• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bemötande av butikspersonal

Jag har på senare tid börjat handla mer och mer hos exklusivare butiker, framförallt för jag gillar hur kläderna sitter och för att jag nu har råd till det.
Vad jag dock märkt är att bemötandet i dessa butiker känns lite kränkande (i brist på bättre ord). Ofta får jag intrycket av att jag inte hör hemma, eller att jag inte är tillräckligt fin för att handla där. Ibland känner man t.o.m ett "köpkrav" i luften.

En av butikerna jag handlade hos erbjöd enbart öppet köp om man explicit frågade efter det, varpå man fick diskutera fram ett datum som passade oss båda. Gjorde man inte det var det enbart bytesrätt som gällde. Är detta vanligt? Är det någon annan som känner igen sig?

Detta har mer och mer lett mig till att handla online, vilket i sin tur är lite besvärligt när inte storlekar blir rätt osv.

Hoppas jag inte trampar nån på tårna med denna tråd, ville bara ventilera lite.

Senast ändrad:
Jag kan bara hålla med, men jag förstår faktiskt inte varför det är så.

Det är skandalöst dåligt att man får sämre service och villkor om man köper en väska för 200kr på HM än om man köper en väska för 7000kr på något mer exklusivt ställe.

Exklusiva klockbutiker har alltid behandlat mig väl dock.

Vanligt att fysiska butiker enbart har bytesrätt, helt enligt lag. Handlar därför helst på internet, där det är lag på att få kunna returnera produkter.

Jag har på senare tid börjat handla mer och mer hos exklusivare butiker, framförallt för jag gillar hur kläderna sitter och för att jag nu har råd till det.
Vad jag dock märkt är att bemötandet i dessa butiker känns lite kränkande (i brist på bättre ord). Ofta får jag intrycket av att jag inte hör hemma, eller att jag inte är tillräckligt fin för att handla där. Ibland känner man t.o.m ett "köpkrav" i luften.

En av butikerna jag handlade hos erbjöd enbart öppet köp om man explicit frågade efter det, varpå man fick diskutera fram ett datum som passade oss båda. Gjorde man inte det var det enbart bytesrätt som gällde. Är detta vanligt? Är det någon annan som känner igen sig?

Detta har mer och mer lett mig till att handla online, vilket i sin tur är lite besvärligt när inte storlekar blir rätt osv.

Handlar man "premiumprodukter" och förväntar sig service förväntar man sig förmodligen oanvända varor. Returrätt är ett otyg för saker ej i förpackning. Vet du inte vad du vill ha så handla inte.

Nej, hade jag jobbat i en butik hade det förmodligen resulterat i en misshandlad kund rätt omgående.
.
Så du hade misshandlat en kund i en butik som säljer premium, intressant bemötande.
Jobbar du i butik? Delge gärna vilken då så fall

TS kände sig illa behandlad/bemött av butiks personalen av vad jag tolkar som personalens egna fördomar.
Till TS, skit i butiken, eller berätta för dem hur du känner. Jag checkar oftast in på nätet och provar i affär

.
Så du hade misshandlat en kund i en butik som säljer premium, intressant bemötande.
Jobbar du i butik? Delge gärna vilken då så fall

TS kände sig illa behandlad/bemött av butiks personalen av vad jag tolkar som personalens egna fördomar.
Till TS, skit i butiken, eller berätta för dem hur du känner. Jag checkar oftast in på nätet och provar i affär

Nej. Men eftersom människor är dumma i huvudet hade det funnits risk för handgemäng. Därför gör jag det inte heller. Typ vill byta använda varor. Vill byta varor köpta i andra butiker, i andra länder. Varor som inte säljs i Sverige osv. osv i all oändlighet.

Vad ska man som jobbandes i butik göra om folk känner sig kränkta av att gå in i en butik. Notera, inte specifikt min butik, utan bara av att gå in i en butik. Man kan bara förlora.

Nej. Men eftersom människor är dumma i huvudet hade det funnits risk för handgemäng. Därför gör jag det inte heller. Typ vill byta använda varor. Vill byta varor köpta i andra butiker, i andra länder. Varor som inte säljs i Sverige osv. osv i all oändlighet.

Vad ska man som jobbandes i butik göra om folk känner sig kränkta av att gå in i en butik. Notera, inte specifikt min butik, utan bara av att gå in i en butik. Man kan bara förlora.
Jag förstår din poäng, men som konsument har jag ändå tyckt mig kunna konstatera att desto dyrare ett varumärke är, desto snorkigare är personalen, det är märkligt.

