• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver tips på en all-roundklocka (Har en SKX007 idag)

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Hej allihopa,
Ny medlem här efter att ha läst sedan en tid tillbaka.
Skulle uppskatta lite tips inför nästa klockköp:

Bakgrund:
Jag har en Seiko SKX007 på NATO sedan något halvår tillbaka. Dessförinnan hade jag en större Swatch-krono + en G-Shock, men sålde båda till fördel för en 3-hands-diver för att ha som en enda klocka.
Jag är ingen dykare eller ens snorklare, däremot jobbar jag inom blåljus och behöver därför en slitstark, enkel 3-handsklocka med bra lume. SKX007 är jag egentligen nöjd med, men problemet är att jag tycker att den är en aning för liten samt att den är lite väl mycket diver för min smak. Dessutom kan jag inte "dressa upp" den när det behövs just nu då jag bara har den på NATO-band, samt att den är lite väl diver för det ändamålet.
Den såg mycket större ut på bilder på nätet samt om man går strikt efter specifikationerna på pappret, men den bärs ju mycket mindre på handleden. Sen tycker jag att jag nästan vill skippa en divers-bezel på min nästa klocka, då jag aldrig använder den varken på jobbet eller privat. Dessutom har jag tröttnat på de runda inläggen på 5,10,20 etc. minuterna.

Jag vill alltså hellre ha större urtavla och lite tunnare bezel än en fet sådan. En mer maskulin militärinspirerad klocka likt t ex Vostok-Europé (http://www.klockor.nu/vostokeurope-expedition-north-pole-automatic-line-5955195s-p-26781.html) alternativt Sinn (https://klocksnack.se/threads/recension-sinn-556-i.8765).
Jag gillar verkligen utseendet på Vostok-Europé-klockorna. Problemet tror jag kan vara att den är för stor.. Svårt att hitta bra bilder på nätet på wristshots på de klockorna också.
Storleksmässigt vill jag ju bara ha snäppet över SKX007, men helst ingen jumboklocka på handleden heller. Sinn ligger kanske lite väl över min budget, tänkte lägga på sin höjd 5000 kr (därför jag valde Seiko från början, mycket klocka för pengarna).

Jag vill helst ha dels stållänk och dels gummiband att växla med, så en med drilled lugs kanske är att föredra? Jag känner att även om NATO är bekvämt så är det inte optimalt ur renlighetssynpunkt.. Det suger åt sig blod, svett och tårar :)

Så... sammanfattad kravspec:
* Rund klocka, lite diver/militärstuk men ändå dressmöjligheter. Inga kantiga/oktagon former etc.
* Minst 42mm exkl. krona, och helst inte över 45mm.
* Automatisk/quartz spelar mindre roll.. Hellre en quartz än en dålig automatisk. Seiko SKX007's auto är jag t ex nöjd med, men helst inget som håller tiden sämre än så, så jag inte behöver ställa om varje vecka med flera minuter.
* Stållänk, helst 22mm bredd + helst drilled lugs för enkelt utbyte till gummiband.
* Lume i klass med åtminstone SKX007.
* 3-hands. Ingen kronograf eller digital.
* Max 5000 kr.

Så... kom gärna med förslag om ni har några :)

Tack så länge
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hej allihopa,
Ny medlem här efter att ha läst sedan en tid tillbaka.
Skulle uppskatta lite tips inför nästa klockköp:

Bakgrund:
Jag har en Seiko SKX007 på NATO sedan något halvår tillbaka. Dessförinnan hade jag en större Swatch-krono + en G-Shock, men sålde båda till fördel för en 3-hands-diver för att ha som en enda klocka.
Jag är ingen dykare eller ens snorklare, däremot jobbar jag inom blåljus och behöver därför en slitstark, enkel 3-handsklocka med bra lume. SKX007 är jag egentligen nöjd med, men problemet är att jag tycker att den är en aning för liten samt att den är lite väl mycket diver för min smak. Dessutom kan jag inte "dressa upp" den när det behövs just nu då jag bara har den på NATO-band, samt att den är lite väl diver för det ändamålet.
Den såg mycket större ut på bilder på nätet samt om man går strikt efter specifikationerna på pappret, men den bärs ju mycket mindre på handleden. Sen tycker jag att jag nästan vill skippa en divers-bezel på min nästa klocka, då jag aldrig använder den varken på jobbet eller privat. Dessutom har jag tröttnat på de runda inläggen på 5,10,20 etc. minuterna.

