• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ber om snabb hjälp. Rolex 1930

Diogenes

Cartier
Hej!

Jag har fått möjlighet att köpa en gammal Rolex från 20/30-tal för 12.500, vad säger vintage-experterna, rimligt? Kan ni delge någon info utifrån de dåliga bilderna? På tavlan, ovanför sub-sek står det: Rolex Watch c.o. Aurum kanske vet något?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    113.7 KB · Visningar: 184
  • image.jpg
    image.jpg
    120.2 KB · Visningar: 174
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan mycket väl vara en tidig Rolex men tycker priset är för högt. Ser ut som att boetten är kromad? Det är ju främst Rolex Prince som kostar mycket pengar om vi ser till gamla tanks. Annars ser den väl ärlig ut även om jag inte känner till modellen. Angående årtal kan jag ju säga att det inte gjordes många armbandsur på 20-talet så den är förmodligen senare, 30-tal kan stämma. För uret är inte speciellt stor väl? För då sticker priset på gamla ur.
 

Diogenes

Cartier
Kan mycket väl vara en tidig Rolex men tycker priset är för högt. Ser ut som att boetten är kromad? Det är ju främst Rolex Prince som kostar mycket pengar om vi ser till gamla tanks. Annars ser den väl ärlig ut även om jag inte känner till modellen. Angående årtal kan jag ju säga att det inte gjordes många armbandsur på 20-talet så den är förmodligen senare, 30-tal kan stämma. För uret är inte speciellt stor väl? För då sticker priset på gamla ur.

Tack för ditt svar Aurum!

Uret var förvånansvärt stort för sin ålder (dock inte som ditt gamla fina uret med "F. Muller" siffrorna.) Jag blev lite förvånad. Det stämmer att boetten är kromad, bakboetten var lite väl "ärjad". Jag hade inte möjlighet att ta bättre bilder så jag förstår att det är svårt att säg så mycket, men vad vore rimligt i pris och är det över huvudtaget möjligt att serva ett sådant ur?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Tack för ditt svar Aurum!

Uret var förvånansvärt stort för sin ålder (dock inte som ditt gamla fina uret med "F. Muller" siffrorna.) Jag blev lite förvånad. Det stämmer att boetten är kromad, bakboetten var lite väl "ärjad". Jag hade inte möjlighet att ta bättre bilder så jag förstår att det är svårt att säg så mycket, men vad vore rimligt i pris och är det över huvudtaget möjligt att serva ett sådant ur?
Om det går idag så borde det gå att "serva" dvs göra rent o olja upp.
Så gamla ur är inte stötskyddade, en sliten balansaxel kan gå av, då blir det svårt, en duktig urmakare kan ev svarva en ny. Är boetten märkt?
Tycker också 12.5 känns mycket.
 

Diogenes

Cartier
Om det går idag så borde det gå att "serva" dvs göra rent o olja upp.
Så gamla ur är inte stötskyddade, en sliten balansaxel kan gå av, då blir det svårt, en duktig urmakare kan ev svarva en ny. Är boetten märkt?
Tycker också 12.5 känns mycket.

Boetten var märkt men jag hade lite svårt att tyda, dels på grund av förslitningar men också på grund av den något stressade situationen då vi var lite försenade.

Vad vore mer rimligt i pengar? Vore skönt med ett riktmärke vid ev. förhandling.

Tack för er hjälp!
 
Topp