• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ber om hjälp

lerkz

Basic
Hej! Kanske är fel ställe att fråga på men eftersom att ni har kunskap så gör jag ett försök!

jag är inte jätte-intresserad av klockor men jag har nyss köpt en lite billigare klocka och skulle behöva sätta i ett batteri, bor på en liten ort och av någon anledning skulle den enda urmakaren ha ett något för högt belopp för att göra detta så jag tänkte bara fråga hur jag får upp luckan där bak?

Som ni ser på bilden är det ett runt lock och det är en liten springa som kanske är 4-5mm bred.

har provat ta en tunn kniv och försökt ta upp locket men det gick icke.

Tack på förhand!

Bilagor

• 66019C3F-904A-4870-BC75-5A73DAEA8190.jpeg
    66019C3F-904A-4870-BC75-5A73DAEA8190.jpeg
    268.1 KB · Visningar: 2
Hej! Kanske är fel ställe att fråga på men eftersom att ni har kunskap så gör jag ett försök!

jag är inte jätte-intresserad av klockor men jag har nyss köpt en lite billigare klocka och skulle behöva sätta i ett batteri, bor på en liten ort och av någon anledning skulle den enda urmakaren ha ett något för högt belopp för att göra detta så jag tänkte bara fråga hur jag får upp luckan där bak?

Som ni ser på bilden är det ett runt lock och det är en liten springa som kanske är 4-5mm bred.

har provat ta en tunn kniv och försökt ta upp locket men det gick icke.

Tack på förhand!
4-5 mm springa att öppna låter mycket. Svårt att se på bilden, ta en ny där det syns. Är också nyfiken vad urmakaren skulle ha för att byta batteri. De brukar inte vara så dyra annars på mindre orter. Kanske är värt att lämna in ändå istället för att förstöra nåt. Om inte locket går upp blir det svårt

det är väl typ en Triwa? Då är det vanlig snap-back på den lilla delen, men man bör ha en boettkniv eller lämplig mejsel

Senast ändrad:
Likt ovanstående talare sagt torde det vara snap-back, så du skulle göra bäst i att kila in en mejsel eller boettkniv och öppna klockan. Är du dock inte bekväm med det skulle jag gå till urmakaren även om du kanske tycker att det är väl dyrt.

Tillbaka
Topp