• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behov av hjälp, identifiera vintageur!

Vattenmannen

Breitling
Hallå klockgänget!
Enligt en ganska vanlig modell gjorde vi en rensning nyligen hos mina föräldrar och i samband med det upptäcktes en del gobitar: en gammal Omega herrur, och ett antal damur: Oris, Arcadia, Certina samt en no-name manuell damklocka.

Jag har försökt googla runt om vilka referenser det är på dessa och från vilka år de är men det har inte varit helt lätt. Omegan ska jag ta med till en urmakare för att se om den går att få igång och då lär jag få veta mer om den men med damuren skulle jag uppskatta all hjälp jag kan få. Vad tror ni detta kan vara för referenser och från vilket år tror ni de är? (ber om ursäkt för bildkvaliten, ännu ny på denna typ av fotografering)
DSC_0841.JPG
DSC_0841.JPG
DSC_0833.JPG
DSC_0835.JPG
DSC_0829.JPG
DSC_0830.JPG
DSC_0827.JPG
DSC_0826.JPG
DSC_0823.JPG
DSC_0824.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Inte alltid lätt att datera damur då de ofta höll designen under många år men vi kan försöka.

Certinan ser ut att vara sent 40- till tidigt 50-tal men det skall finna ett serienummer antingen bak på locket eller insidan locket.

Omegan är förmodligen sent 50-tal och här finns det ett serienummer på själva urverket som daterar den..

Din Oris ser ut att vara ett litet herrur från 30- till tidigt 40-tal och om du mäter diametern (utan krona) på boetten så brukar man säga att om den är 28 mm eller bredare så är det ett herrur.

Arcadia är från sent 10- till mitten av 20-tal men inget märke jag träffat på, är dock en lite finare modell med dubbel sänkt urtavla.

Den omärkta klockan ser ut att vara från tiden precis före första världskriget.
 

Vattenmannen

Breitling
Inte alltid lätt att datera damur då de ofta höll designen under många år men vi kan försöka.

Certinan ser ut att vara sent 40- till tidigt 50-tal men det skall finna ett serienummer antingen bak på locket eller insidan locket.

Omegan är förmodligen sent 50-tal och här finns det ett serienummer på själva urverket som daterar den..

Din Oris ser ut att vara ett litet herrur från 30- till tidigt 40-tal och om du mäter diametern (utan krona) på boetten så brukar man säga att om den är 28 mm eller bredare så är det ett herrur.

Arcadia är från sent 10- till mitten av 20-tal men inget märke jag träffat på, är dock en lite finare modell med dubbel sänkt urtavla.

Den omärkta klockan ser ut att vara från tiden precis före första världskriget.
Suveränt! Tack för ditt svar! Jag hittade en nummerserie på Certina så ska kolla vidare på den, och sen tänkte jag successivt ta med mig dem till en urmakare för att se över urverken. Tänkte börja med Omegan då det är den jag är mest sugen på själv :)
Vad jag förstår är Farfars klocka i Stockholm en bra utmakare för denna typ av klockor, eller kan du rekommendera någon annan i Stockholmsområdet?
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag vet faktiskt inte då jag gör allt själv. :)

Dock är det inte värt att lägga ner pengar på dem då det kostar bra mycket mer än vad klockorna är värda utan det är bara om du vill använda någon av dem och då är det som en driftkostnad.
 
Topp