• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behandla läder?

SPW

Cartier
Hej! Har sökt runt men inte hittat nåt vettigt. Jag har ett par band som ser lite ”torra” och trista ut. Nån som har nåt husmorsknep som får dem att få en härlig lyster, nån handkräm eller nåt?;)
 

AlbinN

Breitling
Lite OT men jag har ett läderarmband som är riktigt snyggt.
Men det luktar "lumpen", ni vet den där doften man hade på precis allt och som hela förrådet stank utav.
Finns det nån som har erfarenhet av detta och i så fall, hur får man det att framkalla lite mindre minnen av en halvgalen löjtnant som skriker på en kl 6 på morgonen.
Med andra ord, hur får jag bort lukten, (har fått lägga armbandet i garaget för att slippa stinka ner garderoben)?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tror att expertisen finns här så jag skjuter in en OT-fråga: Hur krymper man läder bäst?
Gäller ett vanligt armband (inte klockarmband).
 

SPW

Cartier
Väntar på ett sånt här härligt svar - använd Santa Marias tacosås, alla har det hemma och det får alla band att se ut som nya:p.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Väntar på ett sånt här härligt svar - använd Santa Marias tacosås, alla har det hemma och det får alla band att se ut som nya:p.
Beror helt på vad du är ute efter, bara återfetta kan man ta olivolja. Ger dock ingen speciell yta. Ytglans är förövrigt svår att få till iom att man böjer bandet så vax är sådär. Annars kan du ta nästan vad som helst. Beror också på hur dyrt bandet är, dvs hur safe du vill vara.
 

SPW

Cartier
Beror helt på vad du är ute efter, bara återfetta kan man ta olivolja. Ger dock ingen speciell yta. Ytglans är förövrigt svår att få till iom att man böjer bandet så vax är sådär. Annars kan du ta nästan vad som helst. Beror också på hur dyrt bandet är, dvs hur safe du vill vara.
Okej, ja rätt dyrt om jag ska köpa nytt. Fick rådet att tvätta det med en baby whipe, efter det blev det lite torrt liksom...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Okej, ja rätt dyrt om jag ska köpa nytt. Fick rådet att tvätta det med en baby whipe, efter det blev det lite torrt liksom...
Har du bild? Jag har kört en neutral handkräm till mycket, men det tränger inte in djupt och det är mycket vatten i dem. Läderbalsam är väl den produkt jag känner känns mest relevant annars om man skall handla i butik. Men beror på läder.
 

SPW

Cartier
Har du bild? Jag har kört en neutral handkräm till mycket, men det tränger inte in djupt och det är mycket vatten i dem. Läderbalsam är väl den produkt jag känner känns mest relevant annars om man skall handla i butik. Men beror på läder.
Ok, skickar gärna en bild. Vars?:)
 

SPW

Cartier
52E81763-4320-41BD-A34F-13C5A89B6050.jpeg
 

jabla

Sarlacc
Lite OT men jag har ett läderarmband som är riktigt snyggt.
Men det luktar "lumpen", ni vet den där doften man hade på precis allt och som hela förrådet stank utav.
Finns det nån som har erfarenhet av detta och i så fall, hur får man det att framkalla lite mindre minnen av en halvgalen löjtnant som skriker på en kl 6 på morgonen.
Med andra ord, hur får jag bort lukten, (har fått lägga armbandet i garaget för att slippa stinka ner garderoben)?
Prova att lägga det i frysen några dagar.
 
Lite OT men jag har ett läderarmband som är riktigt snyggt.
Men det luktar "lumpen", ni vet den där doften man hade på precis allt och som hela förrådet stank utav.
Finns det nån som har erfarenhet av detta och i så fall, hur får man det att framkalla lite mindre minnen av en halvgalen löjtnant som skriker på en kl 6 på morgonen.
Med andra ord, hur får jag bort lukten, (har fått lägga armbandet i garaget för att slippa stinka ner garderoben)?
Den där doften går inte att få bort. Jag testade allt på en gasmaskväska, inklusive köra den i ozon. Den låg sedan ute på balkongen en hel vinter och doften var kvar ändå.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Intressant frågeställning, funderar mer på hur man ska behandla nya band för att de ska hålla ett tag. typ Hirsch kalv.

Fö skulle ja vilja kalla ovan lukt för stank istället för doft :D
 

Husse

Patek
Fan... Då blir det retur på det.
Tack för hjälpen.
Lädervål skulle jag testat, ytterst lite vatten i en disksvamp, jobba upp ett fint skum, tvätta bandet noga, låt torka sakta.
Sedan tar du minkolja, ser ut som en mjuk gulvit pasta/kräm massera in det med fingrarna, låt värmen i händerna göra halva jobbet. Ljust skinn blir lite mörkare, naturligtvis.
Fungerar på det mesta, nubuck, ja, har inte testat på mocca!
Vi har använt detta på ridsport och chaps, samt helskodda ridbyxor, på skinnband i bokhyllan och på armband (renskinn) och klockarmband!
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Miniderm, funkar det på ungar så lär inte något band/läder dö av det.
Funkar grymt bra.
Smörj på MYCKET, lägg i plastpåse och försegla, vänta 24h.
Torka av alt vänta ytterligare 24h.
Viktigt att rengöra bandet innan!!
 
  • Like
Reactions: SPW
Topp