• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Behöver tips om Kronograf

Tjena!
Jag har ganska nyligen kommit in i klockornas värld och har de senaste två månaderna fått upp intresset för klockor med kronograf. Just nu har jag två st klockor från Orient, en dykare och en lite mer dressad. Båda två har svart/mörk urtavla så är nu sugen på en ljusare/vit urtavla. Tycker om de japanska urmakarna men skulle gärna vilja he en schweizisk klocka också.
Men jag har inte oändligt med resurser så till så lågt pris som möjligt är att föredra.

Sammanfattningsvis det här är det jag letar efter:
- Schweizisk klocka med kronograf
- Gärna med Tachymeter runt urtavlan
- Vit/ljus urtavla
- Max pris 6000kr
- Den får gärna ha brut läder armband, (inget krav, man kan alltid byta)

Jag har tittat runt lite främst på Tissot, Certina mfl lite "billigare" schweizisk märken. Men kan inte ta något beslut.
Tacksam för förslag om ni vet några klockor som uppfyller mina krav.

Btw, förlåt om jag låter som en nybörjare, för det är jag

Nu blir jag motsträvig direkt. Varför inte en mekanisk vintagekronograf från Japan istället? Då kan du få en riktigt fin klocka för 6k.
Jo, såklart. Men han har ju redan två Orient? Vintage är inte för alla, men har du något konkret förslag som TS kan slå till på? Såg en Seiko Pogue på K&S idag, men den är såld nu tyvärr. 3500:-

Jo, såklart. Men han har ju redan två Orient? Vintage är inte för alla, men har du något konkret förslag som TS kan slå till på? Såg en Seiko Pogue på K&S idag, men den är såld nu tyvärr. 3500:-
Det lät ju onödigt billigt!
Exempelvis en Pogue såklart. Valfri SEIKO 6139 eller SEIKO 6138 med ljus tavla skulle göra susen. Eller en exempelvis en Citizen Bullhead, finns ju massvis med modeller.

Med den budgeten så skulle jag också sikta på något japanskt. För några tusenlappar till finns det begagnat men ändå modernare chronisar från Sinn och Longines

Det lät ju onödigt billigt!
Exempelvis en Pogue såklart. Valfri SEIKO 6139 eller SEIKO 6138 med ljus tavla skulle göra susen. Eller en exempelvis en Citizen Bullhead, finns ju massvis med modeller.
Tack för förslagen, gillar verkligen Seikos 6138, men är ändå inte helt övertygad dock. Får kolla lite mer.

Tack för svar, gillar utseendet men glömde skriva att jag är ute efter ett automatiskt verk. Inte Quartz tyvärr. Tack ändå

Kan ju säga som såhär att förvänta dig inte att du får en automatisk chrono från ett av dom dära "swiss made" företagen för 6 pap som är nytt.. (går att hitta men oftast inget kul att ha i längden)
Du kanske kan hitta en ny certina för mellan 7-10 pap via nätet ...

MEN man tröttnar oftast rätt fort på tex en vanlig certina eller en tissot när man hönger här inne för mycket..

Spara å köp tex en sinn !

Tack för svar, gillar utseendet men glömde skriva att jag är ute efter ett automatiskt verk. Inte Quartz tyvärr. Tack ändå
För 6k skulle jag vara försiktig och göra ordentlig hemläxa innan jag köpte en ny, mekanisk, kronograf. Beg/vintage är en annan sak. Men om du sträcker budgeten lite kan du få en Tissot PRC200 kronograf. Annars är det Japanskt som gäller.
Lås inte dig på mekaniskt bara, kvarts är inte dumt och du kan få mer klocka för pengarna om du siktar på en kvartskronograf.

Tillbaka
Topp