Jag vill alltså hellre ha större urtavla och lite tunnare bezel än en fet sådan. En mer maskulin militärinspirerad klocka likt t ex Vostok-Europé (http://www.klockor.nu/vostokeurope-expedition-north-pole-automatic-line-5955195s-p-26781.html) alternativt Sinn (https://klocksnack.se/threads/recension-sinn-556-i.8765).
Jag gillar verkligen utseendet på Vostok-Europé-klockorna. Problemet tror jag kan vara att den är för stor.. Svårt att hitta bra bilder på nätet på wristshots på de klockorna också.
Storleksmässigt vill jag ju bara ha snäppet över SKX007, men helst ingen jumboklocka på handleden heller. Sinn ligger kanske lite väl över min budget, tänkte lägga på sin höjd 5000 kr (därför jag valde Seiko från början, mycket klocka för pengarna).

Jag vill helst ha dels stållänk och dels gummiband att växla med, så en med drilled lugs kanske är att föredra? Jag känner att även om NATO är bekvämt så är det inte optimalt ur renlighetssynpunkt.. Det suger åt sig blod, svett och tårar :)

Så... sammanfattad kravspec:
* Rund klocka, lite diver/militärstuk men ändå dressmöjligheter. Inga kantiga/oktagon former etc.
* Minst 42mm exkl. krona, och helst inte över 45mm.
* Automatisk/quartz spelar mindre roll.. Hellre en quartz än en dålig automatisk. Seiko SKX007's auto är jag t ex nöjd med, men helst inget som håller tiden sämre än så, så jag inte behöver ställa om varje vecka med flera minuter.
* Stållänk, helst 22mm bredd + helst drilled lugs för enkelt utbyte till gummiband.
* Lume i klass med åtminstone SKX007.
* 3-hands. Ingen kronograf eller digital.
* Max 5000 kr.

Så... kom gärna med förslag om ni har några :)

Tack så länge
För 5000 kr bör det finnas en del Longines, Tissot och Certina värda att se över.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Citizen PTM

Titan har aldrig riktigt varit min grej, men det är nog väldigt praktiskt om man vill ha en stor klocka i jobbet som inte väger ett tonn. Släng på ett gas gas bones strap, så är du hemma.
PM08.JPG



Eller en BM6400
Promasterblack3.jpg


Eller självklart valfri lum tec. Finns med både automat och kvartsverk. Kvartsverk är ju bra om man måste brottas med buset.

M55 http://www.lum-tec-watches.net/M-Series/M-Quartz/M-Quartz-M55
M_Quartz_M55_8-600x600.jpg
 

m_s

Patek
2-Faktor
Kan varmt lägga min röst på Certina Action Diver också, en kanonfin klocka till ett bra pris som är slitstark och pålitlig!
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Tipsar som jag alltid gör i dessa frågor om traser klockor. Kolla på urtid.com där finns lite olika traser modeller, både divers och andra.

Sedan finns det en tråd under recensions delen skriven av nån som kallar sig Bushido. Han hade världens längsta "tips om beater tråd" för ett tag sedan. Det slutade med att han köpte traser och han skrev en recension om den.

Ha det.

Edit: glömde skriva, du sa du jobbade inom blåljus. Är du brandman har Ball gjort jävligt snygga klockor som de kallar fireman, lite dyrare än du tänkt dig men snygga.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Om du gillar din Seiko så finns det massvis med bra allround i form av SNZ-modellerna, in på watchhubs och kika runt lite! :)
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Tack för alla svar!
Gällande Certina divern, så känner jag att den är för lik SKX007'an jag har idag, vill ju helst bort från just den designen. Verkar vara en kanonklocka ändå!
Är högst osäker på Vostok-Europé. Gillar designen skarpt men deras modeller verkar vara på tok för stora.
Traser-klockorna ser lite väl plastiga ut (förutom någon enstaka modell, som jag inte riktigt gillade ändå), och lite väl militäriska för att kunna köra dressat med kanske.

Har även tittat på Seiko SNZG15, som jag tycker är stilren och schysst, dock kanske på gränsen till för liten fortfarande. Den var billig, men däremot måste jag isåfall komplettera med en schysst stållänk + gummi.
Känns som att mina två hetaste kandidater just nu är:

http://lum-tec.se/sv/m-quartz-gmt/m60.html
http://lum-tec.se/sv/m-quartz/m55.html
Verkar vara riktig killer-lume (alltid roligt, även fast jag sällan är instängd i total mörker :)) samt att man får med 3 olika band (läder, gummi, stål) att växla med och företaget i sig har jag läst mycket gott om. Dessutom är det inte helt fel att designen påminner lite om drömklockan Panerai Luminor.

Någon som vågar förklara de viktigaste skillnaderna på M55 och M60 (länkarna ovan) för mig? Förutom endast 500 kr i skillnad så är det massa tekniska beteckningar på materialen. Värt att köra på den dyrare?
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Om Panerai är drömklockan så lägg inga 5000kr nu på nån beater. Spara pengar tills du kan köpa drömklockan å så fortsätter du med seikon som beater alt lägger några hundra spänn på en g-shock så länge.
Allt för många (mig själv inräknad) har lagt pengar på "fel" klocka när vi borde varit coola och sparat till det man verkligen vill ha.
Lessons learned.
 
Topp