• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Berätta om ditt första Rolexköp

aLiter

Silver
2-Faktor
Bakom varje köp finns en historia. Vilken är din?
Har ni bild på första Rolexen kan ni dela med er.
Själv har jag inte köpt min första Rolex ännu, men jag siktar på att inhandla den i slutet av året.
Tills dess hoppas jag att få ta del av många härliga berättelser!

Blir ingen roman men någon måste ju börja.
Har velat äga en Datejust sedan jag fick mitt första fasta jobb men vägen dit var lång. Via Citizen och Certina DS som köptes nya blev det först en 70-tals Omega Constellation sedan en Tudor Prince Oysterdate från tidigt 60-tal, därefter en Omega SMP pre Bond. Alla köptes begagnade på Ebay.
Våren 2006 dök det upp en fin blåtavlad DJ 1603 från -73 hos en tysk säljare på Ebay och jag slog till. Har bytt till en nyare länk och kostat på den en service 2015.

WP_20170428_20_02_37_Pro (2).jpg

Betalade strax över 8000 för den 2006 och i efterhand kan man ju konstatera att det var ett bra köp.

2012 var jag hos en kille i Djursholm för att köpa min första Rolex, en gmt 16700 fullset och svensksåld för 25 k.
När jag kom hem fick jag ångest för jag var van vid Breitling och Omega finish. Länken var rasslig och glaset saknade antireflex på ovan sidan. Fick panik över klockans kvalité och dagen efter gick jag till luxury watches och sålde den för samma peng som jag gav.

Tog pengarna och gick raka vägen till Klockmaster i Globen och köpte en ny PO 2500 42 mm för 19.2 k. Ja jag fick 40% rabatt på den PO:)

2012 var jag hos en kille i Djursholm för att köpa min första Rolex, en gmt 16700 fullset och svensksåld för 25 k.
När jag kom hem fick jag ångest för jag var van vid Breitling och Omega finish. Länken var rasslig och glaset saknade antireflex på ovan sidan. Fick panik över klockans kvalité och dagen efter gick jag till luxury watches och sålde den för samma peng som jag gav.

Tog pengarna och gick raka vägen till Klockmaster i Globen och köpte en ny PO 2500 42 mm för 19.2 k. Ja jag fick 40% rabatt på den PO:)
För mig var det tvärtom, alltid haft Rolex så när jag köpte min första Omega (PO 2500 guld) så fick jag panik och sålde den i förmån för en ny Rolex inom 1 vecka :)

IMG_2663.JPG
Jag hade länge sagt att jag inte skulle ha rolex tills en kompis till mig kom och hade köpt en daytona. Då det var väntetid och på tok för mycket pengar blev det inget klockköp då. Väl hemma började jag kolla på olika modeller och fastnade för SD 16600. Gillade aldrig riktgt rolexrolexrolex runt ringen. Någon månad senare när jag kollar runt lite så slog jag till på en och är fortfarande nöjd! Daytonan finns fortfarande med som en klocka jag gärna äger en dag men väntetiden plus priset är lite jobbigt!!

Har i alla år varit väldigt svag för en sub TT men har inte kunnat försvara kostnaden för mig själv... Men tillslut blev suget för stort, intensivt googlande inleddes och tillslut hitta jag en klocka som passa min spec och plånbok hos en gråhandlare.
En 16613 införskaffades
2 lyckliga klockveckor flög förbi sen kontaktade handlaren mig och sa att klockan hade blivit stulen i ett tidigare liv så jag var tvungen att lämna tillbaka klockan.
Sagt och gjort klockan lämnades tillbaka och jag fick pengarna tillbaka.
Nu var problemet att jag var såld på en sub TT och ville genast ha en ny, men återförsäljaren hade ingen 16613 som passa hemma, men de hade en 116613lb och han lova mig en kanon deal via telefon.
Glad åkte jag till handlaren men vår ide om kanon deal är lite olika, han tyckte 2000 var galet mycke rabatt.
Jag var inte riktigt av samma åsikt så de sluta att jag sur åkte rakavägen till hedens guld i Gbg och köpte en 116613lb

Första bilden är på 16613
IMG_3754.JPG

Andra är på min nuvarande 116613lb
IMG_4042.JPG

Tror att året var 2003. Hade två år innan köpt en Omega Smp som jag älskade men ögonen började sakta dra sig mot en Sub. På dagarna satt jag och dreglade över en Rolexkatalog.
Jobbade som ett as det sommarlovet och när sista lönen från sommarjobbet betalades ut till kontot kilade jag iväg på lunchrasten och hämtade ut en 14060 på Bergströms i Gbg.
Känslan när lektionen drog igång igen och jag satt med den på armen var overklig. Det var inte mycket fokus på studierna den dagen.

