad-är-den-värd.124314/

Övriga frågor finns det de på forumet som kan hjälpa dig med mer än vad jag kan.
Tack så mycket för bra tips. Ska kolla youtube videosen och läsa blogg inlägget!

På fråga ett skulle jag säga att om du vill ha en kostym klocka så köp en i bra skick, inte så mycket patina utan som Knut i Antikrundan säger: skicket, skicket, skicket! Jag stör mig på skavanker när det gäller dressklockor.
Jag har gått i dom tankebanorna. Känns som det är elegantare med en urtavla utan patina i mitt tycke. Vet du vad det är som gör att vissa urtavlor får Patina och andra inte?

Nä, vet inte så mycket om det. Tror att fukt ställer till det, kan komma in via kronan. Luft givetvis reagerar med tavlan och ibland lossnar lysmassa från visare och index. Finns kunskap på forumet helt klart, även om det är semesterläge just nu.

Nä, vet inte så mycket om det. Tror att fukt ställer till det, kan komma in via kronan. Luft givetvis reagerar med tavlan och ibland lossnar lysmassa från visare och index. Finns kunskap på forumet helt klart, även om det är semesterläge just nu.
Tavellacken tror jag också spelar in. Vill minnas att jag läst om användning av olika kvalitéer/sorter av lack för snarlika modeller. Olika känsliga för UV?

Delar uppfattning att en dressklocka känns som den bör va ganska clean. Sen finns det ju patina som inte stör utan snarare tillför..

Tjena,

Har under ett längre tid varit sugen på att köpa en Vintage Omega klocka. Mer specifikt så är jag ute efter en kostymklocka i guld med en ren urtavla utan datumvisare. Se bild nedan för exempel. Har dock några frågor som jag gärna skulle vilja få besvarade och känns utan tvekan som kunskapen finns här!

1. Vad bör jag tänka på vid köp av vintage Omega generellt?
2. Vad är skillnaden på Omega Seamaster, De Ville och Geneve? (Känns som vanliga modeller när man kollar vintage, kanske har missat någon)
3. Ska jag välja 14k eller 18k karat? Är guldpläterade klockor Original från Omega eller har de lagts på i efterhand?
4. Känns som vissa urtavlor har kraftig Patina, medans andra inte har det. Vad beror det på?
5. Vad är det som gör vissa vintage omega mer värdefulla än andra? Prisbilderna på de jag har kollat på skiljer från 5-15k

Tack på förhand
Watchstudent

490201166_eab886f5-9350-426c-83a7-73b5985c688e.jpg
Man kan guldplätera i efterhand, men det är nog inte så vanligt utan de flesta är väl original från fabriken. En boett stämplad 14- eller 18k är guld raktigenom. Guldpläterade klockor är generellt mycket billigare än en boett i solitt guld, högre karat = dyrare. Ja guld kostar helt enkelt 😉

Många ogillar guldpläterat eftersom det kan skavas bort och se lite ovackert ut. En nackdel med guld är väl att materialet tenderar att vara mjukt och kan därför vara känsligt för viss sorts påverkan, typ hårdare smällar.

Tillbaka
Topp