• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver vägledning

lowe

Breitling
Hej,
som ny på forumet sträcker jag ut en hand i hopp om att någon skall ta den och hjälpa mig med det svåra beslutet att välja ngt nytt att ha på armen.
idag har jag bara en klocka, en Fortis B-42 Balck-Black. en rolig och lite udda pjäs, men som inte alls fungerar för mer dressade tillfällen.
här om dagen så satt ajg och kollade runt lite och fastnade för Omega Speedmaster 323.30.40.40.04.001, sjukt snygg både med stållänk och med textilbandet. problemet är att jag tycker den känns liten när man har den på armen, behöver något som mäter minst 42mm, gärna åt det lite sportigare hållet. fast den behöver ändå fungera till en kostym.
jag vet att denna inte är lätt, men någon där ute kanske vet något som liknar eller har helt andra förslag från märken jag förbisett eller inte känner till sedan tidigare. maxtaket för detta köp är runt 35k.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Du kan inte ha en dressare som mäter minst 42 mm, eller ska du ha den runt fotleden ;-)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

lowe

Breitling
haha, så kan man ju också se det. men med mina handleder tycer jag en 38 eller 40mm boett ser lite tanigt ut.
behöver inte nödvändigtvis vara renodlad derr klocka, kan vara sportig, åt dress hållet. ska funka till kostym, men behöver inte funka med frack. :)
 

AndyK

Cartier
Har du kollat Certina DS 1 kronograf (C006.414.11.051.01). Den tycker jag funkar även när man ska vara lite uppklädd.
 

lowe

Breitling
DS 1 var klart ett kul alternativ, framförallt gillar jag att det dyker upp billigare alternativ :)

en beg Speedy kan ju klart vara intressant ist för en ny, ska kolla det spåret närmre.

några andra roliga alternativ?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Varför behöver du en på minst 42 mm? Hur stora handleder har du egentligen?

Det är som sagt en fråga om åsikter, men jag har svårt att se varför det måste vara så stort?

Ofta när folk "måste" ha så stora klockor, så känns det som att man nånstans missuppfattat det hela. Minns en tråd på rolexforums, där en kille med vanliga handleder tyckte att en Rolex Milgauss såg för liten ut. Han bar vanligen en 50mm breitling som såg ut som en stekpanna på handleden.

Ett annat exempel var den amerikanske herren som provade ett par relativt stora chinos bredvid mig inne på Jcrew i new york. Hans flickvän frågade "Visst är dom för tajta?", varpå jag smågarvade lite och svarade att det tycker jag verkligen inte. Kvinnan tittade då frågande på mig och svarade "Ni är från europa va? Då gills det inte"
 

lowe

Breitling
hahaha, låter som om att jag kanske borde skaffa en billigare variant på 38-40mm och känna mig för. :)
 

Rber

Audemars
2-Faktor
vaniljglass skrev:
Ett annat exempel var den amerikanske herren som provade ett par relativt stora chinos bredvid mig inne på Jcrew i new york. Hans flickvän frågade "Visst är dom för tajta?", varpå jag smågarvade lite och svarade att det tycker jag verkligen inte. Kvinnan tittade då frågande på mig och svarade "Ni är från europa va? Då gills det inte"
Haha, känner igen det. Har en amerikansk utbytesstudent i min klass just nu. Han ser så jäkla "typiskt amerikansk" ut och kör såklart beiga chinos. Vi kom in på ämnet och han påstod "slimfit", jag påstod 3 storlekar för stora och nått så in i helvete vida.
 

max

Dancing Queen
Många av oss är det som har börjat i tron om att det behövs en +42-klocka, men när du fått känna efter lite tror jag att du kommer känna mer och mer att 39-42 ofta är ganska trevliga storlekar, men det är såklart en smaksak.
Kanske skulle starta med en longines legend diver, den är 42 så har du något att vänja dig vid. Får en beggad för runt 10-11kkr och är en bra allroundklocka.
Har du råd med en fin tudor sub/snowflake om 40mm också att testa :)
Eller så provar du en rolex sub, storleken som står på pappren säger egentligen inte så mycket viewtopic.php?f=4&t=4781

Skall jag ge ett tips med lite mer ansvar och hjärna skulle jag säga att du borde surfa klockor, läsa, prova, gå på gtg, surfa mer och sen när du ändrat dig tusen ggr och börjar känna att du har landat och vet vad du egentligen söker, då köper du... men hur kul är det? :D
Kontentan är iaf att smaken brukar svänga väldigt första tiden i klockträsket, och köp inte enbart på internetbilder, klockor ser ofta väldigt olika ut från wristshot till verklighet.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
max skrev:
Många av oss är det som har börjat i tron om att det behövs en +42-klocka, men när du fått känna efter lite tror jag att du kommer känna mer och mer att 39-42 ofta är ganska trevliga storlekar, men det är såklart en smaksak.
Kanske skulle starta med en longines legend diver, den är 42 så har du något att vänja dig vid. Får en beggad för runt 10-11kkr och är en bra allroundklocka.
Har du råd med en fin tudor sub/snowflake om 40mm också att testa :)
Eller så provar du en rolex sub, storleken som står på pappren säger egentligen inte så mycket viewtopic.php?f=4&t=4781