Min kompis har haft Rolex i flera år. Själv har jag alltid tyckt att det har varit för mycket pengar att lägga på en klocka. Tills jag förra året gick och köpte en Tag Heuer till min blivande fru för 26.000kr.. :D Men det senaste halvåret så har jag kommit på mig själv sukta efter en Rolex, speciellt GMT med Pepsi bezel. Så när suget blev för stort så var jag på jakt efter en pepsi i mycket gott skick och fullset. Lättare sagt än gjort kom jag på efter ett par veckors letande. Fick då nys om en GMT II av 2015 årsmodell som var uttagen hos Rob E. med fullset. Klockan var i mint condition och priset var rätt så jag slog till. Ångrar mig inte för en sekund! Fantastisk klocka som kommer ge mig mycket glädje åren framöver :) Här är bild på Rollen precis efter att jag kom hem :rolex:

rolle

rolle

Tämligen oromantisk story. Visste att jag ville ha en Sub men hittade ingen vettig. Följde dock en annons på en GMT några veckor och till slut kom prissänkningen jag behövde för att slå till. Lite stök att få själva affären till stånd eftersom vi befann oss 45 mil ifrån varandra men det fanns lyckligtvis en mellanhand i Sthlm som kunde ta klockan och vi gjorde upp affären på dennes kontor varifrån jag swishade säljaren. Ångrar BITTERT att jag sålde klockan bara nåt år efteråt, priserna har gått upp rejält sedan dess. Men you win some you loose some.
DSC_8794[1].JPG

Nästa köp ännu mindre romantiskt. Rätt klocka dök upp på KS från etablerad säljare med stabila referenser. Bara att dra fram Swish och inte tänka så mycket...
IMG_0385.JPG

Senast ändrad:
Var länge på jakt efter den rätta suben, men hittade inte den rätta. Då dök en 116000 Oyster Perpetual upp till rätt pris, så det blev ett spontanköp. Sen dök förstås den rätta suben upp bara veckor efter det första köpet (det här låter som en historia om damer, förutom köpesgrejen då)... :D:cigar:

Hade länge en maxbudget på 25k för klocka. Vadfan hände?:rolleyes:

Edit. Dålig mobilkamera, jag vet...
sketch-1493983678552.png

Köpte den här av en på forumet i Augusti förra året. Var tveksam för TT innan jag hade den på armen, sålde den rätt spontant i februari igen och sitter nu med en 114060 på armen. Riktigt nöjd med båda.
wt4qdc5yrcmulqcp9fwj5a_thumb_1f8e-jpg.492566
Tycker den var riktigt grym. GMT master, men vad kallas färgerna? :)

Min första Rolex var en GMT 16710 för typ tre år sedan. Kändes ballt med pepsi/coke vartannat, men jag tröttnade rätt snart. Bezel som fade:ar kanske är fint i fantasin och i vintage-världen men jag tyckte det var b. Trött och gammal liksom. Sålde och köpte en Batman istället. Ceramiskt, ja tack! Det är Rolex för mig.

(En annan sak är att klockfan jag sålde kort senare gick för 20k mer än jag sålde för...)

Provade runt och kom fram till att det var en dj som gällde. Hittade en här på ks utanför köp o sälj, från en forumprofil. Fick referenser från tidigare ägare och så vips satt man å ett sunkit hotell och swishade en massa pengar. DJ var ca 2,5 mån gammal. Tack @Stomatologen och @Ernesto för mon OWG-klocka! Slumpen gjorde att det blev en tuxedo!!
Nu e man lite sugen på nästa rolex, frågan är bara vad och när.
IMG_0015.JPG

Min första Rolex var en 16234 som jag köpte 1994 för min första utbetalning från CSN.
Efter detta blev jag mer eller mindre nödgad att käka nudlar i en månad, end of story. Tyvärr har jag den inte kvar.

Provade runt och kom fram till att det var en dj som gällde. Hittade en här på ks utanför köp o sälj, från en forumprofil. Fick referenser från tidigare ägare och så vips satt man å ett sunkit hotell och swishade en massa pengar. DJ var ca 2,5 mån gammal. Tack @Stomatologen och @Ernesto för mon OWG-klocka! Slumpen gjorde att det blev en tuxedo!!
Nu e man lite sugen på nästa rolex, frågan är bara vad och när.
IMG_0015.JPG
Älskar tuxedo dial! Vad fick du ge för den?

Hade inte alls fastnat för Sub:en, men så växte den så sakteliga och efter ha tagit del av massor av bilder på KS så växte begäret starkt. Men drygt 60 tuss kändes bra mycket för en klocka. Speciellt som jag redan hade köpt mig en Aqua Terra. Men det är klart, konsoliderar man så blir det inte så mycket att addera sen...
Så numer ser lådan ut så här
14940148136141212124103.jpg

Använder jag 116610:an ofta? Nej. Sällan. Men vill jag sälja? Nej. Känslan av att bara ha en hemma i lådan är skön, likaså tanken av att den ska få stanna och bli gammal här i huset. Det är lite softish att ha en Rolex, trots allt. Det är inte alla förunnat, även om man skulle kunna tro det om man hänger mycket här.

Mitt första köp var en 116610 LN

Gav 56000kr året var 2012

Köptes hos Carlssons Ur i Hbg och minns att det var en overklig känsla.

Dessvärre sålde jag den i München hos meertz samtidigt som en ExplorerII med svart tavla köptes BNIB för 35000kr

Resten är flipp historia. Brukar säga att Subben i nuläget är en uppfart hemma hos mig.

Tillbaka
Topp