• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bell & Ross Bomber Regulateur men vintage ryssare eller liknande?

Zee

Cartier
Bell-Ross-WWII-Bomber-Regulator-Watch-5.jpg


Gillar stora sekundvisaren, snygg bezel, urtuffa spännen, färgerna. Bell & Ross Bomber Regulateur är stencool, men ganska dyr för mig (tycker inte den är värd 50.000kr). Jag hade hellre sett en rysk Raketa/Vostok eller likande som man kunde hittat på ebay för en spottstyver med rätt patina. Finns det i liknande utförande som B&R Bomber Regulateur? Finns det andra (design-)kopior på Regulateur:en?
Har ni några tips?

Detta är den som kommer närmast av gammelryssarna, men det är ganska långt ifrån..
img_0861.jpg



Jag gillar den där känslan av att uret är ett (flyg-)instrument snarare än en tidtagare..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Blir ett lite svårt uppdrag då B&R är en hommage till en äkta bombtimer som denna:

BiUMWsgBmkKGrHqIH-CwEsK6LghiMBLOS3d.jpg

Ryssen ovan är ju något av en kopia på ett tyskt flygar/navigatörsur, sk Beobachtungsuhr, och är galet stor.

laco-beobachtungsuhr-.jpg


Så därför har jag lite svårt att hjälpa till då dessa designer är rätt udda. Finns mindre militärur som är tooliga osv men ser inget framför mig.
 

Zee

Cartier
Mm, en Raketa 24h är också lite ditåt. Men vågar man köpa en sån, funkar de "bra"? Är de pålitliga?
polar_bear_black_enl.jpg


raketa13.jpg


raketa-2623-24h-pilot-nos--e345d24d.jpg

Den sista (Poljot) är rätt ball med röd sekundvisare.
 

solex

Omega
Mm, en Raketa 24h är också lite ditåt. Men vågar man köpa en sån, funkar de "bra"? Är de pålitliga?
Ryska klockor är faktiska pålitliga och robusta, däremot har de häftiga/annorlunda urtavlor och boetts designer, trots pris klassnivå är flesta lägre än schweiziska klockor och även japanska klockor med tanken på de har haft enorm marknad och inte betalar mycket för reklam, de billiga prisen för ryska klockor är inte konstiga. Ryska urverk påminner en hel del om Tyska urverk och vissa modeller kopierar urverk från Eta...med alarm o.s.v..;)
 
  • Like
Reactions: Zee

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Zee

Cartier
Söker du någon som är gammalt eller går det bra med nytt? Finns många moderna välbyggda varianter av dessa B-uhr.
Egentligen vill jag ha ett gammalt automatiskt vintage-ur med patina, men de är ganska dyra..

Vilka nya varianter finns det, som du känner till?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Mm, en Raketa 24h är också lite ditåt. Men vågar man köpa en sån, funkar de "bra"? Är de pålitliga?
polar_bear_black_enl.jpg


raketa13.jpg


raketa-2623-24h-pilot-nos--e345d24d.jpg

Den sista (Poljot) är rätt ball med röd sekundvisare.

Zee!
Även den undre är en Raketa! Texten är "pilot" men märket under är Raketas logga! Många av Raketas klockor funkar - med tanke på priset förvånansvärt bra. Det finns mängder med olika varianter och tavelbyte med olika visare hit och dit. Den undre ser dock ytterst tveksam ut!
 
Topp