Skall jag ge ett tips med lite mer ansvar och hjärna skulle jag säga att du borde surfa klockor, läsa, prova, gå på gtg, surfa mer och sen när du ändrat dig tusen ggr och börjar känna att du har landat och vet vad du egentligen söker, då köper du... men hur kul är det? :D
Kontentan är iaf att smaken brukar svänga väldigt första tiden i klockträsket, och köp inte enbart på internetbilder, klockor ser ofta väldigt olika ut från wristshot till verklighet.

+1
 

jabla

Sarlacc
lowe skrev:
haha, så kan man ju också se det. men med mina handleder tycer jag en 38 eller 40mm boett ser lite tanigt ut.
behöver inte nödvändigtvis vara renodlad derr klocka, kan vara sportig, åt dress hållet. ska funka till kostym, men behöver inte funka med frack. :)

Till frack har man fickur :shock:
 

JayJay

Rolex
En dressare på 42mm blir alldeles för stor tycker jag. Dressur har ofta väldigt tunna glasringar, vilket ger en stor urtavla. Kika på Exempelvis Nomos så förstår du vad jag menar. Om man ändå vill ha något stort och dressigt så tycker jag att sk "marine chronometer" hyllningar är ett bra val. Ex på sådana är Kemmner Marine, Stowa, Tourby, dornblüth und sohn (då är vi i den högre änden av din budget).
Har själv haft Kemmnern ett tag men sålde den just för att urtavlan var för stor.

Mvh
 

JayJay

Rolex
Itson skrev:
Om du skall testa något lite billigare som är under 42mm så kan ju den nya Orient Star DV02002B som mäter 40mm vara ett trevligt alternativ. Liknar t.ex. Seiko:s GS. http://yeomanseiko.com/2013/02/26/orient-star-standard-date-model-dv02002b/ (svart), http://yeomanorient.wordpress.com/2013/03/17/some-cellphone-pictures-orient-star-dv02003w/ (vit).

Tycker dem där är fina... men dem faller platt i o m att den där länken satts dit. Tyvärr. Annars mkt prisvärda.
 

lowe

Breitling
JayJay skrev:
En dressare på 42mm blir alldeles för stor tycker jag. Dressur har ofta väldigt tunna glasringar, vilket ger en stor urtavla. Kika på Exempelvis Nomos så förstår du vad jag menar. Om man ändå vill ha något stort och dressigt så tycker jag att sk "marine chronometer" hyllningar är ett bra val. Ex på sådana är Kemmner Marine, Stowa, Tourby, dornblüth und sohn (då är vi i den högre änden av din budget).
Har själv haft Kemmnern ett tag men sålde den just för att urtavlan var för stor.

Mvh

Kemmner Marine var ju riktigt snygg! men vart kan man se/köpa en? jag hitta i princip inget när jag googlar.
 

JayJay

Rolex
lowe skrev:
JayJay skrev:
En dressare på 42mm blir alldeles för stor tycker jag. Dressur har ofta väldigt tunna glasringar, vilket ger en stor urtavla. Kika på Exempelvis Nomos så förstår du vad jag menar. Om man ändå vill ha något stort och dressigt så tycker jag att sk "marine chronometer" hyllningar är ett bra val. Ex på sådana är Kemmner Marine, Stowa, Tourby, dornblüth und sohn (då är vi i den högre änden av din budget).
Har själv haft Kemmnern ett tag men sålde den just för att urtavlan var för stor.

Mvh

Kemmner Marine var ju riktigt snygg! men vart kan man se/köpa en? jag hitta i princip inget när jag googlar.

Precis som Jonte skriver så säljer tillverkaren själv över ebay och kallar sig erkahund. Värt att poängtera är att det handlar om tyska ebay (ebay.de). Roland är väldigt bra att ha att göra med och har han inte det du söker till salu för tillfället så tillverkar han på förfrågan. Det kan dock ta lite tid, upp till ett par månader faktiskt. Han kan engelska men om du kontaktar honom på tyska så är det ett plus. En annan fördel med att handla av honom direkt är att det blir billigare. Även när du specialbeställer så behöver du inte betala förens varan är färdigställd.

mvh
 

JayJay

Rolex
Vill du göra det ännu lättare för dig så surfar du in på urtid.com klickar på fabrikatet ARCHIMEDE och modellen deck watch.
 

AndyK

Cartier
Topp