• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bemötanade hos återförsäljare

Jibe

Cartier
Tänkte skriva av mig efter en händelse hos en återförsäljare, är inte en konspirationsteoretiker men känner mig väldigt illa bemött.

Var i England i dagarna med en kompis, naturligtvis gick vi in och kollade på klockor. Mappin & Webb, en av de finare återförsäljarna i England och även hovleverantör. Min kompis, runt 40-45 år, var ute efter en GMT Master. Vi gick in, vakten låste dörren och vi satte oss ner.

Väl inne fick vi hjälp av en säljare. Jag berättade att min kompis var intresserad av en GMT Master främst. Säljaren svarar att de är "out of stock", och att alla professionella Rolex modeller är slut för tillfället. Jahapp, så vi fick inte känna på en sån. Frågar därefter om en Explorer II, min kompis vill nämligen ha en GMT funktion. Säljaren (en kvinna om det gör någon skillnad) säger att Explorer:n är mycket större än GMTn, 4 mm bredare säger hon direkt och att den inte skulle passa honom. Jag är ingen expert, men lite kan jag ändå om klockor, och att säljaren skulle påstå att en Explorer II är 4 mm bredare än en GMT Master var bara absurt. Detta kan tolkas som:

i) Säljaren på en av Englands finare återförsäljare är så pass okunnig att hon påstår att en Explorer är 4 mm bredare än en GMT, vilket jag finner väldigt otroligt
ii) Säljaren ville verkligen undvika att låta oss känna på en klocka

Jag frågar henne, är du verkligen säker på att den är så pass bredare? Frågar även om vilket ref hon pratar om. Hon blir lite nervös och säger "Well I dont know that off the top of my head", hämtar Rolex katalogen och säger att hon hade fel. Väldigt märkligt tyckte jag.

Jag ville inte verka desperat så jag frågade inte om att få känna på en annan dinka. Säljaren säger att om vi är intresserade av en GMT så får vi skriva upp oss på en lista (tydligen var den listan väldigt lång..) och så kontaktar de oss när de får in dem. Vi tackar för oss, säger att vi ska avvakta och går ut. Vakten öppnar den låsta dörren. Hela händelsen tog mindre än 10 minuter.

Väldigt märklig upplevelse måste jag säga.
Hur befogat är det att säga att vi blev diskriminerade?
Skulle vi bli annorlunda bemötta om vi var klädda lite finare? IMO så var vi respektabelt klädda. Inte kostym och finskor dock.
Har någon av er varit med om något liknande?
Är de kanske trötta på folk som bara kommer in och känner på klockor och sedan inte köper?
Brukar ni tänka på hur ni är klädda när ni ska köpa något liknande? Absolut ska man inte ha mjukis vid ett sådant tillfälle... men så var vi inte klädda ju.

Måste även säga att det är en rätt konstig bransch, där säljaren aldrig kan utesluta att köparen inte ska råna stället. Blir som en barriär för bra kundbemötande. Kundbemötandet i vårt fall var mycket dåligt. Läste förresten i tidigare tråd om bemötandet i Sverige och det verkar vara helt annorlunda.
 

Apansson

Torpare
Såhär blir jag behandlad på Nymans i Stockholm tyvärr, trots respektabla kläder, dock verkar de inte tro att en 22-åring har råd med någonting alls och vill bara bli av med en. Trist trist. Kanske är enskilda säljare också, man vet ju aldrig.
 

MBx

Cartier
Ja, lite av en kulturkrock. Vi kanske borde ha tänkt mer på kläderna. Mycket möjligt att det är annorlunda i England.

Det är nog liknande i Tyskland, Schweiz, Finland etc. Jag skull nog säga att det bara är i Sverige man kan gå till en "finare" butik i Foppatofflor och tro att man får "full service".

Jag har till vardags inte särskilt märkvärdiga kläder utan en udda kavaj och välputsade skor. I Stockholms jaktbutiker har jag alltid blivit väl bemött men min jaktkompis som kommer i jeans och sneakers vägrar att gå tillbaka till några av dem på grund av bemötandet. (För den som inte vet håller jaktvapen och klockor en liknande prisbild; från instegsmodeller kring 20k kr till oändlighet.)

/M
 

Jibe

Cartier
Oavsett kläder ska en säljare alltid behandla en potentiell kund som, just det, en kund. Löjligt och kasst. Hade jag varit hennes chef hade hon inte haft jobbet kvar.

Jag håller med, hon är kanske inte lämplig som säljare med tanke på att hon eventuellt ljög rätt upp i vårt ansikte, men det kanske är företagets policy, att "out of stock" är ett standard svar för "icke-potentiella kunder", hur absurt det än är.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
hmm... lång kölista. Trött säljare kanske inte var sugen på att förlänga den. Men självklart ska man bli behandlad väl ändå. Kan man tycka.

