• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behövs winder?

JoeMix

Breitling
2-Faktor
Ni som kan automatiska ur, ETA, Sellitta m.fl. Jag har två ur, en med ETA 2824 och en 2892. I dagsläget har jag ingen winder utan den som inte används ligger i en låda. Kan urverket påverkas negativt om det under perioder av ca 2-4 veckor ligger utan att blivit uppdraget? Är det värt att köpa en winder?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nej. I själva verket håller du nog liv i den längre än att ha klockan gående i en winder konstant (större mekaniskt slitage). Har du igång klockan var 2-4:e vecka så håller du ju igång oljorna i verket som då inte åldras lika illa som konstant stillastående.

Någon urmakare får gärna korrigera och läxa upp mig om jag är helt fel ute.
 
Ni som kan automatiska ur, ETA, Sellitta m.fl. Jag har två ur, en med ETA 2824 och en 2892. I dagsläget har jag ingen winder utan den som inte används ligger i en låda. Kan urverket påverkas negativt om det under perioder av ca 2-4 veckor ligger utan att blivit uppdraget? Är det värt att köpa en winder?

Du vill ju inte gärna ägna måndag morgon till att ställa månfasen, right?
 

Oniel

Panerai
Kör inte winder för har läst någonstans samma som ovan nämner att det är bättre för klockan att inte ha winder. Men om ni har bättre tips så dela gärna med er :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Dessutom är det nördigt med en winder!
Nördigt? Vi är väl inga nördar här? ;)

Grymt bra förklarat i länken!
Jag hittade även detta på rolexforums.com:

I have been asked this many times and I think I have the "best" answer.
Scenario 1: You do not put it on a winder, the watch needs to be manually set every time. Depending on time in storage, oils can coagulate, dry up and require service over time.
Scenario 2: You keep it on a winder, you rarely ever have to change the date and time and the oils are constantly being used. You are also putting 100 times the wear on the moving parts, gears, spring, etc.. than if you wear the watch only a couple of days a week.
Service time for either may be the same as one way uses the oils and the other way coagulates the oils.
The difference between these two scenarios is that you are putting unnecessary wear and tear on the movement and these parts cannot last forever. I personally would rather NOT use a winder and deal with the inconvenience of setting the time and/or date once a week rather than foot the inevitable repair bill to replace parts that have been worn dues to 24/7 use.

The best scenario for me is to wear the watch at least once a week or two to keep the fluids from coagulating, keep the moving parts moving but, not wearing them out from constant operation.
Short Answer for me: NO WINDER.
 

Psykel

Patek
Jag har ingen winder (än), men om jag hade en skulle jag använda den typ såhär:
Bär en klocka några dagar, dags för byte. Kvällen innan ställer jag tid och datum på inbytaren och sätter den i windern, så den är redo att köra nästa morgon.
Skulle låta den tidigare klockan ligga tills det är dags för den igen. Skulle alltså inte ha en konstant i windern.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Om jag inte ska använda klockan på länge, typ en månad eller så, så skulle jag sätta windern på en timer som hoppar igång en gång i veckan.
Den skulle då få gå någon eller några timmar. Jag tror det skulle räcka för att inte slita onödigt mycket på klockan. Oljorna skulle inte heller hinna koagulera.
Jag använder klockorna oftare än så och behöver därför inte någon winder. :)
 
Topp