• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Berömmer ni andras klockor ni möter?

Alla här är ju klockfetischer mer eller mindre och ni precis som jag spanar säkert in vad andra har för klockor. Jag jobbar i en butik som ligger i ett bra område där invånarna har bra ekonomi det innebär att jag ofta får se en del fina klockor. Jag brukar ganska ofta berömma och säga "Vilken fin klocka du har". Jag brukar också förklara att jag gillar klockor. Jag har aldrig råkat utför att någon blir besvärad av att jag kommenterar deras klockor och dom blir glada.
Hur gör ni, berömmer ni andras klockor?
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag berömmer i princip alltid, om jag vet vilken modell det är.
Jag säger dock inte bara "Vilken fin klocka", för det kan ju "alla" säga, även de som inte har ett klockintresse/vetenskap.. utan jag berömmer bara när jag spikar modellen. T ex "snygg *modellnamn/ref här*"
Alltid uppskattat än så länge :)
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
En kursare hade en väldigt snygg Longines Hydroconquest som jag noterade. Det var inte mycket mer med saken till vi efter alldeles för många öl kom in och började prata lite om klockor och berömde varandras smak. Så efter säkert en 45 minuter+ blev vi avbrytna då de andra tyckte att vi fick ge oss eftersom de inte kunde skillnaden på Invicta och Rolex, än mindre att gå in på totalt referensnörderi:D

Så visst ska klockor berömmas! Är det uppenbara kopior håller jag bara tyst och låtsas som ingenting, här ska inga dumheter uppmuntras!:)
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Väljer att inte kommentera. Enbart om det är klockintresserade. Då man ibland får frågan, vad kostar den och sedan blir man idiotförklarad
Svarar man på en sådan fråga ärligt? Jag menar att jag kommer ju väldigt lindrigt undan med mina klockor i 5000-kronorsklassen, men även där tycker folk att man är tokig som lägger ut så mycket pengar.
 

Case

Panerai
Jag brukar kommentera. Tänker att eftersom jag själv gillar att gå kommentarer gör säkert andra det också. Brukar ibland berömma klädsel också om jag gillar stilen.

Idag såg jag en Black Bay och en SMP Kronograf, på öppna förskolan, men han inte med att säga något. :)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Om det är värt beröm och är ett roligt val. Att berömma en 16610 eller smp gör jag inte. En rolig uddavintage eller klocka jag gillar typ INOX hade jag berömt
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Det händer att jag kommenterar ibland men inte alltid.
Ofta blir det att jag bara finner mig själv stirra sådär "diskret" för att sedan notera att personen i fråga stirrar tillbaka på min handled, för att sedan möta varandras blickar undrandes... "kanske en klockbroder från KS" :)
 

frasse

Cartier
Ja när man väl ser nån fin men de enda jag är nån roseguld rolex på en läkare samt breitling avenger på en överste sen nån breitling chronomat på en vän.

Ser nästan aldrig nån med en finare klockklocka.
 

sweedee

Cartier
Det händer att jag kommenterar ibland men inte alltid.
Ofta blir det att jag bara finner mig själv stirra sådär "diskret" för att sedan notera att personen i fråga stirrar tillbaka på min handled, för att sedan möta varandras blickar undrandes... "kanske en klockbroder från KS" :)
Kommer tillslut att resultera i denna gest och en blick mot badrummet. Följ inte, han vill inte prata om klockor mer diskret.

eKTJdjIERZG5ZJH0Najf_j8.gif
 

Skogstomten

Breitling
2-Faktor
Brukar försöka ge beröm jag med. Dock bara om det går att ta upp på ett smidigt sätt. Min mer passiva ställning kan ha att göra med att jag nyligen har hittat ett klockintresse. Vill inte känna mig som ett fån om personen själv är väldigt kunnig och förväntar sig detsamma utav mig. Det var ju trotts allt jag som tog upp ämnet till att börja med x).
Blir oftast som RI beskriver ( minus att personen märker mig).
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Jodå, brukar kommentera när jag ser klockor på folks handleder, och tycker man märker ganska snabbt om de också är klockintresserade eller "bara" har en finare klocka...
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Kommentarer/berömmer aldrig folk klockor.
Vill heller inte att folk lägger märke till eller frågar mig om mina klockor
 

Jetsetet

Omega
Jag berömmer ibland folks klockor men jag har blivit försiktig i jobbsammanhang. Har fått en del besvärade blickar. Jag kan även själv tycka att det kan vara besvärande med kommentarer ibland, som när en säljare på Bangkoks flygplats nyligen berömde mig för min fina klocka och sen fortsatte med "Very expensive!" och ett stort leende.
 
Jag berömmer ibland folks klockor men jag har blivit försiktig i jobbsammanhang. Har fått en del besvärade blickar. Jag kan även själv tycka att det kan vara besvärande med kommentarer ibland, som när en säljare på Bangkoks flygplats nyligen berömde mig för min fina klocka och sen fortsatte med "Very expensive!" och ett stort leende.

Det är ju en fråga om "timing" (ursäkta uttrycket ;-) ) precis som i alla andra sammanhang när man skall ge komplimanger, situationen måste vara rätt och avslappnad.
 

Oniel

Panerai
Brukar sällan få och sällan ge! Det är i så fall om det är någons väns vän som har något kul på armen. Brukar nästa. Alltid dölja klockan under skjortan. Jag är väl lite ängslig ;)
 
Topp