Har varit med om riktigt bra service de gångerna jag har varit i London. Fick även tips och vägbeskrivning på andra butiker trots att de inte hade just det märket jag var ute efter (Panerai). Iofs då var jag klädd som en turist (kamera, shorts och blommig skjorta) en härlig varm sommar med panamahatt. Kanske har betydelse. :)

Kom och tänka på denna situationen när rån nämndes:
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Såhär blir jag behandlad på Nymans i Stockholm tyvärr, trots respektabla kläder, dock verkar de inte tro att en 22-åring har råd med någonting alls och vill bara bli av med en. Trist trist. Kanske är enskilda säljare också, man vet ju aldrig.

Tråkigt... Jag själv, som är 19 år, har alltid fått gott bemötande. Säljare är också människor, dålig dag är möjligt.
 

PP5712

Breitling
I Sverige absolut, i England är det dock annorlunda, som att ta en resa 40 år tillbaka i tiden.


Jag tror snarare på otur att de träffade på en för dagen ginig försäljare.
I somras besökte jag åtta Patek-återförsäljare i London och trots att jag var iklädd blåjeans och svettig T-shirt så fick jag ett otroligt vänligt och bra bemötande.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Jag tror snarare på otur att de träffade på en för dagen ginig försäljare.
I somras besökte jag åtta Patek-återförsäljare i London och trots att jag var iklädd blåjeans och svettig T-shirt så fick jag ett otroligt vänligt och bra bemötande.
Givetvis generaliserar jag ganska friskt men dom lever fortfarande i något slags efterkrigstöcken där borta.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Trist att bli illa behandlad oavsett hur man ser ut (ja, om man inte ser ut och luktar som en lodis, då kanske man kan ha lite förståelse)
 

Emil

Cartier
Idag kan mer eller mindre vem som helst traska in och köpa en klocka för +20" om man bara har sparat lite. detta vet även de flesta säljarna som har lite bakom pannbenet, men flertalet utav de svenska butiker tycker jag är bra över lag. De Engelska Londonbutikerna jag besökte nyligen var allt städat och ordnat, nästan lite övertrevliga och serviceinriktade och då traskade jag ändå in i jeans och kängor.
Många skriker "dålig service" till höger och vänster och i många fall så är det säkert befogat, problemet är att dagens Svensson kräver hög service (jag syftar inte på TS nu, utan rent överlag).
 

PP5712

Breitling
Givetvis generaliserar jag ganska friskt men dom lever fortfarande i något slags efterkrigstöcken där borta.


Självklart förstår jag att du generaliserar och jag är själv ganska trött på den "Londonistiska" snobbismen som råder runt Oxford Street.

Men trots det så har jag blivit mer illa bemött när jag "klockcruisat" i Stockholm (och jag ler i mjugg över hur mycket pengar Bo Berggren förlorat på mig för sitt trista bemötande).
 

Akeapp

Breitling
Embassy i Luzern - perfekt bemötande och service, inklusive espresso o chokladpralin oavsett om det var en dyrare eller billigare klocka som var på G.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Självklart förstår jag att du generaliserar och jag är själv ganska trött på den "Londonistiska" snobbismen som råder runt Oxford Street.

Men trots det så har jag blivit mer illa bemött när jag "klockcruisat" i Stockholm (och jag ler i mjugg över hur mycket pengar Bo Berggren förlorat på mig för sitt trista bemötande).

Förhållandevis få kommentarer om den AD:n, konstigt med tanke på alla exklusiva märken de har.
 

carlanton

Audemars
Det kan man lugnt säga, att dom fortfarande har två kranar (en med iskallt vatten och en med kokhett) i sina handfat är också helt ofattbart. Men det är klart engreppsblandaren kom ju typ -72 så den kanske slår igenom där snart.

Nya lägenheter har faktiskt engreppsblandare...

Jag får alltid bra service i London, trots att jag ser ut som en luffare och har långt hår. Stålrolex är alltid slut i "centrum" men åker man ut till köpcentrumen utanför Oxford Street finns det.

Hos mäklare och på bank är kostym mer eller mindre ett måste...
 

PP5712

Breitling
Förhållandevis få kommentarer om den AD:n, konstigt med tanke på alla exklusiva märken de har.


Det beror sannolikt på att det endast är fem minuters promenad till en annan exklusiv klockåterförsäljare där bemötandet är ohyggligt proffsigt oavsett hur du är klädd för dagen.... Jag *tror* att du har varit där.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Har hänt mig också. Att jag mötts av ointresse. Brukar vara uppriktig och säga att jag inte har något emot att ta mina pengar till en annan handlare...

... Men det händer sällan. Tvärt om brukar jag få ganska mycket tid av säljare, när jag gör mig aningens svårtillgänglig med fraser som:

"Idag vill jag bara titta, hoppas att det går bra."

Eller

"Nej, så mycket pengar vill jag inte spendera."

Eller

"Känner mig inte komfortabel med en dyr klocka på handleden."

Eller

"Har funderat lite över en [valfritt dyrt varumärke hos butiken] till min födelsedag, men jag vet inte..."

Verkar som om fraser som dessa, plus spelad tvekan lockar fram den riktige säljaren i säljaren. Den som ser utmaningen att sälja...:D

Oavsett hur det går, om det blir affär eller ej, så tar jag ofta i hand och tackar för hjälpen... Om jag fått bra service vill säga.

A
 
Topp