Jag förstår att det finns problem med kunder som varken kan eller vill köpa en viss produkt men ändå stjäl personalens uppmärksamhet i det oändliga men det finns förstås sätt att hantera det.

Jag märker ofta en tydlig skillnad i bemötande beroende på om jag kommer direkt från jobbet (kostym) eller iklädd mer avslappnad utstyrsel, typ jeans + sneakers.
Det finns givetvis proffsiga undantag men de är få.

Vilken är din butik?

Jag har enbart bra erfarenheter av butikerna i Stockholm. Trots att jag ofta går klädd som en luffare. Jag vet dock redan innan jag är i butik vad besöket går ut på. Dra ärendet, betala och dra. Är inte så klämmig av mig :)

Tips: Flytta till en mindre stad, med mindre kundunderlag. Jag säljer (delvis) dyrare produkter, och vet så väl att jag inte har råd med ens en millignutt dåligt/otrevligt rykte. Hos mig får alla (utom kanske de otrevliga) superservice, vare sig de verkar vara inne på silverörhängen eller briljantring.

Tips: Flytta till en mindre stad, med mindre kundunderlag. Jag säljer (delvis) dyrare produkter, och vet så väl att jag inte har råd med ens en millignutt dåligt/otrevligt rykte. Hos mig får alla (utom kanske de otrevliga) superservice, vare sig de verkar vara inne på silverörhängen eller briljantring.

Asså det är kundpersonens upplevelse och berättelse som avgör om hen blivit utsatt för god service eller ej. Exempelvis kan en oönskad blick eller kanske en kränkande önskan om försäljning göra att god service ej givits.

Jag förstår vilken stämning du menar. All butikspersonal (och kunder) tror jag fokuserar för mycket på just det. Stämningen. Försök att bortse från den personal som bemöter dig dåligt, fokusera på plaggen och inte människorna runt omkring dig.

Det känns ibland som vissa som jobbar i "finare" butiker som säljer exklusiva varor till mer välbeställda köpare tycket "finheten" smittat av sig på dem och gör dem bättre och "finare" än vissa kunder som kommer in genom dörren. Suck.

Man har aldrig öppet köp/returrätt per automatik men många butikskedjor har väldigt generösa villkor så kunder tror ofta att det gäller så överallt och alltid.
I små och mindre självägande butiker är det inte helt ovanligt att man inte ens tillämpar öppet köp. I andra butiker endast öppet köp om det avtalas vid köptillfället och många gånger inom en fast tidsrymd som kanske 7-10 dagar. Öppet köp är varken en självklarhet eller en rättighet utan helt upp till säljaren att avgöra om vilka regler som ska gälla. T.ex beställningsvaror får man väldigt sällan på öppet köp.
Konsumentköplagen är väldigt klar på den punkten.

Jobbar inom handel och många säljare är inte bra. Kan mycket väl gå in i affärer bara för att se hur personalen är mot mig.
Skada jag vet.
Kontrollerar även vad de har för leverantör av butiksinredning.

Men något som retar mig som säljare.
Då jag jobbar inom det "lägre segmentet".
Folk som är så fina att de skall bli uppassad och tycker att de kan klanka ner på folk pga sin status.
Möter ofta folk som ska köpa en större sak och säger tex "Och den där tror du att jag tar i min nya BMW. Bra tänkt där"
Iom jag jobbar som tankeläsare och siar borde jag veta att kunden inte vill använda sin nya bil till att transportera saker.

Behandla alltid folk som du själv vill bli behandlad då blir ingen otrevlig mot dig.:)
Tänker så själv.
Även att om jag hjälper någon nu, så kanske de hjälper någon sen.

Hade gyllene regeln på dörren till klassrummet i låg och mellanstadiet.
Såg den flera gånger om dagen.
Bra hjärntvätt :)
"Behandla andra så som du själv vill bli bemött".

Du är bara en kränkt vit cis-man.

Som en del sagt tidigare, behandla andra som du själv bill bli bemött.

Utöver det är det aldrig du som inte platsar i en butik. Även om du inte har för avsikt att köpa eller ens har råd att köpa så måste man vara välkommen då det annars skadar varumärket. Dock ska man ha klart för sig att om man inte har för avsikt att handla ska man inte uppta en säljares tid om de har andra potentiella kunder. Om sen säljare väljer att dedikera sin tid till dig så är det deras sak och (förhoppningsvis) bara trevligt för er båda.

Tillbaka
Topp